Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

‘Kwart consumenten vindt mobility as a service realistisch concept’

Foto: ABN Amro

Als er een goedwerkende mobiliteitsapp komt waarin weer-, verkeer en persoonlijke gegevens samenkomen, zullen steeds meer consumenten van autobezit naar mobiliteitsgebruik gaan, concludeert ABN Amro uit onderzoek. En als consumenten financieel voordeel hebben van gebruik in plaats van bezit.

Ongeveer een derde van de Nederlanders ouder dan 18 jaar denkt dat particulier autobezit in de komende jaren afneemt, ten faveure van mobiliteitsdiensten. Dat blijkt uit het onderzoek City as a service van de ABN Amro bank. Ook zegt bijna een kwart van de consumenten mobility as a service aantrekkelijk en realistisch te vinden. Een leefwereld waarin we niet langer betalen voor een eigen auto, fiets of treinkaartje, maar per rit, wordt door door bijna een kwart van de mensen als een realistische model beschouwd. Eén op de drie mensen staat open voor zo’n ommekeer zolang het maar gemak oplevert, de kosten betaalbaar blijven en de privacy gewaarborgd. Vermeldenswaardig is ook dat circa 15 procent van de mensen zo’n transformatie liever vandaag dan morgen ziet ontstaan. Kom 26 juni naar het Automotive Leasing Event voor de laatste ontwikkelingen in Mobility as a Service.

Wegstrepen

Volgens de bank kan de omslag naar een bezitloze wereld alleen slagen, als vaste patronen worden losgelaten. “Dit lukt als de consument hiervan de voordelen en het gemak ervaart en er in financieel opzicht niet slechter van wordt”, zegt Franka Rolvink Couzy, head sector research bij ABN Amro. “Bestaande, succesvolle concepten op het gebied van voeding en kleding wijzen erop dat deze wereld minder ver weg is dan we denken. Zo laat dertig procent van de mensen maaltijden aan huis bezorgen. Deze manier van consumeren heeft impact op de werkgelegenheid, CO2-uitstoot, de omzet, tijdsbesteding en betaalbaarheid. Het tegen elkaar wegstrepen van de voor- en nadelen bepaalt of consumenten het city as a service model omarmen. Een gedragsverandering kost tijd.”

‘Het gedoe’ van autobezit

In het onderzoek wordt taxibedrijf Uber als voorbeeld genoemd. Door deze service zijn autobezitters in de stad zich gaan afvragen of ze hun auto (die 95 procent van de dag stilstaat) nog wel nodig hebben. Via de app hebben ze binnen mum van tijd toch de beschikking over vervoer. Wat Uber volgens de onderzoek heeft gedaan is ‘het gedoe’ rondom autobezit wegnemen.

Het onderzoek van de bank is verricht door GfK onder 1.345 consumenten. In dit rapport worden scenario’s beschreven die ontstaan als inwoners geen producten meer kopen maar diensten gaan afnemen.

‘Kwart consumenten vindt mobility as a service realistisch concept’ | Fleet&Mobility
Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

‘Kwart consumenten vindt mobility as a service realistisch concept’

Foto: ABN Amro

Als er een goedwerkende mobiliteitsapp komt waarin weer-, verkeer en persoonlijke gegevens samenkomen, zullen steeds meer consumenten van autobezit naar mobiliteitsgebruik gaan, concludeert ABN Amro uit onderzoek. En als consumenten financieel voordeel hebben van gebruik in plaats van bezit.

Ongeveer een derde van de Nederlanders ouder dan 18 jaar denkt dat particulier autobezit in de komende jaren afneemt, ten faveure van mobiliteitsdiensten. Dat blijkt uit het onderzoek City as a service van de ABN Amro bank. Ook zegt bijna een kwart van de consumenten mobility as a service aantrekkelijk en realistisch te vinden. Een leefwereld waarin we niet langer betalen voor een eigen auto, fiets of treinkaartje, maar per rit, wordt door door bijna een kwart van de mensen als een realistische model beschouwd. Eén op de drie mensen staat open voor zo’n ommekeer zolang het maar gemak oplevert, de kosten betaalbaar blijven en de privacy gewaarborgd. Vermeldenswaardig is ook dat circa 15 procent van de mensen zo’n transformatie liever vandaag dan morgen ziet ontstaan. Kom 26 juni naar het Automotive Leasing Event voor de laatste ontwikkelingen in Mobility as a Service.

Wegstrepen

Volgens de bank kan de omslag naar een bezitloze wereld alleen slagen, als vaste patronen worden losgelaten. “Dit lukt als de consument hiervan de voordelen en het gemak ervaart en er in financieel opzicht niet slechter van wordt”, zegt Franka Rolvink Couzy, head sector research bij ABN Amro. “Bestaande, succesvolle concepten op het gebied van voeding en kleding wijzen erop dat deze wereld minder ver weg is dan we denken. Zo laat dertig procent van de mensen maaltijden aan huis bezorgen. Deze manier van consumeren heeft impact op de werkgelegenheid, CO2-uitstoot, de omzet, tijdsbesteding en betaalbaarheid. Het tegen elkaar wegstrepen van de voor- en nadelen bepaalt of consumenten het city as a service model omarmen. Een gedragsverandering kost tijd.”

‘Het gedoe’ van autobezit

In het onderzoek wordt taxibedrijf Uber als voorbeeld genoemd. Door deze service zijn autobezitters in de stad zich gaan afvragen of ze hun auto (die 95 procent van de dag stilstaat) nog wel nodig hebben. Via de app hebben ze binnen mum van tijd toch de beschikking over vervoer. Wat Uber volgens de onderzoek heeft gedaan is ‘het gedoe’ rondom autobezit wegnemen.

Het onderzoek van de bank is verricht door GfK onder 1.345 consumenten. In dit rapport worden scenario’s beschreven die ontstaan als inwoners geen producten meer kopen maar diensten gaan afnemen.