Personenauto's

Laatste update:

Wepods wagen zich aan passagiers

De zelfrijdende Wepods gaan vanaf mei passagiers vanaf de campus van Wageningen vervoeren naar het centrum. Dat is de volgende fase voor de busjes. Met de zelfrijdende Wepods wordt sinds drie weken autonoom proefgereden op de openbare weg in Gelderland.

Dat vertelde projectleider zelfrijdende auto`s van de Provincie Gelderland, Alwin Bakker, vandaag tijdens de Expeditie Mobiliteit van de Toekomst in Arnhem, georganiseerd door kennisplatform Ruimtevolk.

De Wepod is de eerste gekentekende zelfrijdende auto op de openbare weg in Nederland. Het voertuig is verzekerd bij Eon en dat kost, zo vertelt Bakker, 4 duizend euro per jaar.

De pilot loopt af in juli 2016. “De kennis en ervaring stellen we daarna gratis ter beschikking.” Daar blijft het niet bij, laat Bakker tijdens het mobiliteitscongres weten. “Deze zomer gaan we kijken welke nieuwe businessmodellen we kunnen bedenken rondom die zelfrijdende auto. Misschien kan een kapper een half uur instappen om je kapsel bij te werken. Of misschien kunnen we seats2meet-achtige concepten bedenken.”

Na twee weken heeft Bakker ook al uitdagingen waar het rijden met de Wepods voor komen te staan. “Behalve het aansprakelijkheidsvraagstuk, zijn er nog veel meer uitdagingen met zelfrijdende voertuigen op detailniveau. Mag er bijvoorbeeld door oranje gereden worden?”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Wepods wagen zich aan passagiers | Fleet&Mobility

Wepods wagen zich aan passagiers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat vertelde projectleider zelfrijdende auto`s van de Provincie Gelderland, Alwin Bakker, vandaag tijdens de Expeditie Mobiliteit van de Toekomst in Arnhem, georganiseerd door kennisplatform Ruimtevolk.

De Wepod is de eerste gekentekende zelfrijdende auto op de openbare weg in Nederland. Het voertuig is verzekerd bij Eon en dat kost, zo vertelt Bakker, 4 duizend euro per jaar.

De pilot loopt af in juli 2016. “De kennis en ervaring stellen we daarna gratis ter beschikking.” Daar blijft het niet bij, laat Bakker tijdens het mobiliteitscongres weten. “Deze zomer gaan we kijken welke nieuwe businessmodellen we kunnen bedenken rondom die zelfrijdende auto. Misschien kan een kapper een half uur instappen om je kapsel bij te werken. Of misschien kunnen we seats2meet-achtige concepten bedenken.”

Na twee weken heeft Bakker ook al uitdagingen waar het rijden met de Wepods voor komen te staan. “Behalve het aansprakelijkheidsvraagstuk, zijn er nog veel meer uitdagingen met zelfrijdende voertuigen op detailniveau. Mag er bijvoorbeeld door oranje gereden worden?”