Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Nederlands Vervoer positief over Klimaatakkoord, VVD’er Dijkhoff kritisch

Zero emissie en realistische tijdpaden. (Foto: Shutterstock)

Als praktische haalbaarheid en realistische tijdpaden centraal blijven staan, dan is het Klimaatakkoord ambitieus maar haalbaar, denken de Nederlandse vervoersorganisaties. VVD’er Klaas Dijkhoff liet zich gisteren tijdens het Klimaatdebat in de Tweede Kamer juist opnieuw kritisch uit over de haalbaarheid.

Volgens zowel de voorzitter van de klimaattafel Annemieke Nijhof als de voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer (Bertho Eckhardt) is het Klimaatakkoord dat nu op tafel ligt “haalbaar maar ambitieus.” Dat meldt het KNV in een persbericht. “De wereld verandert sneller dan we ons hadden kunnen voorstellen”, aldus Nijhof, “zoals te zien is aan de verandering van bezit naar gebruik en van fossiel naar zero emissie.”

Ook Eckhardt vindt een streven naar zero emissie en het combineren van vervoersstromen noodzakelijk, maar waarschuwt ook dat de overheid de realiteit niet uit het oog moet verliezen. “Nu al zien we dat er bij overheidsaanbestedingen onrealistische eisen worden gesteld. Bijvoorbeeld door elektrische taxibussen te vragen, terwijl die nog niet eens in productie zijn.”

VVD-fractieleider Klaas Dijkhoff meldde gisteren in het Tweede Kamerdebat over het Klimaatakkoord dat er nog eens goed moet worden gekeken naar de plannen om EV’s te stimuleren. “Alsof we heel veel moeite moeten doen om mensen in een elektrische auto te krijgen. Ik denk dat die ontwikkeling van mensen veel sneller gaat”, tekent De Telegraaf op uit de mond van Dijkhoff, die het kabinet oproept op om verder te kijken dan alleen subsidie. Hij noemde daarbij België als voorbeeld: daar garandeert de overheid een bepaalde schaalgrootte bij de inkoop van elektrische auto’s in ruil voor korting. Onlangs stelde CDA-kamerlid Pieter Omtzigt vragen aan staatssecretaris Menno Snel van Financiën over de “oversubsidiëring” van EV’s.

Nederlands Vervoer positief over Klimaatakkoord, VVD’er Dijkhoff kritisch | Fleet&Mobility

Nederlands Vervoer positief over Klimaatakkoord, VVD’er Dijkhoff kritisch

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Zero emissie en realistische tijdpaden. (Foto: Shutterstock)

Volgens zowel de voorzitter van de klimaattafel Annemieke Nijhof als de voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer (Bertho Eckhardt) is het Klimaatakkoord dat nu op tafel ligt “haalbaar maar ambitieus.” Dat meldt het KNV in een persbericht. “De wereld verandert sneller dan we ons hadden kunnen voorstellen”, aldus Nijhof, “zoals te zien is aan de verandering van bezit naar gebruik en van fossiel naar zero emissie.”

Ook Eckhardt vindt een streven naar zero emissie en het combineren van vervoersstromen noodzakelijk, maar waarschuwt ook dat de overheid de realiteit niet uit het oog moet verliezen. “Nu al zien we dat er bij overheidsaanbestedingen onrealistische eisen worden gesteld. Bijvoorbeeld door elektrische taxibussen te vragen, terwijl die nog niet eens in productie zijn.”

VVD-fractieleider Klaas Dijkhoff meldde gisteren in het Tweede Kamerdebat over het Klimaatakkoord dat er nog eens goed moet worden gekeken naar de plannen om EV’s te stimuleren. “Alsof we heel veel moeite moeten doen om mensen in een elektrische auto te krijgen. Ik denk dat die ontwikkeling van mensen veel sneller gaat”, tekent De Telegraaf op uit de mond van Dijkhoff, die het kabinet oproept op om verder te kijken dan alleen subsidie. Hij noemde daarbij België als voorbeeld: daar garandeert de overheid een bepaalde schaalgrootte bij de inkoop van elektrische auto’s in ruil voor korting. Onlangs stelde CDA-kamerlid Pieter Omtzigt vragen aan staatssecretaris Menno Snel van Financiën over de “oversubsidiëring” van EV’s.