Personeel en mobiliteit

Laatste update:

Tweede man divisie autonoom rijden weg bij Uber

Sherif Marakby verlaat het zwaar verlieslatende bedrijf een jaar nadat hij overstapte van Ford. Marakby was vice-president Global Vehicle Programs bij Uber.

Zowel Uber als Marakby laten zich niet uit over de reden van het vertrek. Wel liet Marakby aan Reuters weten dat autonoom rijden een van de meest interessante uitdagingen is waaraan hij gewerkt heeft in zijn carrière. Marakby zegt dankbaar te zijn dat hij heeft kunnen bijdragen “tot wat spoedig een veiligere toekomst voor iedereen zal zijn”. Eind maart zette Uber zijn proeven met zelfrijdende auto’s in de Amerikaanse staat Arizona nog kortstondig stil nadat een van de auto’s betrokken was bij een ongeluk.

In april 2016 stapte Marakby over van Ford, waar hij directeur elektrische en elektronische systemen was. Die overstap deed destijds nogal wat stof opwaaien. Volgens Automotive News werd de stap gezien als “een fusie tussen ouderwetse automakers en de startups uit Silicon Valley die de industrie willen transformeren.” In februari maakte Uber bekend dat het zelfrijdende auto’s van Mercedes-Benz in zijn vloot wil opnemen. Aan de technologie van die auto’s zou Uber niets willen veranderen.

Aanklacht

Uber verloor de afgelopen maanden meerdere hoge managers. In februari van dit jaar diende Alphabet, het moederbedrijf van Google, een aanklacht in tegen de hoofdingenieur en president van de Uber-divisie waar Marakby werkzaam was. Deze Anthony Levandowski was oprichter van startup Otto, die vrachtauto’s ombouwde tot zelfrijdende voertuigen. In die hoedanigheid zou hij documentatie, ontwerpen en blauwdrukken hebben gestolen van Waymo, een divisie van Google die zich bezighoudt met autonoom rijden. Uber ontkent de aantijgingen.

Afgelopen vrijdag maakte Uber bekend dat het in 2016 6,5 miljard dollar netto omzet behaalde. Daarop leed het bedrijf 2,8 miljard dollar verlies.

Tweede man divisie autonoom rijden weg bij Uber | Fleet&Mobility

Tweede man divisie autonoom rijden weg bij Uber

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Zowel Uber als Marakby laten zich niet uit over de reden van het vertrek. Wel liet Marakby aan Reuters weten dat autonoom rijden een van de meest interessante uitdagingen is waaraan hij gewerkt heeft in zijn carrière. Marakby zegt dankbaar te zijn dat hij heeft kunnen bijdragen “tot wat spoedig een veiligere toekomst voor iedereen zal zijn”. Eind maart zette Uber zijn proeven met zelfrijdende auto’s in de Amerikaanse staat Arizona nog kortstondig stil nadat een van de auto’s betrokken was bij een ongeluk.

In april 2016 stapte Marakby over van Ford, waar hij directeur elektrische en elektronische systemen was. Die overstap deed destijds nogal wat stof opwaaien. Volgens Automotive News werd de stap gezien als “een fusie tussen ouderwetse automakers en de startups uit Silicon Valley die de industrie willen transformeren.” In februari maakte Uber bekend dat het zelfrijdende auto’s van Mercedes-Benz in zijn vloot wil opnemen. Aan de technologie van die auto’s zou Uber niets willen veranderen.

Aanklacht

Uber verloor de afgelopen maanden meerdere hoge managers. In februari van dit jaar diende Alphabet, het moederbedrijf van Google, een aanklacht in tegen de hoofdingenieur en president van de Uber-divisie waar Marakby werkzaam was. Deze Anthony Levandowski was oprichter van startup Otto, die vrachtauto’s ombouwde tot zelfrijdende voertuigen. In die hoedanigheid zou hij documentatie, ontwerpen en blauwdrukken hebben gestolen van Waymo, een divisie van Google die zich bezighoudt met autonoom rijden. Uber ontkent de aantijgingen.

Afgelopen vrijdag maakte Uber bekend dat het in 2016 6,5 miljard dollar netto omzet behaalde. Daarop leed het bedrijf 2,8 miljard dollar verlies.