Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Gamechanger | Vehicle to everything gaat het worden

Vehicle-to-grid is leuk, vehicle to everything is de toekomst. (Foto: New Motion)

Ze zijn gamechangers in de mobiliteitsmarkt: bedrijven die de status quo uitdagen en fleetowners doorgaans flexibiliteit en kostenbesparing beloven. Maar tussen theorie en praktijk gaapt niet zelden een kloof. Daarom in elke editie een portret van zo’n gamechanger en de mening van ons vaste panel. Dit keer wordt de V2X-lader van New Motion onder de loep genomen.

Newmotion, Enovates en PRE Power Developers hebben de krachten gebundeld om vehicle-to-everything-laadtechnologie (V2X) toegankelijk te maken voor het grote publiek. Met V2X kan niet alleen stroom worden teruggegeven aan het elektriciteitsnet, maar ook aan een huis of kantoor. Waar de huidige vehicle-to-grid-laders (V2G) zich kenmerken door hun industriële omvang (zie foto), is de V2X-lader licht, klein, uiterst efficiënt. De lader heeft bovendien een snel reactievermogen tussen laden en ontladen, stelt New Motion. Het systeem is ook gemakkelijk te installeren en daarom zeer geschikt voor thuis of op kantoor. De lader kan bijvoorbeeld aan de muur ­worden gemonteerd.

Wat vind je van het concept?

Rob Baas: “Ik denk dat dit best kans van slagen heeft; ik geloof zeker in dubbelfuncties van een elektrische auto. Jammer dat er tot nu toe veel indianenverhalen zijn over het mogelijk te halen rendement. De timing voor het gebruik van deze optie is best complex in het dagelijkse leven. En in de praktijk is het alleen weggelegd voor mensen met een eigen oprit, en op de zaak.”
Katja van Wieren: “Het lijkt mij een goed idee om voertuigen en gebouwen met elkaar en het elektriciteitsnet te verbinden om zo de vraag en het aanbod van elektriciteit op elkaar af te stemmen. Ook het idee om flexibel stroom te kunnen gebruiken en te anticiperen op piekbelasting op het elektriciteitsnet staat me wel aan.”

Waarom wordt dit wel/geen succes?

Baas: “Wanneer gemeentes mee gaan doen om dit in de publieke ruimte te faciliteren, gaat het echt serieus worden. En als de accugarantie van de auto geregeld wordt op het extra gebruik ervan, zal er weinig aan de hand zijn. Aan de andere kant is het verdienmodel niet heel groot vanwege het percentage dat ertussen blijft hangen voor deze energietransacties en niet te vergeten btw. Er zijn tot nu toe weinig auto’s beschikbaar die dit kunnen, maar dat gaat snel veranderen. Wellicht werkt ­dat als een katalysator. Gelijk investeren in dit soort laadpalen dus. Wat zijn de meerkosten?”
Van Wieren: “Of het een succes wordt, vind ik lastig te beoordelen. Binnen onze eigen organisatie wordt nu nog niet veel elektrisch gereden maar ik verwacht zeker dat dit zich binnenkort verder ontwikkelt. De doorbraak staat voor de deur, al dan niet afgedwongen door overheden. Dat kan ervoor zorgen dat initiatieven als dit een succes worden.”

Verwachten jullie een actieve rol van werkgevers/fleetmanagers om dit mogelijk te maken?

Baas: “Jazeker, want met name op het werk zijn er veel stilstaande auto’s en is er budget.”
Van Wieren: “Ik zie het bij Linde Gas nog niet zo snel gebeuren. Maar wanneer de voordelen groot genoeg zijn, gaan werkgevers hier zeker naar kijken.”

 

Panelpanel gamechanger

Ons panel bestaat uit twee lease- en fleetprofessionals: Katja van Wieren is category manager en verantwoordelijk voor het wagenpark van gasbedrijf Linde Gas Benelux, Rob Baas is operationeel directeur van Mijndomeinauto en heeft een carrière in deelauto’s, lease en verhuur opgebouwd.

