Infrastructuur

Laatste update:

‘Tarieven publieke laadpalen troebel’

De elektrische rijder heeft onvoldoende zicht op wat hij betaalt voor het laden van zijn auto bij een publieke laadpaal. Dit constateert tv-programma Radar op basis van eigen onderzoek.

De consument krijgt pas achteraf een factuur thuisgestuurd, en daar staan geen prijzen per kilowattuur (kWh) op. Radar rekende uit dat de prijs voor het laden bij een publieke laadpaal varieert tussen 20 cent en 1,10 euro per kWh. Daarnaast moet er in sommige gevallen een starttarief worden betaald. Dit tarief varieert tussen 12 cent en 2,33 euro.

Geen vergelijkende websites
De tariefverschillen worden veroorzaakt doordat verschillende partijen samenwerken bij het plaatsen en beheren van een laadpaal. Hierbij valt te denken aan de exploitant van de paal, maar ook de leverancier van de energie en de netbeheerder. Al deze partijen willen een graantje meepikken, aldus Radar.

Er zijn momenteel 95 duizend mensen in Nederland die rijden in een (semi-)elektrisch voertuig. Door het hele land zijn ongeveer 23.500 publieke laadpalen geplaats. Behalve het laadtarief, betaalt de consument ook voor de laadpas en een eventueel abonnement.

Er bestaan vooralsnog geen websites die een duidelijke vergelijking maken tussen de verschillende aanbieders. Robert van den Hoed, lector energie en innovatie aan de hogeschool van Amsterdam, zegt dat dit komt doordat energieleveranciers tarieven hanteren die nog niet openbaar zijn. “Dat gaat in de toekomst veranderen.”

Dat de laadpalenbusiness verre van transparant is, bleek onlangs ook al uit een dispuut tussen Nuon en Allego.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Tarieven publieke laadpalen troebel’ | Fleet&Mobility

‘Tarieven publieke laadpalen troebel’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De consument krijgt pas achteraf een factuur thuisgestuurd, en daar staan geen prijzen per kilowattuur (kWh) op. Radar rekende uit dat de prijs voor het laden bij een publieke laadpaal varieert tussen 20 cent en 1,10 euro per kWh. Daarnaast moet er in sommige gevallen een starttarief worden betaald. Dit tarief varieert tussen 12 cent en 2,33 euro.

Geen vergelijkende websites
De tariefverschillen worden veroorzaakt doordat verschillende partijen samenwerken bij het plaatsen en beheren van een laadpaal. Hierbij valt te denken aan de exploitant van de paal, maar ook de leverancier van de energie en de netbeheerder. Al deze partijen willen een graantje meepikken, aldus Radar.

Er zijn momenteel 95 duizend mensen in Nederland die rijden in een (semi-)elektrisch voertuig. Door het hele land zijn ongeveer 23.500 publieke laadpalen geplaats. Behalve het laadtarief, betaalt de consument ook voor de laadpas en een eventueel abonnement.

Er bestaan vooralsnog geen websites die een duidelijke vergelijking maken tussen de verschillende aanbieders. Robert van den Hoed, lector energie en innovatie aan de hogeschool van Amsterdam, zegt dat dit komt doordat energieleveranciers tarieven hanteren die nog niet openbaar zijn. “Dat gaat in de toekomst veranderen.”

Dat de laadpalenbusiness verre van transparant is, bleek onlangs ook al uit een dispuut tussen Nuon en Allego.