Infrastructuur

Laatste update:

Arnhemse bussen laden EV’s op in woonwijk

Nieuwe trolleybussen in Arnhem worden volgend jaar ingezet om ook andere EV’s en e-bikes van stroom te voorzien in de woonwijk Schuytgraaf. De remenergie die wordt teruggeven aan de trolleybussen wordt opgeslagen in batterijen, vervolgens wordt deze stroom aan het bovenleidingnetwerk teruggeven. Dat meldt Trouw vandaag.

In Arnhem staat ook het Clean Mobility Center, een internationaal platform voor de duurzame mobiliteitssector, en er wordt flink geïnvesteerd in slimme mobiliteit.

De trolleybussen zijn elektrische bussen en zitten vast aan een bovenleiding, net zoals trams en treinen. De gemeente Arnhem werkt met Duitse en Nederlandse partners aan een Trolley 2.0. De Zwitserse trolleybussenleverancier Hess en het Duitse bedrijf Vossloh Kiepe gaan nieuwe technieken toepassen voor busbedrijf Hermes en Arnhem. Arnhem doet mee aan het Europese bussenproject E-bus 2020 en is de enige projectdeelnemer met trolleybussen. De nieuwe trolleys moeten bijvoorbeeld zonder bovenleiding kunnen rijden.

In 2017 zullen de eerste twee bussen gaan proefrijden. De teruggewonnen trolleystroom kan worden doorverkocht via openbare laadpalen in Arnhem en Renkum. Als de bussen ’s nachts in de remise staan, kunnen EV’s volgens Trouw de stroom gebruiken om op te laden.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Arnhemse bussen laden EV’s op in woonwijk | Fleet&Mobility

Arnhemse bussen laden EV’s op in woonwijk

Redactie Redactie
• Laatste update:

In Arnhem staat ook het Clean Mobility Center, een internationaal platform voor de duurzame mobiliteitssector, en er wordt flink geïnvesteerd in slimme mobiliteit.

De trolleybussen zijn elektrische bussen en zitten vast aan een bovenleiding, net zoals trams en treinen. De gemeente Arnhem werkt met Duitse en Nederlandse partners aan een Trolley 2.0. De Zwitserse trolleybussenleverancier Hess en het Duitse bedrijf Vossloh Kiepe gaan nieuwe technieken toepassen voor busbedrijf Hermes en Arnhem. Arnhem doet mee aan het Europese bussenproject E-bus 2020 en is de enige projectdeelnemer met trolleybussen. De nieuwe trolleys moeten bijvoorbeeld zonder bovenleiding kunnen rijden.

In 2017 zullen de eerste twee bussen gaan proefrijden. De teruggewonnen trolleystroom kan worden doorverkocht via openbare laadpalen in Arnhem en Renkum. Als de bussen ’s nachts in de remise staan, kunnen EV’s volgens Trouw de stroom gebruiken om op te laden.