 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Gamechanger | Vehicle to everything gaat het worden | Fleet&Mobility

Gamechanger | Vehicle to everything gaat het worden

Redactie Redactie
• Laatste update:
Vehicle-to-grid is leuk, vehicle to everything is de toekomst. (Foto: New Motion)

Newmotion, Enovates en PRE Power Developers hebben de krachten gebundeld om vehicle-to-everything-laadtechnologie (V2X) toegankelijk te maken voor het grote publiek. Met V2X kan niet alleen stroom worden teruggegeven aan het elektriciteitsnet, maar ook aan een huis of kantoor. Waar de huidige vehicle-to-grid-laders (V2G) zich kenmerken door hun industriële omvang (zie foto), is de V2X-lader licht, klein, uiterst efficiënt. De lader heeft bovendien een snel reactievermogen tussen laden en ontladen, stelt New Motion. Het systeem is ook gemakkelijk te installeren en daarom zeer geschikt voor thuis of op kantoor. De lader kan bijvoorbeeld aan de muur ­worden gemonteerd.

Wat vind je van het concept?

Rob Baas: “Ik denk dat dit best kans van slagen heeft; ik geloof zeker in dubbelfuncties van een elektrische auto. Jammer dat er tot nu toe veel indianenverhalen zijn over het mogelijk te halen rendement. De timing voor het gebruik van deze optie is best complex in het dagelijkse leven. En in de praktijk is het alleen weggelegd voor mensen met een eigen oprit, en op de zaak.”
Katja van Wieren: “Het lijkt mij een goed idee om voertuigen en gebouwen met elkaar en het elektriciteitsnet te verbinden om zo de vraag en het aanbod van elektriciteit op elkaar af te stemmen. Ook het idee om flexibel stroom te kunnen gebruiken en te anticiperen op piekbelasting op het elektriciteitsnet staat me wel aan.”

Waarom wordt dit wel/geen succes?

Baas: “Wanneer gemeentes mee gaan doen om dit in de publieke ruimte te faciliteren, gaat het echt serieus worden. En als de accugarantie van de auto geregeld wordt op het extra gebruik ervan, zal er weinig aan de hand zijn. Aan de andere kant is het verdienmodel niet heel groot vanwege het percentage dat ertussen blijft hangen voor deze energietransacties en niet te vergeten btw. Er zijn tot nu toe weinig auto’s beschikbaar die dit kunnen, maar dat gaat snel veranderen. Wellicht werkt ­dat als een katalysator. Gelijk investeren in dit soort laadpalen dus. Wat zijn de meerkosten?”
Van Wieren: “Of het een succes wordt, vind ik lastig te beoordelen. Binnen onze eigen organisatie wordt nu nog niet veel elektrisch gereden maar ik verwacht zeker dat dit zich binnenkort verder ontwikkelt. De doorbraak staat voor de deur, al dan niet afgedwongen door overheden. Dat kan ervoor zorgen dat initiatieven als dit een succes worden.”

Verwachten jullie een actieve rol van werkgevers/fleetmanagers om dit mogelijk te maken?

Baas: “Jazeker, want met name op het werk zijn er veel stilstaande auto’s en is er budget.”
Van Wieren: “Ik zie het bij Linde Gas nog niet zo snel gebeuren. Maar wanneer de voordelen groot genoeg zijn, gaan werkgevers hier zeker naar kijken.”

 

Panelpanel gamechanger

Ons panel bestaat uit twee lease- en fleetprofessionals: Katja van Wieren is category manager en verantwoordelijk voor het wagenpark van gasbedrijf Linde Gas Benelux, Rob Baas is operationeel directeur van Mijndomeinauto en heeft een carrière in deelauto’s, lease en verhuur opgebouwd.