Infrastructuur

Laatste update:

Nederland wil proef B-rijbewijs voor zwaardere elektrische bestelauto’s

Demissionair minister Melanie Schultz van Haegen van I&M wil een proef starten waarin bestuurders van elektrische bestelauto’s tot 4.250 kilo niet in het bezit hoeven zijn van rijbewijs C.

Met een rijbewijs B mag een bestuurder voertuigen tot 3.500 kilo besturen. Wanneer een bedrijfswagen die met brandstofmotor in de B-categorie valt echter wordt omgebouwd tot elektrisch voertuig, komt het gewicht vanwege de batterijpakketten al snel uit boven de categoriegrens. Het dan vereiste C-rijbewijs kan een hinderpaal vormen voor de transitie naar emissievrije bevoorrading in stedelijke gebieden.

De minister heeft daarom de Europese Commissie verzocht een proef te mogen starten waarbij ontheffing wordt verleend voor volledig elektrisch aangedreven bestelauto’s. Bestuurders met een B-rijbewijs zouden in de proef bestelauto’s met een gewicht tot 4.250 kilo mogen besturen. Dat meldt Verkeerspro.

De voertuigen moeten zijn aangemeld voor de proeftuin elektrisch en hybride rijden, waar dit experiment deel van uitmaakt. Ook geldt de ontheffing alleen in Nederland. Als de Europese Commissie toestemming verleend, kan de vijfjarige proef ingaan op 1 januari 2018.

Op 31 maart 2015 liep een eerdere, soortgelijke ontheffing af. Onder die ontheffing mochten bestuurders met B-rijbewijs elektrische bestelauto’s tot 7.500 kilo besturen. Een verzoek tot verlenging werd destijds afgewezen door de Europese Commissie.

Nederland wil proef B-rijbewijs voor zwaardere elektrische bestelauto’s | Fleet&Mobility

Nederland wil proef B-rijbewijs voor zwaardere elektrische bestelauto’s

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Met een rijbewijs B mag een bestuurder voertuigen tot 3.500 kilo besturen. Wanneer een bedrijfswagen die met brandstofmotor in de B-categorie valt echter wordt omgebouwd tot elektrisch voertuig, komt het gewicht vanwege de batterijpakketten al snel uit boven de categoriegrens. Het dan vereiste C-rijbewijs kan een hinderpaal vormen voor de transitie naar emissievrije bevoorrading in stedelijke gebieden.

De minister heeft daarom de Europese Commissie verzocht een proef te mogen starten waarbij ontheffing wordt verleend voor volledig elektrisch aangedreven bestelauto’s. Bestuurders met een B-rijbewijs zouden in de proef bestelauto’s met een gewicht tot 4.250 kilo mogen besturen. Dat meldt Verkeerspro.

De voertuigen moeten zijn aangemeld voor de proeftuin elektrisch en hybride rijden, waar dit experiment deel van uitmaakt. Ook geldt de ontheffing alleen in Nederland. Als de Europese Commissie toestemming verleend, kan de vijfjarige proef ingaan op 1 januari 2018.

Op 31 maart 2015 liep een eerdere, soortgelijke ontheffing af. Onder die ontheffing mochten bestuurders met B-rijbewijs elektrische bestelauto’s tot 7.500 kilo besturen. Een verzoek tot verlenging werd destijds afgewezen door de Europese Commissie.