Infrastructuur

Laatste update:

Pilot Hyundai, Dura Vermeer en Airqon: Accu van Ioniq 5 laat bouwkeet draaien

De accu van Ioniq 5 wordt gebruikt om een bouwkeet van stroom te voorzien. (Foto: Hyundai)

Autofabrikant Hyundai, bouwbedrijf Dura Vermeer en Europees subsidieproject Airqon werken nauw met elkaar samen om een bouwkeet volledig te laten draaien op de accu’s van elektrische auto’s. Zo melden de drie bedrijven.

Voor dit project stelt Hyundai een Ioniq 5 beschikbaar, die is uitgerust met de Vehicle to Load-technologie (V2L), waarbij het mogelijk is om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. De gemiddelde stroomvraag van een bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De V2L-functie van de Ioniq 5 beschikt over een vermogen van 3,6 kW. Het accupakket van de auto zou, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, genoeg moeten zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en de stroomvoorziening van de keet. De Ioniq 5 is de eerste auto van Hyundai die mogelijkheden biedt voor Vehicle to Load en Vehicle to Grid, zo meldt Hyundai Nederland. Eerder dit jaar ging de autofabrikant ook al een samenwerking aan met de gemeente Utrecht en We Drive Solar om bidirectioneel laden op grote schaal mogelijk te maken.

Bouwplaatsen

De bouwketen voor dit project zijn te vinden op windparkproject Windplanblauw. Als de pilot goed uitpakt, wil Dura Vermeer de techniek ook bij andere projecten inzetten. Het doel is om door het hele land emissieloze bouwplaatsen te realiseren. Elektrische auto’s inzetten als aggregaat is niet nieuw: zo zet het Europees subsidieproject Airqon deze techniek ook in voor festivals, waar de stroom nu vaak nog van dieselgenerators afkomstig is.

“Met de techniek van Hyundai en de ervaring van Airqon kunnen we snel concrete stappen zetten. De oplossing is een slimme en toegankelijke manier om werkplekken te voorzien van emissieloze energie. Dat maakt het resultaat van de pilot ook interessant voor gemeentes, opdrachtgevers, bouwers, automobielsector en energiecentra”, aldus Gijs Naarding, directeur bij Dura Vermeer. 

Pilot Hyundai, Dura Vermeer en Airqon: Accu van Ioniq 5 laat bouwkeet draaien | Fleet&Mobility

Pilot Hyundai, Dura Vermeer en Airqon: Accu van Ioniq 5 laat bouwkeet draaien

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De accu van Ioniq 5 wordt gebruikt om een bouwkeet van stroom te voorzien. (Foto: Hyundai)

Voor dit project stelt Hyundai een Ioniq 5 beschikbaar, die is uitgerust met de Vehicle to Load-technologie (V2L), waarbij het mogelijk is om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. De gemiddelde stroomvraag van een bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De V2L-functie van de Ioniq 5 beschikt over een vermogen van 3,6 kW. Het accupakket van de auto zou, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, genoeg moeten zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en de stroomvoorziening van de keet. De Ioniq 5 is de eerste auto van Hyundai die mogelijkheden biedt voor Vehicle to Load en Vehicle to Grid, zo meldt Hyundai Nederland. Eerder dit jaar ging de autofabrikant ook al een samenwerking aan met de gemeente Utrecht en We Drive Solar om bidirectioneel laden op grote schaal mogelijk te maken.

Bouwplaatsen

De bouwketen voor dit project zijn te vinden op windparkproject Windplanblauw. Als de pilot goed uitpakt, wil Dura Vermeer de techniek ook bij andere projecten inzetten. Het doel is om door het hele land emissieloze bouwplaatsen te realiseren. Elektrische auto’s inzetten als aggregaat is niet nieuw: zo zet het Europees subsidieproject Airqon deze techniek ook in voor festivals, waar de stroom nu vaak nog van dieselgenerators afkomstig is.

“Met de techniek van Hyundai en de ervaring van Airqon kunnen we snel concrete stappen zetten. De oplossing is een slimme en toegankelijke manier om werkplekken te voorzien van emissieloze energie. Dat maakt het resultaat van de pilot ook interessant voor gemeentes, opdrachtgevers, bouwers, automobielsector en energiecentra”, aldus Gijs Naarding, directeur bij Dura Vermeer.