Leasing en verhuur

Laatste update:

Car2go ook op Schiphol klaar voor vertrek

In de parkeergarage van het WTC zijn acht plekken voor Car2go gereserveerd. (Foto: Car2go)

CEO Olivier Reppert gaf vandaag het spreekwoordelijke startschot voor de deelautodienst op de luchthaven.

Eerder werd de komst van Car2go naar Schiphol al aangekondigd. In de parkeergarage van het World Trade Center op de luchthaven zijn zestien parkeerplaatsen met acht laadpalen gereserveerd voor de Smarts Fortwo.

Car2go gaat fuseren met BMW’s Drive Now, maar tot die fusie rond is, is het volgens Reppert ‘business as usual’. Hoewel Car2go’s in Amsterdam overal op straat geparkeerd kunnen worden, hebben de autootjes op de luchthaven vaste plekken. “En als die allemaal vol zijn, kan in de omringende vakken in de openbare parkeergarage worden geparkeerd.”

Om te garanderen dat een auto voldoende actieradius heeft om in Amsterdam te komen, geeft Car2go incentives aan klanten die de auto aan de lader parkeren. “Als het batterijniveau van een auto onder de 20 procent is, verdwijnt de auto als beschikbaar in de app. Is de batterij onder de 30 procent, krijgt de klant die de auto aan de lader achterlaat 10 minuten gratis rijden cadeau”, aldus Reppert.

Uber

“Voor de luchthaven Schiphol is het een uitbreiding van de mobiliteitskeuze van reizigers”, legt Dieme Ketel, senior manager parking & mobility services bij Amsterdam Airport Schiphol, uit. “Sinds vorig jaar is Uber een aanvulling op reguliere taxi-aanbod, nu kunnen reizigers ook een deelauto pakken.”

In Amsterdam geldt het reguliere tarief van 0,31 euro per minuut. Op de luchthaven geldt een extra toeslag van 8,90 euro per rit, waardoor iemand voor een rit naar Amsterdam Zuid zo’n 15 euro kwijt is. Het deelautobedrijf van Daimler richt zich ook steeds meer op zakelijke klant en zakelijk reizigers en biedt ook pakketten aan. Zo kun je voor een vast bedrag een auto een paar uur of een dag mee de stad uit nemen.

Maatje meer

Wie met het hele gezin op reis gaat, heeft aan één Car2go niet genoeg. Olivier Reppert zegt dat als er veel vraag naar grotere auto’s komt, ze die vraag zeker serieus nemen. “We willen per se elektrisch rijden en een b-klasse EV is op dit moment niet in de vloot van Daimler beschikbaar. Bovendien komen de auto’s die nu op Schiphol beschikbaar staan, uit de totale vloot van Amsterdam. Wanneer de auto’s dus weer terugkomen op de luchthaven, is nog de vraag. We gaan goed monitoren hoe vaak een auto op Schiphol geparkeerd wordt, zodat we inzicht krijgen in de mobiliteitsstromen. Bovendien is parkeren met een grotere auto in Amsterdam vaak een uitdaging.”

Wachten op groen licht

Schiphol is de tweede hub van Car2go buiten de ring van Amsterdam. Ook in Amstelveen Stadshart is Car2go beschikbaar. Reppert stelt desgevraagd dat er ook naar andere steden wordt gekeken. “We wachten nog op groen licht voor de fusie met Drive Now. In de nieuwe opzet wordt uitbreiding naar andere steden een belangrijk onderwerp. Het nieuwe bedrijf wordt echter meer dan alleen autodelen.”

