Auto en fiscus

Laatste update:

Staatssecretaris Dijksma investeert 40 miljoen in fietsenstallingen

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur & Milieu heeft 40 miljoen euro extra vrijgemaakt voor de uitbreiding van fietsenstallingen bij treinstations. De exacte locaties waar meer rekken worden geplaats zijn nog niet bekend.

Dat meldt het ministerie vandaag.

Dijksma heeft met provincies en vervoerregio’s afgesproken dat zij de helft bijdragen, het budget komt daarmee in totaal op 80 miljoen euro uit. De fietsparkeerproblemen moeten hiermee voor 2020 zijn opgelost. Deze investering komt bovenop de 221 miljoen euro uit het programma Actieplan Fietsparkeren (uit 2011) waarmee inmiddels 96 duizend parkeerplekken zijn gerealiseerd.

Tijdrovende zoektocht
“We geven veel geld uit aan het sneller laten rijden van treinen, maar op veel stations is het nu een zoektocht om een plekje voor de fiets te vinden. De reistijdwinst moet niet verloren gaan door te volle stallingen. Het vervoer per trein, tram, bus, metro en fiets moet zo goed mogelijk op elkaar aansluiten en zo aantrekkelijk mogelijk zijn voor de reiziger”, aldus Dijksma.

De komende maanden worden afspraken per provincie en stadsregio uitgewerkt en wordt bekeken in welke volgorde de stations op de lijst in aanmerking komen voor de plannen. Voor het einde van het jaar moet de invulling bekend zijn.

Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteit lopen en fietsen Nederlanders vaker

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Staatssecretaris Dijksma investeert 40 miljoen in fietsenstallingen | Fleet&Mobility

Staatssecretaris Dijksma investeert 40 miljoen in fietsenstallingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt het ministerie vandaag.

Dijksma heeft met provincies en vervoerregio’s afgesproken dat zij de helft bijdragen, het budget komt daarmee in totaal op 80 miljoen euro uit. De fietsparkeerproblemen moeten hiermee voor 2020 zijn opgelost. Deze investering komt bovenop de 221 miljoen euro uit het programma Actieplan Fietsparkeren (uit 2011) waarmee inmiddels 96 duizend parkeerplekken zijn gerealiseerd.

Tijdrovende zoektocht
“We geven veel geld uit aan het sneller laten rijden van treinen, maar op veel stations is het nu een zoektocht om een plekje voor de fiets te vinden. De reistijdwinst moet niet verloren gaan door te volle stallingen. Het vervoer per trein, tram, bus, metro en fiets moet zo goed mogelijk op elkaar aansluiten en zo aantrekkelijk mogelijk zijn voor de reiziger”, aldus Dijksma.

De komende maanden worden afspraken per provincie en stadsregio uitgewerkt en wordt bekeken in welke volgorde de stations op de lijst in aanmerking komen voor de plannen. Voor het einde van het jaar moet de invulling bekend zijn.

Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteit lopen en fietsen Nederlanders vaker