Auto en fiscus

Laatste update:

Belastingdruk bij EV-laden het laagst

Openbaar laden van een EV heeft vanaf januari de laagste belastingdruk van de verschillende brandstofsoorten. Door deze wijziging wordt de belastingdruk per gereden kilometer bij openbaar laden lager dan bij lpg. Dat meldt fiscalist Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten.

Vanaf januari 2017 wordt vier jaar lang de belasting op elektriciteit van openbare laadpalen gehalveerd. Deze verlaging geldt dus niet voor het thuisladen. Eric Wiebes, staatssecretaris van Financiën, heeft nu een overzicht gepubliceerd van de belastingdruk per brandstofsoort. De vergelijking per kilometer moet ervoor zorgen dat automobilisten een op economische motieven gebaseerde keuze kunnen maken tussen het rijden op elektriciteit, diesel of benzine.

Volgens Rolleman zijn de energiebelasting en accijnzen de belangrijkste fiscale factoren bij de keuze voor een plug-in hybride. Maar, benadrukt hij, bij de aankoop van een auto spelen bij de brandstofkeuze ook de bpm en de mrb een belangrijke rol. “De hoogte van deze belastingen verschilt per brandstofsoort. Zo worden de lagere accijnstarieven voor diesel en lpg gecompenseerd door middel van een brandstoftoeslag in de mrb. De bpm kent een dieseltoeslag. Benzine- en nulemissieauto’s kennen zo’n toeslag in de mrb of bpm niet. Voor nulemissieauto’s geldt tot en met 2020 zelfs een volledige vrijstelling van bpm en mrb.”

Belastingdruk per brandstofsoort:

Brandstofsoort – Prijs in €
EV – Thuisladen – 0,018
EV – Openbaar laden – 0,009
Benzine – 0,049
Diesel – 0,027
LPG – 0,014

De berekening is gemaakt op basis van een aangenomen verbruik: elektrisch 18 kWh/100 km, benzine 6,33 l/100 km, diesel 5,66 l/100 km, lpg 7,6 l/100 km.

Voor de totale belastingdruk is gerekend met een voertuiggewicht van 1.300 kg, een jaarkilometrage van 13.505 km, een levensduur van de auto van achttien jaar en een CO2-uitstoot van 100 gr/km volgens NEDC-test. De totale belastingdruk per kilometer inclusief energiebelasting, accijns, mrb en bpm is dan in euro’s bij een EV 0,019 (thuisladen) of 0,010 (openbaar laden), bij een benzineauto 0,111, bij een dieselauto 0,151 en bij lpg 0,098.

Er is veel kritiek op de prijzen van publiek laden. De elektrisch rijder zou onvoldoende zicht hebben op wat er betaald moet worden voor het laden van een auto bij een publieke laadpaal.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Belastingdruk bij EV-laden het laagst | Fleet&Mobility

Belastingdruk bij EV-laden het laagst

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vanaf januari 2017 wordt vier jaar lang de belasting op elektriciteit van openbare laadpalen gehalveerd. Deze verlaging geldt dus niet voor het thuisladen. Eric Wiebes, staatssecretaris van Financiën, heeft nu een overzicht gepubliceerd van de belastingdruk per brandstofsoort. De vergelijking per kilometer moet ervoor zorgen dat automobilisten een op economische motieven gebaseerde keuze kunnen maken tussen het rijden op elektriciteit, diesel of benzine.

Volgens Rolleman zijn de energiebelasting en accijnzen de belangrijkste fiscale factoren bij de keuze voor een plug-in hybride. Maar, benadrukt hij, bij de aankoop van een auto spelen bij de brandstofkeuze ook de bpm en de mrb een belangrijke rol. “De hoogte van deze belastingen verschilt per brandstofsoort. Zo worden de lagere accijnstarieven voor diesel en lpg gecompenseerd door middel van een brandstoftoeslag in de mrb. De bpm kent een dieseltoeslag. Benzine- en nulemissieauto’s kennen zo’n toeslag in de mrb of bpm niet. Voor nulemissieauto’s geldt tot en met 2020 zelfs een volledige vrijstelling van bpm en mrb.”

Belastingdruk per brandstofsoort:

Brandstofsoort – Prijs in €
EV – Thuisladen – 0,018
EV – Openbaar laden – 0,009
Benzine – 0,049
Diesel – 0,027
LPG – 0,014

De berekening is gemaakt op basis van een aangenomen verbruik: elektrisch 18 kWh/100 km, benzine 6,33 l/100 km, diesel 5,66 l/100 km, lpg 7,6 l/100 km.

Voor de totale belastingdruk is gerekend met een voertuiggewicht van 1.300 kg, een jaarkilometrage van 13.505 km, een levensduur van de auto van achttien jaar en een CO2-uitstoot van 100 gr/km volgens NEDC-test. De totale belastingdruk per kilometer inclusief energiebelasting, accijns, mrb en bpm is dan in euro’s bij een EV 0,019 (thuisladen) of 0,010 (openbaar laden), bij een benzineauto 0,111, bij een dieselauto 0,151 en bij lpg 0,098.

Er is veel kritiek op de prijzen van publiek laden. De elektrisch rijder zou onvoldoende zicht hebben op wat er betaald moet worden voor het laden van een auto bij een publieke laadpaal.