Leasing en verhuur

Laatste update:

Balansvoordeel operationele lease verdwijnt

Bedrijven moeten hun leaseverplichtingen gaan activeren op de balans. Dat blijkt uit onlangs gepresenteerde plannen van de International Accounting Standards Board (IASB) en de US Financial Accounting Standards Board (FASB). De standaardisatie-instituten willen dat het gebruiksrecht van leaseobjecten en de daarmee samenhangende betalingsverplichting aan leasemaatschappijen voortaan door de lessee in zijn boekhouding worden verantwoord. De voorschriften moeten vanaf 2010 gaan gelden voor alle bedrijven die zijn gebonden aan de financiële rapportagevoorschriften van de IFRS.

De plannen komen er voor wat betreft autoleasing grofweg op neer dat de waardevermindering van leaseauto’s tijdens de contractperiode op de balans dient te worden geactiveerd. Dat betreft de zogeheten ‘fair value option’. Hierdoor zou het off-balance effect van operationele lease verdwijnen. Deze leasevorm heeft nu als groot voordeel dat wagenparkfinanciering geen effect heeft op de vermogenspositie van een bedrijf. Door het activeren van de leaseverplichtingen op de balans zal de solvabiliteit van veel bedrijven die auto’s leasen, plots drastisch verslechteren.

De verwachting is dat een dergelijke systeemwijziging grote gevolgen heeft voor zowel fleetowners als voor de gehele internationale leasesector. Enerzijds zou het operationele leasing, nu de meest voorkomende vorm van autolease, veel minder toegankelijk en aantrekkelijk maken. Anderzijds betekent het een ingrijpende verandering voor de bedrijfsfinanciering van veel ondernemingen.

Branchevereniging VNA kan nog niet precies inschatten wat de gevolgen zouden zijn voor de Nederlandse markt, maar heeft inmiddels al haar leden geïnformeerd over de kwestie. “Het is duidelijk dat dit grote impact kan hebben op de autoleasebranche”, aldus VNA-directeur Renate Hemerik. “Zoals het voorstel er nu ligt, betekent het in elk geval een enorme extra administratieve verplichting voor leasemaatschappijen en fleetowners. En dat is onwenselijk.”

Hemerik is van mening dat leaseauto’s sowieso niet onder de regeling thuishoren. “De extra controle is eigenlijk bedoeld voor bedrijven die grote kapitaalgoederen, die tot hun core business behoren, buiten de balans houden. Dan gaat het bijvoorbeeld over kantoorpanden en vliegtuigen”, aldus de VNA-directeur. “Lease-auto’s vallen hier niet onder omdat ze een andere functie hebben en van een andere waardecategorie zijn. Net als bijvoorbeeld kopieer- en koffiemachines.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Balansvoordeel operationele lease verdwijnt | Fleet&Mobility

Balansvoordeel operationele lease verdwijnt

Redactie Redactie
• Laatste update:

De plannen komen er voor wat betreft autoleasing grofweg op neer dat de waardevermindering van leaseauto’s tijdens de contractperiode op de balans dient te worden geactiveerd. Dat betreft de zogeheten ‘fair value option’. Hierdoor zou het off-balance effect van operationele lease verdwijnen. Deze leasevorm heeft nu als groot voordeel dat wagenparkfinanciering geen effect heeft op de vermogenspositie van een bedrijf. Door het activeren van de leaseverplichtingen op de balans zal de solvabiliteit van veel bedrijven die auto’s leasen, plots drastisch verslechteren.

De verwachting is dat een dergelijke systeemwijziging grote gevolgen heeft voor zowel fleetowners als voor de gehele internationale leasesector. Enerzijds zou het operationele leasing, nu de meest voorkomende vorm van autolease, veel minder toegankelijk en aantrekkelijk maken. Anderzijds betekent het een ingrijpende verandering voor de bedrijfsfinanciering van veel ondernemingen.

Branchevereniging VNA kan nog niet precies inschatten wat de gevolgen zouden zijn voor de Nederlandse markt, maar heeft inmiddels al haar leden geïnformeerd over de kwestie. “Het is duidelijk dat dit grote impact kan hebben op de autoleasebranche”, aldus VNA-directeur Renate Hemerik. “Zoals het voorstel er nu ligt, betekent het in elk geval een enorme extra administratieve verplichting voor leasemaatschappijen en fleetowners. En dat is onwenselijk.”

Hemerik is van mening dat leaseauto’s sowieso niet onder de regeling thuishoren. “De extra controle is eigenlijk bedoeld voor bedrijven die grote kapitaalgoederen, die tot hun core business behoren, buiten de balans houden. Dan gaat het bijvoorbeeld over kantoorpanden en vliegtuigen”, aldus de VNA-directeur. “Lease-auto’s vallen hier niet onder omdat ze een andere functie hebben en van een andere waardecategorie zijn. Net als bijvoorbeeld kopieer- en koffiemachines.”