Infrastructuur

Laatste update:

Shell bouwt in Rotterdam ‘grootste groene waterstoffabriek van Europa’

Shell ziet een grote toekomst voor waterstof. (Foto: Shell)

Shell start dit jaar met de bouw Holland Hydrogen I. Deze, volgens hen, grootste waterstoffabriek van Europa is naar verwachting in 2025 operationeel.

De 200MW waterstoffabriek wordt gebouwd in de Rotterdamse haven, op de Tweede Maasvlakte. De hernieuwbare stroom voor de fabriek komt van het windpark op zee Hollandse Kust, dat voor een deel eigendom is van Shell. Met de waterstoffabriek streeft Shell er naar per dag 60 duizend kilogram waterstof te produceren.

Deze waterstof wordt gebruikt voor het bevoorraden van het Shell Energy and Chemicals Park Rotterdam. In de raffinaderij zal het een deel van het grijze waterstof gebruik vervangen, waarmee de productie van energieproducten zoals benzine, diesel en kerosine gedeeltelijk CO2-neutraal wordt.

De waterstof die geproduceerd wordt in Holland Hydrogen I kan in de toekomst ook gebruikt worden bij het het koolstofvrij maken van het wegvervoer, stelt Shell. De toepassing van waterstof groeit langzaam, zo moet het aantal waterstofvulpunten groeien en moet het aantal waterstof voertuigen op de markt toenemen. Tijdens het Bovag brandstofdebat 2022 waren de meningen over de inzet van waterstof in de toekomst verdeeld, lees er hier meer over.

Shell bouwt in Rotterdam ‘grootste groene waterstoffabriek van Europa’ | Fleet&Mobility

Shell bouwt in Rotterdam ‘grootste groene waterstoffabriek van Europa’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Shell ziet een grote toekomst voor waterstof. (Foto: Shell)

De 200MW waterstoffabriek wordt gebouwd in de Rotterdamse haven, op de Tweede Maasvlakte. De hernieuwbare stroom voor de fabriek komt van het windpark op zee Hollandse Kust, dat voor een deel eigendom is van Shell. Met de waterstoffabriek streeft Shell er naar per dag 60 duizend kilogram waterstof te produceren.

Deze waterstof wordt gebruikt voor het bevoorraden van het Shell Energy and Chemicals Park Rotterdam. In de raffinaderij zal het een deel van het grijze waterstof gebruik vervangen, waarmee de productie van energieproducten zoals benzine, diesel en kerosine gedeeltelijk CO2-neutraal wordt.

De waterstof die geproduceerd wordt in Holland Hydrogen I kan in de toekomst ook gebruikt worden bij het het koolstofvrij maken van het wegvervoer, stelt Shell. De toepassing van waterstof groeit langzaam, zo moet het aantal waterstofvulpunten groeien en moet het aantal waterstof voertuigen op de markt toenemen. Tijdens het Bovag brandstofdebat 2022 waren de meningen over de inzet van waterstof in de toekomst verdeeld, lees er hier meer over.