Infrastructuur

Laatste update:

Voorstel: tolheffing voortaan alleen per kilometer

Wanneer EU-landen tol heffen voor gebruik van wegen, dan moeten zij dat doen op basis van het gereden aantal kilometers.

Dat stelde de Europese Commissie op 31 mei voor.

Landen mogen in het voorstel zelf bepalen of zij tol heffen voor het gebruik van hun wegen, maar wanneer er tol geheven wordt, dan moet dat op basis van gereden kilometers

Het bedrag per kilometer kan afhankelijk gemaakt worden van de CO2-uitstoot van het voertuig. Voertuigen die geen CO2-uitstoten, krijgen een korting van 75 procent. Ook krijgen landen de mogelijkheid om voertuigen die veel herrie maken zwaarder te belasten. Daarmee zou het rijden met vervuilende voertuigen ontmoedigd worden. Ook hebben landen de mogelijkheid om gebruik van drukke wegdelen zwaarder te belasten. Het zijn ideeën die ook in Nederland rondzingen; afgelopen december kondigde de VNA aan te werken aan een plan voor kilometerheffing met deze principes; inmiddels draagt de Mobiliteitsalliantie dergelijke kilometerheffing een warm hart toe.

Eén kastje

Met het voorstel wil de Europese Commissie een einde maken aan de verschillende vormen van tolheffing. Nu moeten er voor sommige landen nog vignetten worden aangeschaft, terwijl andere landen de keuze bieden tussen de aanschaf van een abonnement met kastje dat binnen de landsgrenzen werkt, of aanschuiven in de rij voor betaling ter plekke. Binnen het voorgestelde Europese tolsysteem zou de automobilist genoeg hebben aan één kastje voor alle landen die tol heffen.

Discriminatie

D66-Europarlementariër Matthijs van Miltenburg juicht het voorstel toe, omdat het de mogelijkheid biedt om een kilometerheffing in te voeren waarbij betaald wordt voor gebruik van de infrastructuur en vervuilers zwaarder worden belast. Ook sluit het de mogelijkheid van discriminatie van buitenlandse weggebruikers uit. “Deze Europese spelregels zijn broodnodig om een “Alleingang” zoals van Duitsland met haar tolplan te voorkomen.”

Wim van de Camp, Europarlementariër van het CDA en lid van de transportcommissie, is er eveneens over te spreken. Volgens hem is het tijd “een einde te maken aan deze wirwar van tolgekte”.

Het voorstel van de Europese Commissie wordt op 8 juni behandeld door de lidstaten. Later buigt ook het Europees Parlement zich nog over het voorstel.

Voorstel: tolheffing voortaan alleen per kilometer | Fleet&Mobility

Voorstel: tolheffing voortaan alleen per kilometer

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat stelde de Europese Commissie op 31 mei voor.

Landen mogen in het voorstel zelf bepalen of zij tol heffen voor het gebruik van hun wegen, maar wanneer er tol geheven wordt, dan moet dat op basis van gereden kilometers

Het bedrag per kilometer kan afhankelijk gemaakt worden van de CO2-uitstoot van het voertuig. Voertuigen die geen CO2-uitstoten, krijgen een korting van 75 procent. Ook krijgen landen de mogelijkheid om voertuigen die veel herrie maken zwaarder te belasten. Daarmee zou het rijden met vervuilende voertuigen ontmoedigd worden. Ook hebben landen de mogelijkheid om gebruik van drukke wegdelen zwaarder te belasten. Het zijn ideeën die ook in Nederland rondzingen; afgelopen december kondigde de VNA aan te werken aan een plan voor kilometerheffing met deze principes; inmiddels draagt de Mobiliteitsalliantie dergelijke kilometerheffing een warm hart toe.

Eén kastje

Met het voorstel wil de Europese Commissie een einde maken aan de verschillende vormen van tolheffing. Nu moeten er voor sommige landen nog vignetten worden aangeschaft, terwijl andere landen de keuze bieden tussen de aanschaf van een abonnement met kastje dat binnen de landsgrenzen werkt, of aanschuiven in de rij voor betaling ter plekke. Binnen het voorgestelde Europese tolsysteem zou de automobilist genoeg hebben aan één kastje voor alle landen die tol heffen.

Discriminatie

D66-Europarlementariër Matthijs van Miltenburg juicht het voorstel toe, omdat het de mogelijkheid biedt om een kilometerheffing in te voeren waarbij betaald wordt voor gebruik van de infrastructuur en vervuilers zwaarder worden belast. Ook sluit het de mogelijkheid van discriminatie van buitenlandse weggebruikers uit. “Deze Europese spelregels zijn broodnodig om een “Alleingang” zoals van Duitsland met haar tolplan te voorkomen.”

Wim van de Camp, Europarlementariër van het CDA en lid van de transportcommissie, is er eveneens over te spreken. Volgens hem is het tijd “een einde te maken aan deze wirwar van tolgekte”.

Het voorstel van de Europese Commissie wordt op 8 juni behandeld door de lidstaten. Later buigt ook het Europees Parlement zich nog over het voorstel.