In de fusie neemt Daimler Car2go, Moovel en Mytaxi mee. BMW brengt Drive Now, Park Now en Charge Now in, legt Reppert uit. “We bouwen aan een wat wij noemen mobility ecosysteem. We zitten nu in de fase tussen ‘signing’ en ‘closing’, dus tot op heden zijn het totaal gescheiden bedrijven en werken we ook nog niet samen.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Car2go ook op Schiphol klaar voor vertrek | Fleet&Mobility

Car2go ook op Schiphol klaar voor vertrek

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
In de parkeergarage van het WTC zijn acht plekken voor Car2go gereserveerd. (Foto: Car2go)

Eerder werd de komst van Car2go naar Schiphol al aangekondigd. In de parkeergarage van het World Trade Center op de luchthaven zijn zestien parkeerplaatsen met acht laadpalen gereserveerd voor de Smarts Fortwo.

Car2go gaat fuseren met BMW’s Drive Now, maar tot die fusie rond is, is het volgens Reppert ‘business as usual’. Hoewel Car2go’s in Amsterdam overal op straat geparkeerd kunnen worden, hebben de autootjes op de luchthaven vaste plekken. “En als die allemaal vol zijn, kan in de omringende vakken in de openbare parkeergarage worden geparkeerd.”

Om te garanderen dat een auto voldoende actieradius heeft om in Amsterdam te komen, geeft Car2go incentives aan klanten die de auto aan de lader parkeren. “Als het batterijniveau van een auto onder de 20 procent is, verdwijnt de auto als beschikbaar in de app. Is de batterij onder de 30 procent, krijgt de klant die de auto aan de lader achterlaat 10 minuten gratis rijden cadeau”, aldus Reppert.

Uber

“Voor de luchthaven Schiphol is het een uitbreiding van de mobiliteitskeuze van reizigers”, legt Dieme Ketel, senior manager parking & mobility services bij Amsterdam Airport Schiphol, uit. “Sinds vorig jaar is Uber een aanvulling op reguliere taxi-aanbod, nu kunnen reizigers ook een deelauto pakken.”

In Amsterdam geldt het reguliere tarief van 0,31 euro per minuut. Op de luchthaven geldt een extra toeslag van 8,90 euro per rit, waardoor iemand voor een rit naar Amsterdam Zuid zo’n 15 euro kwijt is. Het deelautobedrijf van Daimler richt zich ook steeds meer op zakelijke klant en zakelijk reizigers en biedt ook pakketten aan. Zo kun je voor een vast bedrag een auto een paar uur of een dag mee de stad uit nemen.

Maatje meer

Wie met het hele gezin op reis gaat, heeft aan één Car2go niet genoeg. Olivier Reppert zegt dat als er veel vraag naar grotere auto’s komt, ze die vraag zeker serieus nemen. “We willen per se elektrisch rijden en een b-klasse EV is op dit moment niet in de vloot van Daimler beschikbaar. Bovendien komen de auto’s die nu op Schiphol beschikbaar staan, uit de totale vloot van Amsterdam. Wanneer de auto’s dus weer terugkomen op de luchthaven, is nog de vraag. We gaan goed monitoren hoe vaak een auto op Schiphol geparkeerd wordt, zodat we inzicht krijgen in de mobiliteitsstromen. Bovendien is parkeren met een grotere auto in Amsterdam vaak een uitdaging.”

Wachten op groen licht

Schiphol is de tweede hub van Car2go buiten de ring van Amsterdam. Ook in Amstelveen Stadshart is Car2go beschikbaar. Reppert stelt desgevraagd dat er ook naar andere steden wordt gekeken. “We wachten nog op groen licht voor de fusie met Drive Now. In de nieuwe opzet wordt uitbreiding naar andere steden een belangrijk onderwerp. Het nieuwe bedrijf wordt echter meer dan alleen autodelen.”

In de fusie neemt Daimler Car2go, Moovel en Mytaxi mee. BMW brengt Drive Now, Park Now en Charge Now in, legt Reppert uit. “We bouwen aan een wat wij noemen mobility ecosysteem. We zitten nu in de fase tussen ‘signing’ en ‘closing’, dus tot op heden zijn het totaal gescheiden bedrijven en werken we ook nog niet samen.”