Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Hyundai start elektrisch deelautoconcept in Amsterdam

Autobouwer Hyundai zet 100 elektrische auto’s neer in Amsterdam die zijn te huren en te openen met een app.

Dat meldt Hyundai.

In mei concludeerde de Green Deal Autodelen nog dat elektrisch rijden en deelautogebruik twee stappen zijn die voor de gemiddelde consument nog te groot zijn. Daardoor zou er voor elektrische deelautoconcepten nog geen business case zijn.

Het is een publiek geheim dat Daimler veel geld en energie spendeert om Car2go winstgevend te maken. Maar dat weerhoudt een aantal nieuwe spelers er niet van om toch elektrische deelautoconcepten op te zetten: Amber in Eindhoven, We Drive Solar in Utrecht en Hoppa in Rotterdam – en nu dus Ioniq Car Sharing van Hyundai in Amsterdam.

Pr-machines

Hyundai zet 100 elektrische Ioniqs neer in de hoofdstad. Tijdens de kickoff op 5 oktober staan die allemaal op het Museumplein. Gebruikers mogen die vervolgens overal mee naartoe nemen, mits de auto aan het eind van de rit maar weer ergens in Amsterdam geparkeerd wordt. Accu-angst, volgens het rapport van de Green Deal een grote horde, hoeft geen probleem te zijn: de auto heeft een actieradius van 280 km (NEDC).

Mike Belinfante, woordvoerder van Hyundai Nederland, zegt tegen Fleet&Mobility dat geld verdienen niet het primaire doel is van het concept. “In de eerste plaats zijn deze auto’s rijdende pr-machines voor de duurzame voertuigen van Hyundai. Onze strategie wereldwijd is om in 2020 het groenste en klantvriendelijkste merk ter wereld te worden.”

Concurrerend

Die klantvriendelijkheid betekent in de visie van Hyundai onder meer dat het merk een auto beschikbaar wil hebben wanneer de consument dat wenst. “Dat is de toekomst”, zegt Belinfante. “En die is al begonnen”. Overigens moet er wel degelijk geld verdiend worden. “Koreanen zijn wel net als Nederlanders: ze willen boter bij de vis, dus we gaan er ook een commercieel succes van maken.”

De concurrentie met andere concepten is niet het primaire doel van Ioniq Car Sharing, zegt Belinfante: “We kijken vooral naar onszelf”. Toch zal Hyundai de actieradius en de capaciteit (vijf personen plus bagage) uitmeten als usp’s. Of het concept ook goedkoper zal zijn dan bijvoorbeeld Car2go wil hij niet zeggen; Belinfante houdt het bij “concurrerend”.

Het merk kiest voor Amsterdam omdat de hoofdstad de beste publieke laadinfrastructuur van Europa heeft. Belinfante wil niet zeggen of het concept ook in andere Europese steden gelanceerd wordt. Ook over het beoogde aantal kilometers, leden of gebruikers kan de Hyundai-woordvoerder niets loslaten. Tijdens de lancering op 5 oktober maakt Hyundai bekend wat gebruikers kwijt zijn voor het gebruik van de auto’s.

Hyundai start elektrisch deelautoconcept in Amsterdam | Fleet&Mobility

Hyundai start elektrisch deelautoconcept in Amsterdam

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Hyundai.

In mei concludeerde de Green Deal Autodelen nog dat elektrisch rijden en deelautogebruik twee stappen zijn die voor de gemiddelde consument nog te groot zijn. Daardoor zou er voor elektrische deelautoconcepten nog geen business case zijn.

Het is een publiek geheim dat Daimler veel geld en energie spendeert om Car2go winstgevend te maken. Maar dat weerhoudt een aantal nieuwe spelers er niet van om toch elektrische deelautoconcepten op te zetten: Amber in Eindhoven, We Drive Solar in Utrecht en Hoppa in Rotterdam – en nu dus Ioniq Car Sharing van Hyundai in Amsterdam.

Pr-machines

Hyundai zet 100 elektrische Ioniqs neer in de hoofdstad. Tijdens de kickoff op 5 oktober staan die allemaal op het Museumplein. Gebruikers mogen die vervolgens overal mee naartoe nemen, mits de auto aan het eind van de rit maar weer ergens in Amsterdam geparkeerd wordt. Accu-angst, volgens het rapport van de Green Deal een grote horde, hoeft geen probleem te zijn: de auto heeft een actieradius van 280 km (NEDC).

Mike Belinfante, woordvoerder van Hyundai Nederland, zegt tegen Fleet&Mobility dat geld verdienen niet het primaire doel is van het concept. “In de eerste plaats zijn deze auto’s rijdende pr-machines voor de duurzame voertuigen van Hyundai. Onze strategie wereldwijd is om in 2020 het groenste en klantvriendelijkste merk ter wereld te worden.”

Concurrerend

Die klantvriendelijkheid betekent in de visie van Hyundai onder meer dat het merk een auto beschikbaar wil hebben wanneer de consument dat wenst. “Dat is de toekomst”, zegt Belinfante. “En die is al begonnen”. Overigens moet er wel degelijk geld verdiend worden. “Koreanen zijn wel net als Nederlanders: ze willen boter bij de vis, dus we gaan er ook een commercieel succes van maken.”

De concurrentie met andere concepten is niet het primaire doel van Ioniq Car Sharing, zegt Belinfante: “We kijken vooral naar onszelf”. Toch zal Hyundai de actieradius en de capaciteit (vijf personen plus bagage) uitmeten als usp’s. Of het concept ook goedkoper zal zijn dan bijvoorbeeld Car2go wil hij niet zeggen; Belinfante houdt het bij “concurrerend”.

Het merk kiest voor Amsterdam omdat de hoofdstad de beste publieke laadinfrastructuur van Europa heeft. Belinfante wil niet zeggen of het concept ook in andere Europese steden gelanceerd wordt. Ook over het beoogde aantal kilometers, leden of gebruikers kan de Hyundai-woordvoerder niets loslaten. Tijdens de lancering op 5 oktober maakt Hyundai bekend wat gebruikers kwijt zijn voor het gebruik van de auto’s.