Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Daimler investeert in autodeelconcepten

Mercedes-Benz Vans sluit een joint venture met bus-op-afroep-platform Via, Daimler investeert in deelautoconcept Turo. Het is nog onbekend wanneer Via naar Nederland komt, Turo komt waarschijnlijk helemaal niet naar Nederland.

Daimler timmert hard aan de weg op het gebied van autodeelconcepten. Naast Car2go, dat actief is in 26 steden in Europa, de VS, Canada en China, taxibemiddelaar Mytaxi en mobiliteitsplatform Moovel hengelt het bedrijf nog twee mobiliteitsdienstverleners binnen. Car2go is overigens in gesprek met Drive Now van BMW over een fusie.

Via

Mercedes-Benz Vans investeert 50 miljoen dollar in het Amerikaanse Via. Die onderneming bouwde een platform waarmee gebruikers vervoer per busje op afroep kunnen aanvragen. Een algoritme koppelt de vervoerswens aan de koers van een van de busjes die onderweg zijn in de stad. Daimler en Via spreken van het opnieuw uitvinden van openbaar vervoer: weg met het vaste netwerk en de dienstregeling, ten gunste van een dynamische beschikbaarheid op afroep. In 2015 ging Mercedes al een partnership aan met Via.

Het hoofdkantoor van Via staat in New York; behalve in die stad is het platform ook actief in Chicago en Washington D.C. Het hoofdkantoor van de joint venture wordt gevestigd in Amsterdam. Volker Mornhinweg, hoofd van Mercedes-Benz Vans, neemt plaats in het bestuur van Via.

Nog dit jaar wordt de dienst gelanceerd in Londen. Andere Europese steden volgen in 2018. Als onderdeel van de joint venture gaat Via rijden in Mercedes-busjes. In de overeenkomst is bepaald dat op termijn wordt overgeschakeld op elektrische aandrijving en autonome voertuigen waar en wanneer dat mogelijk is. Bovendien stelt de joint venture de software van Via onder licentie beschikbaar aan derden.

Huub Dubbelman, manager corporate communications van Mercedes-Benz Nederland, zegt tegen Fleet&Mobility dat nog niet duidelijk is of en zo ja wanneer Via in Nederland wordt uitgerold.

Turo

Daarnaast maakte Daimler deze week bekend dat het deelneemt in een investeringsronde voor het Amerikaanse bedrijf Turo, een platform waarop particulieren hun eigen auto kunnen verhuren. Hoeveel Daimler precies investeert wil het bedrijf niet kwijt, maar de totale omvang van de financieringsronde bedraagt 92 miljoen dollar.

Onderdeel van de deal is dat Daimler Turo laat fuseren met het eigen autodeelplatform Croove, dat eind 2016 in München van start ging en in april 2017 ook in Berlijn actief werd. In 2018 wordt de nieuwe combinatie actief op de Duitse markt. Dubbelman: “Croove is een initiatief dat afkomstig is uit de denktank van de Daimler-organisatie. In Duitsland is het erg succesvol. Of het ook naar Nederland komt, is op dit moment nog niet duidelijk.” Heeft dat te maken met de aanwezigheid van Snappcar in ons land? “Snappcar is de meest bekende variant”, zegt Dubbelman. “Croove zal niet op korte termijn in Nederland actief worden, maar wat niet is, kan komen.”

Daimler investeert in autodeelconcepten | Fleet&Mobility

Daimler investeert in autodeelconcepten

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Daimler timmert hard aan de weg op het gebied van autodeelconcepten. Naast Car2go, dat actief is in 26 steden in Europa, de VS, Canada en China, taxibemiddelaar Mytaxi en mobiliteitsplatform Moovel hengelt het bedrijf nog twee mobiliteitsdienstverleners binnen. Car2go is overigens in gesprek met Drive Now van BMW over een fusie.

Via

Mercedes-Benz Vans investeert 50 miljoen dollar in het Amerikaanse Via. Die onderneming bouwde een platform waarmee gebruikers vervoer per busje op afroep kunnen aanvragen. Een algoritme koppelt de vervoerswens aan de koers van een van de busjes die onderweg zijn in de stad. Daimler en Via spreken van het opnieuw uitvinden van openbaar vervoer: weg met het vaste netwerk en de dienstregeling, ten gunste van een dynamische beschikbaarheid op afroep. In 2015 ging Mercedes al een partnership aan met Via.

Het hoofdkantoor van Via staat in New York; behalve in die stad is het platform ook actief in Chicago en Washington D.C. Het hoofdkantoor van de joint venture wordt gevestigd in Amsterdam. Volker Mornhinweg, hoofd van Mercedes-Benz Vans, neemt plaats in het bestuur van Via.

Nog dit jaar wordt de dienst gelanceerd in Londen. Andere Europese steden volgen in 2018. Als onderdeel van de joint venture gaat Via rijden in Mercedes-busjes. In de overeenkomst is bepaald dat op termijn wordt overgeschakeld op elektrische aandrijving en autonome voertuigen waar en wanneer dat mogelijk is. Bovendien stelt de joint venture de software van Via onder licentie beschikbaar aan derden.

Huub Dubbelman, manager corporate communications van Mercedes-Benz Nederland, zegt tegen Fleet&Mobility dat nog niet duidelijk is of en zo ja wanneer Via in Nederland wordt uitgerold.

Turo

Daarnaast maakte Daimler deze week bekend dat het deelneemt in een investeringsronde voor het Amerikaanse bedrijf Turo, een platform waarop particulieren hun eigen auto kunnen verhuren. Hoeveel Daimler precies investeert wil het bedrijf niet kwijt, maar de totale omvang van de financieringsronde bedraagt 92 miljoen dollar.

Onderdeel van de deal is dat Daimler Turo laat fuseren met het eigen autodeelplatform Croove, dat eind 2016 in München van start ging en in april 2017 ook in Berlijn actief werd. In 2018 wordt de nieuwe combinatie actief op de Duitse markt. Dubbelman: “Croove is een initiatief dat afkomstig is uit de denktank van de Daimler-organisatie. In Duitsland is het erg succesvol. Of het ook naar Nederland komt, is op dit moment nog niet duidelijk.” Heeft dat te maken met de aanwezigheid van Snappcar in ons land? “Snappcar is de meest bekende variant”, zegt Dubbelman. “Croove zal niet op korte termijn in Nederland actief worden, maar wat niet is, kan komen.”