Personenauto's

Laatste update:

RDW de mist in met WLTP-test elektrische Niro en Kona

De elektrische Kona en Niro zijn onjuist getest.

De RDW is de mist in gegaan bij het verrichten van de Europese WLTP-typegoedkeuringen van de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro. Dat stelt de RDW in antwoord op vragen van vakblad Automotive. Een nieuwe keuring is niet nodig, maar wel wordt de homologatie aangepast. Daarbij wordt de officiële actieradius van beide EV’s verminderd.

Door een mogelijke fout in de testprocedures voor nieuwe auto’s, wordt de actieradius in de fabrieksopgaaf van zowel de Kia e-Niro als de Hyundai Kona EV  naar beneden bijgesteld. De auto’s hebben te lang in de stadsmodus gereden, wat bij een EV zorgt voor een hogere actieradius. Beide organisaties hebben hun klanten inmiddels op de hoogte gebracht.

De actieradius van de Kona Electric 64 kWh zou bij een juist uitgevoerde test naar schatting op 449 kilometer uitkomen in plaats van de nu gecommuniceerde 482. De Kia e-Niro met een 64 kWh-batterij en de versie met een 39,2 kWh-batterij hadden geen actieradius van respectievelijk 485 en 312 kilometer moeten meekrijgen in de opgaaf, maar van 455 en 289 kilometer.

Formule

Wat ging er fout? De RDW stelt in haar reactie aan Automotive dat de testprocedure correct is doorlopen. “Op basis van de meetgegevens worden met behulp van een berekeningsformule de actieradius en het energieverbruik van het voertuig berekend. Deze berekeningsformule laat ruimte voor een tweeledige interpretatie. Inmiddels is duidelijk dat de onze interpretatie afwijkt van zoals de berekening is bedoeld”, zegt woordvoerder Thérèse de Vroomen.

RDW de mist in met WLTP-test elektrische Niro en Kona | Fleet&Mobility

RDW de mist in met WLTP-test elektrische Niro en Kona

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De elektrische Kona en Niro zijn onjuist getest.

Door een mogelijke fout in de testprocedures voor nieuwe auto’s, wordt de actieradius in de fabrieksopgaaf van zowel de Kia e-Niro als de Hyundai Kona EV  naar beneden bijgesteld. De auto’s hebben te lang in de stadsmodus gereden, wat bij een EV zorgt voor een hogere actieradius. Beide organisaties hebben hun klanten inmiddels op de hoogte gebracht.

De actieradius van de Kona Electric 64 kWh zou bij een juist uitgevoerde test naar schatting op 449 kilometer uitkomen in plaats van de nu gecommuniceerde 482. De Kia e-Niro met een 64 kWh-batterij en de versie met een 39,2 kWh-batterij hadden geen actieradius van respectievelijk 485 en 312 kilometer moeten meekrijgen in de opgaaf, maar van 455 en 289 kilometer.

Formule

Wat ging er fout? De RDW stelt in haar reactie aan Automotive dat de testprocedure correct is doorlopen. “Op basis van de meetgegevens worden met behulp van een berekeningsformule de actieradius en het energieverbruik van het voertuig berekend. Deze berekeningsformule laat ruimte voor een tweeledige interpretatie. Inmiddels is duidelijk dat de onze interpretatie afwijkt van zoals de berekening is bedoeld”, zegt woordvoerder Thérèse de Vroomen.