Personenauto's

Laatste update:

Record: Nederlanders fietsen jaarlijks 1.018 kilometer

Het aantal fietskilometers per Nederlander kwam in 2014 voor het eerst boven de duizend uit (1.018). Dat komt neer op 2,8 kilometer fietsen per dag per inwoner. In 2000 stond het jaargemiddelde nog op 865 kilometer. Volgens experts is de toename vooral te danken aan de populariteit van de e-bike.

Dat blijkt uit de uitgave Mobiliteit in Cijfers Tweewielers van brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging.

Het fietspark bestond in 2014 uit 20,5 miljoen fietsen, waarvan ongeveer 1,2 miljoen e-bikes.

Begin 2015 verloor de bedrijfsfiets de aparte status in de belastingen, de regeling waarmee een werkgever voordelig een fiets aan een werknemer kan aanbieden. De zogenoemde Fiets van de zaak valt sinds dit jaar – ondanks smeekbedes van de brancheverenigingen om dat niet te doen – onder de Werkkostenregeling (wkr).

In 2014 is er nog een recordbedrag van gemiddeld 844 euro (prijs per fiets) uitgegeven aan nieuwe fietsen. Dat is bijna zeven procent meer dan in 2013. Vermoedelijk omdat veel werkgevers en werknemers last minute nog gebruik hebben gemaakt van de bedrijfsfietsregeling.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Record: Nederlanders fietsen jaarlijks 1.018 kilometer | Fleet&Mobility

Record: Nederlanders fietsen jaarlijks 1.018 kilometer

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit de uitgave Mobiliteit in Cijfers Tweewielers van brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging.

Het fietspark bestond in 2014 uit 20,5 miljoen fietsen, waarvan ongeveer 1,2 miljoen e-bikes.

Begin 2015 verloor de bedrijfsfiets de aparte status in de belastingen, de regeling waarmee een werkgever voordelig een fiets aan een werknemer kan aanbieden. De zogenoemde Fiets van de zaak valt sinds dit jaar – ondanks smeekbedes van de brancheverenigingen om dat niet te doen – onder de Werkkostenregeling (wkr).

In 2014 is er nog een recordbedrag van gemiddeld 844 euro (prijs per fiets) uitgegeven aan nieuwe fietsen. Dat is bijna zeven procent meer dan in 2013. Vermoedelijk omdat veel werkgevers en werknemers last minute nog gebruik hebben gemaakt van de bedrijfsfietsregeling.