Infrastructuur

Laatste update:

Netbeheerders willen aanpassing belastingregels voor EV-laden

Verouderde belastingregels houden de inzet van EV’s voor energieopslag tegen. Dat stelt accountantskantoor PWC, dat in opdracht van stichting ElaadNL onderzoek heeft gedaan naar de kansen voor elektrisch vervoer in de komende kabinetsperiode en naar de rol van EV’s in een energiesysteem waarbij energie kan worden teruggeleverd aan woningen.

Het slim inzetten van elektrische auto’s voor het opslaan en terug leveren van duurzame stroom is volgens PWC onnodig duur. Dat komt doordat over lokaal opgewekte zonnestroom die overdag wordt opgeslagen en later op de dag gebruikt wordt, twee keer energiebelasting betaald moet worden. Door de auto in te zetten als buffer (opslag) worden pieken in stroomvraag en -aanbod voorkomen.

Verkiezingsdebat
Het rapport ‘Fiscale barrières voor Smart Charging’ dat hierover werd geschreven, wordt vandaag aangeboden aan diverse (kandidaat) Kamerleden tijdens een verkiezingsdebat. Stichting ElaadNL is een initiatief van diverse netbeheerders in Nederland, waaronder Liander, Enexis en Cogas.

Vandaag organiseren zij dit debat met Kamerleden van verschillende politieke partijen over de kansen van EV’s in de komende kabinetsperiode. Daar zijn aanwezig: Mei Li Vos (PvdA), Liesbeth van Tongeren (Groenlinks), Eric Smaling (SP), Barbara Visser (VVD), Wytske de Pater (kandidaat Kamerlid CDA) en Matthijs Sienot  (kandidaat Kamerlid D66).

Pieken voorkomen
In de Utrechtse wijk Lombok loopt een project met smart charging. Daar worden EV’s overdag opgeladen met stroom uit zonnepanelen in de wijk. Wanneer de bewoners ’s avonds thuis van werk en school komen, kunnen de auto’s de stroom naar de huizen terug leveren. Zo`n systeem voorkomt pieken op het elektriciteitsnet, waarvoor de netbeheerder investeringen moeten doen om die pieken op te vangen. Maar voor het ‘tweerichtingsverkeer’ op de elektriciteitskabel moet nog altijd twee keer energiebelasting betaald worden. PWC en ElaadNL willen dat deze belastingregels worden aangepast voor EV’s.

Het afgelopen jaar werd al besloten dat de energiebelasting voor laadpalen te halveren.

Het rapport Fiscale barrières voor Smart Charging van PWC is hier te lezen

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Netbeheerders willen aanpassing belastingregels voor EV-laden | Fleet&Mobility

Netbeheerders willen aanpassing belastingregels voor EV-laden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het slim inzetten van elektrische auto’s voor het opslaan en terug leveren van duurzame stroom is volgens PWC onnodig duur. Dat komt doordat over lokaal opgewekte zonnestroom die overdag wordt opgeslagen en later op de dag gebruikt wordt, twee keer energiebelasting betaald moet worden. Door de auto in te zetten als buffer (opslag) worden pieken in stroomvraag en -aanbod voorkomen.

Verkiezingsdebat
Het rapport ‘Fiscale barrières voor Smart Charging’ dat hierover werd geschreven, wordt vandaag aangeboden aan diverse (kandidaat) Kamerleden tijdens een verkiezingsdebat. Stichting ElaadNL is een initiatief van diverse netbeheerders in Nederland, waaronder Liander, Enexis en Cogas.

Vandaag organiseren zij dit debat met Kamerleden van verschillende politieke partijen over de kansen van EV’s in de komende kabinetsperiode. Daar zijn aanwezig: Mei Li Vos (PvdA), Liesbeth van Tongeren (Groenlinks), Eric Smaling (SP), Barbara Visser (VVD), Wytske de Pater (kandidaat Kamerlid CDA) en Matthijs Sienot  (kandidaat Kamerlid D66).

Pieken voorkomen
In de Utrechtse wijk Lombok loopt een project met smart charging. Daar worden EV’s overdag opgeladen met stroom uit zonnepanelen in de wijk. Wanneer de bewoners ’s avonds thuis van werk en school komen, kunnen de auto’s de stroom naar de huizen terug leveren. Zo`n systeem voorkomt pieken op het elektriciteitsnet, waarvoor de netbeheerder investeringen moeten doen om die pieken op te vangen. Maar voor het ‘tweerichtingsverkeer’ op de elektriciteitskabel moet nog altijd twee keer energiebelasting betaald worden. PWC en ElaadNL willen dat deze belastingregels worden aangepast voor EV’s.

Het afgelopen jaar werd al besloten dat de energiebelasting voor laadpalen te halveren.

Het rapport Fiscale barrières voor Smart Charging van PWC is hier te lezen