Raad van State: Fastned mag shop en toiletten plaatsen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vorig jaar verloor Fastned een soortgelijke zaak van Shell. (Foto: Fastned)

Fastned is door de Raad van State in het gelijk gesteld in een procedure tegen het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De procedure werd aangespannen nadat het ministerie weigerde Fastned een vergunning te geven voor de bouw van een shop en toiletten bij eigen snellaadstations. Vorig jaar verloor Fastned een soortgelijke procedure. Hierin vocht het de vergunning van Shell aan die de oliegigant toestemming gaf bij de eigen tankstations laadpalen te plaatsen. 

Deze zaak over shop en toilet betrof twee laadstations langs de snelwegen A2 en A7 bij verzorgingsplaatsen Velder en De Horn, maar de uitspraak heeft gevolgen voor alle laadstations langs de snelweg. “Dit is een grote stap richting volwaardige laadstations waar elektrische rijders tijdens het laden ook van een kop koffie en een broodje kunnen genieten. Dit is hard nodig gezien het explosief groeiende aantal elektrische auto’s en laadsessies langs de snelweg”, aldus Fastned-oprichter Michiel Langezaal.

In zijn vonnis stelt de RvS dat het ministerie niet duidelijk heeft kunnen maken waarom de vergunning is afgewezen en wijst daarbij op een gelijkheidsbeginsel. “Niet in geschil is dat de locatie voldoende ruimte biedt om de gevraagde aanvullende voorzieningen te realiseren. Het is onduidelijk waarom bepaalde voorzieningen op andere verzorgingsplaatsen wél worden toegestaan terwijl deze eveneens beslag leggen op of van invloed zijn op het gebruik van de (schaarse) ruimte.”

Fastned zag in het vierde kwartaal van 2018 de omzet verdrievoudigen

Raad van State: Fastned mag shop en toiletten plaatsen | Fleet&Mobility

Raad van State: Fastned mag shop en toiletten plaatsen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vorig jaar verloor Fastned een soortgelijke zaak van Shell. (Foto: Fastned)

Fastned is door de Raad van State in het gelijk gesteld in een procedure tegen het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De procedure werd aangespannen nadat het ministerie weigerde Fastned een vergunning te geven voor de bouw van een shop en toiletten bij eigen snellaadstations. Vorig jaar verloor Fastned een soortgelijke procedure. Hierin vocht het de vergunning van Shell aan die de oliegigant toestemming gaf bij de eigen tankstations laadpalen te plaatsen. 

Deze zaak over shop en toilet betrof twee laadstations langs de snelwegen A2 en A7 bij verzorgingsplaatsen Velder en De Horn, maar de uitspraak heeft gevolgen voor alle laadstations langs de snelweg. “Dit is een grote stap richting volwaardige laadstations waar elektrische rijders tijdens het laden ook van een kop koffie en een broodje kunnen genieten. Dit is hard nodig gezien het explosief groeiende aantal elektrische auto’s en laadsessies langs de snelweg”, aldus Fastned-oprichter Michiel Langezaal.

In zijn vonnis stelt de RvS dat het ministerie niet duidelijk heeft kunnen maken waarom de vergunning is afgewezen en wijst daarbij op een gelijkheidsbeginsel. “Niet in geschil is dat de locatie voldoende ruimte biedt om de gevraagde aanvullende voorzieningen te realiseren. Het is onduidelijk waarom bepaalde voorzieningen op andere verzorgingsplaatsen wél worden toegestaan terwijl deze eveneens beslag leggen op of van invloed zijn op het gebruik van de (schaarse) ruimte.”

Fastned zag in het vierde kwartaal van 2018 de omzet verdrievoudigen