Praktijkcase

Laatste update:

Laadinfrabedrijf: Elektrische auto betere optie dan waterstof

Het produceren van een benzineauto is weliswaar het minst belastend voor het klimaat, maar in het gebruik is de elektrische auto veel schoner, stelt CE Delft. (Foto: Shutterstock)

Een waterstofauto is twee keer zo duur als een vergelijkbare brandstofauto of EV.

En waterstofauto’s zijn slechter voor het milieu dan elektrische auto’s. Dat concludeert onderzoeksbureau CE Delft in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Enpuls, een dochterbedrijf van Enexis dat strategisch advies geeft over onder meer het aanleggen van laadinfrastructuur.

In het onderzoek is gekeken naar de invloed van auto’s op het klimaat, het gebruik van grondstoffen en de kosten van productie, aanschaf en gebruik. Uit deze levenscyclusanalyse (LCA) komt de elektrische auto als winnaar naar voren. Het onderzoek gaat over auto’s in het middensegment, maar volgens CE Delft zijn bij andere segmenten dezelfde resultaten te verwachten.

Dalende kosten

CE Delft schrijft dat de focus in het onderzoek lag op particuliere auto’s, met een gemiddelde levensduur van 185 duizend kilometer en een jaarkilometrage van 10 duizend kilometer. De totale kosten – zoals aanschaf, brandstof, onderhoud, reparaties en verzekering – zijn bij de waterstofauto twee keer zo hoog als bij de andere twee, schrijft CE Delft. Ook voor het klimaat is de elektrische auto de beste keuze.

Het produceren van een benzineauto is weliswaar het minst belastend voor het klimaat, maar in het gebruik is de elektrische auto veel schoner. Het omslagpunt tussen benzine en elektrisch ligt bij 70 duizend gereden kilometers. 

Lees meer op Automotive-online.nl.

Laadinfrabedrijf: Elektrische auto betere optie dan waterstof | Fleet&Mobility

Laadinfrabedrijf: Elektrische auto betere optie dan waterstof

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het produceren van een benzineauto is weliswaar het minst belastend voor het klimaat, maar in het gebruik is de elektrische auto veel schoner, stelt CE Delft. (Foto: Shutterstock)

En waterstofauto’s zijn slechter voor het milieu dan elektrische auto’s. Dat concludeert onderzoeksbureau CE Delft in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Enpuls, een dochterbedrijf van Enexis dat strategisch advies geeft over onder meer het aanleggen van laadinfrastructuur.

In het onderzoek is gekeken naar de invloed van auto’s op het klimaat, het gebruik van grondstoffen en de kosten van productie, aanschaf en gebruik. Uit deze levenscyclusanalyse (LCA) komt de elektrische auto als winnaar naar voren. Het onderzoek gaat over auto’s in het middensegment, maar volgens CE Delft zijn bij andere segmenten dezelfde resultaten te verwachten.

Dalende kosten

CE Delft schrijft dat de focus in het onderzoek lag op particuliere auto’s, met een gemiddelde levensduur van 185 duizend kilometer en een jaarkilometrage van 10 duizend kilometer. De totale kosten – zoals aanschaf, brandstof, onderhoud, reparaties en verzekering – zijn bij de waterstofauto twee keer zo hoog als bij de andere twee, schrijft CE Delft. Ook voor het klimaat is de elektrische auto de beste keuze.

Het produceren van een benzineauto is weliswaar het minst belastend voor het klimaat, maar in het gebruik is de elektrische auto veel schoner. Het omslagpunt tussen benzine en elektrisch ligt bij 70 duizend gereden kilometers. 

Lees meer op Automotive-online.nl.