Leasing en verhuur

Laatste update:

Alphabet Nederland-directeur Reynaerts: innovatielab voor nieuwe mobiliteitsdiensten

Christel Reynaerts: Uiteindelijk vervaagt de grens tussen privé en zakelijk vervoer. (Foto: Alphabet)

De grootte van de vloot is niet meer bepalend voor het succes van een leasemaatschappij, zegt Christel Reynaerts, directeur van Alphabet Nederland. Om het hoofd te bieden aan nieuwe concurrentie en mee te kunnen in de toenemende vraag naar meer en andeer mobiliteitsdiensten, heeft het bedrijf een innvatielab ingericht. Dat vertelt ze in een interview op Automotive Management.

“De hele industrie zit in een transitie. Het is een spannende tijd want er lopen veel stromen langs elkaar: digitalisering, zelfrijdende auto’s, flexibilisering van de arbeidsmarkt, elektrisch rijden, autodelen, private lease. En we zijn ons ervan bewust dat de concurrentie uit onverwachte hoek kan komen”, zegt ze in dat interview.

e941edc29f0eb92a3e0564f9f98c636a w768Om die reden is een innvatielab opgezet, waarin collega’s van verschillende afdelingen en elk met een andere discipline, zoals marketing, sales en operations, met elkaar moeten samenwerken. “Zij worden niet gehinderd door bestaande beperkingen binnen de organisatie en zij ontwikkelen nieuwe mobiliteitsconcepten die losstaan van bestaande procedures en werkwijzen. Er wordt ingespeeld op de directe klantbehoefte. Wij bedenken daarbij niet waar de behoefte ligt, maar de klant vertelt ons dat. Nu werken we in het Lab aan het toevoegen van extra hr-gerelateerde diensten aan onze service. Als er straks minder auto’s van de zaak beschikbaar komen, wat kunnen we dan nog meer bieden voor werknemers? En hoe kan een werkgever zich profileren op de krappe arbeidsmarkt? Vroeger waren vooral de grootte van je vloot en de marktpositie bepalend voor succes. Tegenwoordig stelt die positie ons vooral in staat om te investeren in innovaties.”

Toch verwacht ze wel dat de auto nog lang een cruciale rol blijft spelen. “Daarnaast zul je producten en services om die auto heen moeten kunnen bieden, waarbij een duidelijkere scheiding tussen steden en landelijke gebieden komt. Het contrast wordt groter omdat de behoeftes ver uit elkaar liggen. Op de korte en middellange termijn blijft de auto leidend bij werknemers, maar het blijft niet bij enkel de auto. Het is de auto én fietsen, deelauto’s, en OV. Wij geloven in Mobility as a Service (MaaS, red). Het gaat erom dat een traject slim en efficiënt wordt afgelegd.”

Alphabet staat op de 4de plek in de nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60. Bestel hem hier.

Alphabet Nederland-directeur Reynaerts: innovatielab voor nieuwe mobiliteitsdiensten | Fleet&Mobility

Alphabet Nederland-directeur Reynaerts: innovatielab voor nieuwe mobiliteitsdiensten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Christel Reynaerts: Uiteindelijk vervaagt de grens tussen privé en zakelijk vervoer. (Foto: Alphabet)

“De hele industrie zit in een transitie. Het is een spannende tijd want er lopen veel stromen langs elkaar: digitalisering, zelfrijdende auto’s, flexibilisering van de arbeidsmarkt, elektrisch rijden, autodelen, private lease. En we zijn ons ervan bewust dat de concurrentie uit onverwachte hoek kan komen”, zegt ze in dat interview.

e941edc29f0eb92a3e0564f9f98c636a w768Om die reden is een innvatielab opgezet, waarin collega’s van verschillende afdelingen en elk met een andere discipline, zoals marketing, sales en operations, met elkaar moeten samenwerken. “Zij worden niet gehinderd door bestaande beperkingen binnen de organisatie en zij ontwikkelen nieuwe mobiliteitsconcepten die losstaan van bestaande procedures en werkwijzen. Er wordt ingespeeld op de directe klantbehoefte. Wij bedenken daarbij niet waar de behoefte ligt, maar de klant vertelt ons dat. Nu werken we in het Lab aan het toevoegen van extra hr-gerelateerde diensten aan onze service. Als er straks minder auto’s van de zaak beschikbaar komen, wat kunnen we dan nog meer bieden voor werknemers? En hoe kan een werkgever zich profileren op de krappe arbeidsmarkt? Vroeger waren vooral de grootte van je vloot en de marktpositie bepalend voor succes. Tegenwoordig stelt die positie ons vooral in staat om te investeren in innovaties.”

Toch verwacht ze wel dat de auto nog lang een cruciale rol blijft spelen. “Daarnaast zul je producten en services om die auto heen moeten kunnen bieden, waarbij een duidelijkere scheiding tussen steden en landelijke gebieden komt. Het contrast wordt groter omdat de behoeftes ver uit elkaar liggen. Op de korte en middellange termijn blijft de auto leidend bij werknemers, maar het blijft niet bij enkel de auto. Het is de auto én fietsen, deelauto’s, en OV. Wij geloven in Mobility as a Service (MaaS, red). Het gaat erom dat een traject slim en efficiënt wordt afgelegd.”

Alphabet staat op de 4de plek in de nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60. Bestel hem hier.