Amsterdam krijgt elektrische deelscooters

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

De e-scooters zijn zonder abonnement te huren voor 30 cent per minuut. Via een app kan de huurder een scooter vinden en activeren.

Na de rit kan de scooter overal worden geparkeerd binnen het servicegebied. Felyx begint in de Pijp, Centrum, delen van de Rivierenbuurt, Oost en Oud-West. Een elektrisch aangedreven servicebus rijdt rond om scooters van nieuwe accu’s te voorzien. Gebruikers hoeven dus niet zelf te zorgen dat de scooters opgeladen worden.

Ruimtebeslag

De oprichters van Felyx, Maarten Poot en Quinten Selhorst (beiden 29) willen met hun initiatief de luchtkwaliteit en bereikbaarheid van de stad verbeteren. Belangrijk argument daarbij is, dat scooters minder plek innemen dan bijvoorbeeld de elektrische auto’s van Car2go. De scooters zijn voorzien van een snelheidsbegrenzer, die is ingesteld op 25 km/u.

Felyx streeft ernaar om uiterlijk 1 juli van start te gaan met de eerste 96 scooters. De oprichters haalden hiervoor 700 duizend euro aan investeringen op. Via een crowdfundingsactie kunnen beleggers een scooter adopteren. Op die manier hoopt Felyx de vloot te kunnen uitbreiden naar ruim 200 scooters. Felyx zegt later ook in Rotterdam, Utrecht en Den Haag de dienst te willen uitrollen.

Amsterdam krijgt elektrische deelscooters | Fleet&Mobility

Amsterdam krijgt elektrische deelscooters

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

De e-scooters zijn zonder abonnement te huren voor 30 cent per minuut. Via een app kan de huurder een scooter vinden en activeren.

Na de rit kan de scooter overal worden geparkeerd binnen het servicegebied. Felyx begint in de Pijp, Centrum, delen van de Rivierenbuurt, Oost en Oud-West. Een elektrisch aangedreven servicebus rijdt rond om scooters van nieuwe accu’s te voorzien. Gebruikers hoeven dus niet zelf te zorgen dat de scooters opgeladen worden.

Ruimtebeslag

De oprichters van Felyx, Maarten Poot en Quinten Selhorst (beiden 29) willen met hun initiatief de luchtkwaliteit en bereikbaarheid van de stad verbeteren. Belangrijk argument daarbij is, dat scooters minder plek innemen dan bijvoorbeeld de elektrische auto’s van Car2go. De scooters zijn voorzien van een snelheidsbegrenzer, die is ingesteld op 25 km/u.

Felyx streeft ernaar om uiterlijk 1 juli van start te gaan met de eerste 96 scooters. De oprichters haalden hiervoor 700 duizend euro aan investeringen op. Via een crowdfundingsactie kunnen beleggers een scooter adopteren. Op die manier hoopt Felyx de vloot te kunnen uitbreiden naar ruim 200 scooters. Felyx zegt later ook in Rotterdam, Utrecht en Den Haag de dienst te willen uitrollen.