Personenauto's

Laatste update:

Waterstofauto breekt elektrisch racerecord

TU Delft-studenten hebben met een zelfgebouwde raceauto op waterstof het elektrisch ronderecord op Circuitpark Zandvoort verbroken. De Tesla Roadster was recordhouder, maar werd in Zandvoort verslagen door het studententeam Forze met de waterstof-elektrisch aangedreven Forze VI.

Dat meldt Forze vandaag.

Het nieuwe record staat op 2:05:45 minuut, het studententeam zit hiermee 5:45 seconden onder het oude record van Tesla. Het gaat nog wel om een proefrecord. Gisteren stond de officiële poging gepland, maar dat kon door de slechte weersomstandigheden niet doorgaan.

Geen batterijen opladen
De waterstofauto werkt als volgt: in de brandstofcel van de waterstofracewagen reageren waterstof en zuurstof met elkaar. De aandrijving is elektrisch, maar de raceauto wekt de elektriciteit aan boord zelf op door waterstofgas in een brandstofcel om te zetten. Het voordeel hiervan is dat je geen batterijen hoeft op te laden, zoals bij een batterijelektrische auto.

De komende jaren wil het team de strijd aangaan met racewagens met een verbrandingsmotor, het eerstvolgende doel daarbij is om de sportklasse van de Supercar Challenge op de Gamma Racing Day 2016 te winnen. Dat gaan ze met de nieuwe Forze VII doen.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Waterstofauto breekt elektrisch racerecord | Fleet&Mobility

Waterstofauto breekt elektrisch racerecord

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Forze vandaag.

Het nieuwe record staat op 2:05:45 minuut, het studententeam zit hiermee 5:45 seconden onder het oude record van Tesla. Het gaat nog wel om een proefrecord. Gisteren stond de officiële poging gepland, maar dat kon door de slechte weersomstandigheden niet doorgaan.

Geen batterijen opladen
De waterstofauto werkt als volgt: in de brandstofcel van de waterstofracewagen reageren waterstof en zuurstof met elkaar. De aandrijving is elektrisch, maar de raceauto wekt de elektriciteit aan boord zelf op door waterstofgas in een brandstofcel om te zetten. Het voordeel hiervan is dat je geen batterijen hoeft op te laden, zoals bij een batterijelektrische auto.

De komende jaren wil het team de strijd aangaan met racewagens met een verbrandingsmotor, het eerstvolgende doel daarbij is om de sportklasse van de Supercar Challenge op de Gamma Racing Day 2016 te winnen. Dat gaan ze met de nieuwe Forze VII doen.