Rabobank: gebrek aan grondstoffen bedreigt opmars elektrische auto
Ook het trage opladen van elektrische auto’s vormt een belemmering.
De Rabobank behandelt in zijn kwartaalbericht voor de mobiliteitssector enkele knelpunten voor de elektrische automobiliteit. Het laden duurt nog veel te lang en de bank vreest op termijn een wereldwijd tekort aan lithium en kobalt, de grondstoffen van accu’s voor elektrische auto’s.
Langzaam laden
Nederland behoort met een wagenpark van 40 duizend volledig elektrische auto’s tot de wereldwijde koplopers op dit gebied, constateert de Rabobank. Ons land doet het ook goed op het gebied van laadpalenlaadpalen, al plaatst de Rabobank daar wel kanttekeningen. Het plaatsen van laadpalen en snellaadstations, zoals die van Fastned, is nog steeds geen rendabele activiteit.
Dat komt mede omdat het laden zo lang duurt. Ook bij ‘snellaadpalen’ gaat dat nog niet heel snel. De bank verwacht dat ‘ultrasnel laden’ de nieuwe standaard wordt. Met 350 kW kan er in vijf minuten 100 kilometer aan rijbereik worden bijgeladen. Er zijn echter nog geen auto’s die dit laadvermogen aan kunnen. Jaguar, Audi en Porsche ontwikkelen momenteel auto’s die dit wel kunnen.
Gebrek aan grondstoffen
De bank vraagt zich ook af: hebben we wel voldoende grondstoffen voor batterijen om de transitie naar elektrisch rijden te kunnen maken? De voorraden kobalt en lithium, noodzakelijk voor het maken van auto-accu’s, zijn niet onbeperkt. Fabrikanten hebben hier nog geen goede alternatieven voor gevonden. De prijs van lithium is in drie jaar verdrievoudigd, die van kobalt verdubbeld. De grootste zorg is de toevoer van kobalt, aangezien de reserves daarvan voornamelijk in één land liggen, namelijk Congo.
Tekorten aan lithium en kobalt kunnen de overgang naar elektrisch rijden vertragen of een stuk duurder maken, vreest de Rabobank in het kwartaalbericht.