Auto en fiscus

Laatste update:

‘Diesels mogen vanaf 2017 twee keer de norm uitstoten’

Dieselauto’s mogen vanaf 2017 ongeveer twee keer zoveel stikstof uitstoten als de dan geldende norm van 80 microgram per kilometer. Vanaf 2021 wordt de norm 120 microgram/km. Daarover hebben de lidstaten van de Europese Unie woensdag een akkoord bereikt. Dat melden onder andere de Volkskrant en Nu.nl.

In september 2017 wordt de Real Driving Emissions Test ingevoerd, die uitgaat van een praktijktest in plaats van de huidige laboratoriumtest. Omdat er een fors verschil zit in de uitstoot volgens de huidige en de nieuwe test, had de Europese Commissie een overgangsfase voorgesteld waarbij de norm van 80 mg/km tussen 2017-2019 met 60 procent mocht worden overschreden, en vanaf 2020 met 20 procent. Over dit plan waren de Europese landen erg verdeeld. Vooral autoproducerende landen ageerden tegen de norm en de snelheid van invoering. In het besluit van de lidstaten mag de norm met niet 60 procent, maar 110 procent worden overschreden.

Stuitend
EU-parlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) vindt het besluit stuitend, zo citeert Nu.nl. “Dit zet de geloofwaardigheid van Europa op het spel. Je zou mogen verwachten dat de fraude bij Volkswagen en het gesjoemel met tests zou leiden tot strenge normen en handhaving. Het tegendeel gebeurt.”

Naar verluidt was Nederland het enige land dat tegen stemde.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Diesels mogen vanaf 2017 twee keer de norm uitstoten’ | Fleet&Mobility

‘Diesels mogen vanaf 2017 twee keer de norm uitstoten’

Redactie Redactie
• Laatste update:

In september 2017 wordt de Real Driving Emissions Test ingevoerd, die uitgaat van een praktijktest in plaats van de huidige laboratoriumtest. Omdat er een fors verschil zit in de uitstoot volgens de huidige en de nieuwe test, had de Europese Commissie een overgangsfase voorgesteld waarbij de norm van 80 mg/km tussen 2017-2019 met 60 procent mocht worden overschreden, en vanaf 2020 met 20 procent. Over dit plan waren de Europese landen erg verdeeld. Vooral autoproducerende landen ageerden tegen de norm en de snelheid van invoering. In het besluit van de lidstaten mag de norm met niet 60 procent, maar 110 procent worden overschreden.

Stuitend
EU-parlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) vindt het besluit stuitend, zo citeert Nu.nl. “Dit zet de geloofwaardigheid van Europa op het spel. Je zou mogen verwachten dat de fraude bij Volkswagen en het gesjoemel met tests zou leiden tot strenge normen en handhaving. Het tegendeel gebeurt.”

Naar verluidt was Nederland het enige land dat tegen stemde.