Auto en fiscus

Laatste update:

Branche stuurt bijtellingplan naar de Kamer (update)

Branchepartijen Bovag, RAI Vereniging en VNA hebben hun alternatieve bijtellingplan voor 2016, zoals ze dat in een eerdere reactie op de plannen van Wiebes wereldkundig maakten, in een iets aangepaste vorm naar de Tweede Kamer gestuurd.

Vanaf 2016 vallen er in de bijtellingplannen van Wiebes nog maar heel weinig auto`s in een lage bijtellingcategorie; de meeste auto`s komen terecht in de 25%-klasse. De branchepartijen vrezen dat de markt hierdoor verder verstoord raakt en leaserijders al snel fors meer bijtelling gaan betalen.

In het plan van Wiebes zijn er vier bijtellingcategorieën (7%, 14%, 20%, 25%). In een eerder tegenvoorstel hadden de branchepartijen een extra categorie toegevoegd, namelijk die van 17%. Deze is in het aangepaste voorstel geschrapt, en de 20% categorie is verruimd. Op die manier komt de branche op net zo veel categorieën uit als de staatssecretaris. Alleen gaan auto’s met een CO2-uitstoot van 80 t/m 106 g/km in het plan van Bovag, RAI Vereniging en VNA 20% bijtelling betalen in plaats van 25% zoals in het plan van Wiebes.

Het plan is aangeboden aan de kamerleden. “Via de Tweede Kamer proberen we de plannen van Wiebes gewijzigd te krijgen. De staatssecretaris zelf zal zijn plannen waarschijnlijk niet meer willen wijzigen”, aldus Hans Bresser van RAI Vereniging.

Update 31-10
Vandaag werd bekend dat het plan van Wiebes waarschijnlijk iets wordt afgezwakt. De brancheorganisaties zijn echter nog niet tevreden. “Het is natuurlijk nog niet officieel bevestigd, maar het klinkt als een marginale verbetering. Wij blijven dus bij ons voorstel en hopen op bijval van de Tweede Kamer”, aldus Paul de Waal, woordvoerder van Bovag. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Branche stuurt bijtellingplan naar de Kamer (update) | Fleet&Mobility

Branche stuurt bijtellingplan naar de Kamer (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vanaf 2016 vallen er in de bijtellingplannen van Wiebes nog maar heel weinig auto`s in een lage bijtellingcategorie; de meeste auto`s komen terecht in de 25%-klasse. De branchepartijen vrezen dat de markt hierdoor verder verstoord raakt en leaserijders al snel fors meer bijtelling gaan betalen.

In het plan van Wiebes zijn er vier bijtellingcategorieën (7%, 14%, 20%, 25%). In een eerder tegenvoorstel hadden de branchepartijen een extra categorie toegevoegd, namelijk die van 17%. Deze is in het aangepaste voorstel geschrapt, en de 20% categorie is verruimd. Op die manier komt de branche op net zo veel categorieën uit als de staatssecretaris. Alleen gaan auto’s met een CO2-uitstoot van 80 t/m 106 g/km in het plan van Bovag, RAI Vereniging en VNA 20% bijtelling betalen in plaats van 25% zoals in het plan van Wiebes.

Het plan is aangeboden aan de kamerleden. “Via de Tweede Kamer proberen we de plannen van Wiebes gewijzigd te krijgen. De staatssecretaris zelf zal zijn plannen waarschijnlijk niet meer willen wijzigen”, aldus Hans Bresser van RAI Vereniging.

Update 31-10
Vandaag werd bekend dat het plan van Wiebes waarschijnlijk iets wordt afgezwakt. De brancheorganisaties zijn echter nog niet tevreden. “Het is natuurlijk nog niet officieel bevestigd, maar het klinkt als een marginale verbetering. Wij blijven dus bij ons voorstel en hopen op bijval van de Tweede Kamer”, aldus Paul de Waal, woordvoerder van Bovag.