Leasing en verhuur

Laatste update:

Vavdz: afkoopsommen private lease onacceptabel

Het verschil in afkoopsommen tussen verschillende privélease-aanbieders bedraagt bij een soortgelijke auto duizenden euro’s. Dat concludeert de Vereniging Auto van de Zaak op basis van een steekproef onder elf privélease-aanbieders. Zo betaal je bij Leaseplan in het rekenvoorbeeld 8.400 euro en bij Noordlease 1.200 euro. Maar bij veel aanbieders weet je het niet, betaalt namelijk het ‘verschil tussen boekwaarde en handelswaarde’.

In de steekproef wordt uitgegaan van een contract voor een B-segment-auto die 200 euro per maand kost, met een looptijd van 48 maanden. Halverwege het eerste jaar wordt de afkoop aangevraagd.

Volgens Vavdz-directeur Martin Huisman omhullen de privélease-aanbieders vaak de voorwaarden met extra bepalingen en clausules. “Zo verhalen ze diverse onduidelijke kosten op de consument. Een aantal aanbieders schrijft bijvoorbeeld dat de boete het verschil tussen boekwaarde en handelswaarde bedraagt. Dat is een vrijbrief om enorme kosten door te belasten.”

Onjuiste toetsing
Martijn Versteegen, marketingdirecteur van Leaseplan, legt uit dat consumenten vooraf precies weten waar ze aan toe zijn. “Onze privélease-contracten bestaan uit een bepaalde looptijd en een kilometerbundel. Wie kiest voor een 5-jarig contract en dat na 1 jaar wil beëindigen, betaalt het verschil in prijs tussen de twee contracten. De afkoopsom bedraagt in dit geval dus het prijsverschil van een jaar tussen een éénjarig en vijfjarig contract.”

Leaseplan komt met een rekenvoorbeeld: Een contract voor 48 maanden kost een consument nu voor een auto uit het B-segment 219 euro per maand bij 10 duizend kilometer per jaar. Voor wie na een jaar al wil stoppen met het contract, geldt het tarief van 279 euro per maand. “Dat verschil van 720 euro (60 euro x 12 maanden) wordt dan in rekening gebracht. Dat is bijna een tiende van wat de Vereniging Auto van de Zaak meldt in haar toetsing”, aldus Versteegen. “Daarnaast weet een consument van tevoren wat de eventuele kosten bij voortijdige contractbeëindiging zijn. Als iemand langer doorrijdt, krijgt hij ook geld terug. Wij vinden het belangrijk dat iemand precies weet waar hij of zij aan toe is. We werken niet met hercalculaties, maar met een vooraf gecommuniceerde rekenmatrix.”

Volgens Huisman heeft Leaseplan met hem gecommuniceerd dat de afkoopsom een optelling is van alle resterende maandbedragen. Leaseplan spreekt dit tegen en zegt dat het gaat om het betalen van het verschil in prijs tussen de leaseprijzen bij verschillende looptijden.

In de Algemene Voorwaarden van de leasemaatschappij is te lezen: `Als klant de Auto inlevert terwijl de afgesproken Looptijd nog niet is verstreken, is klant aan Leaseplan de leasetarieven verschuldigd die bij een normale uitwerking van de leaseovereenkomst zouden resteren.`

`Onacceptabel hoog`
Martin Huisman vindt de afkoopsom bij Leaseplan ‘onacceptabel hoog’. “Maar Leaseplan is in ieder geval wel transparant, en dat kun je van veel andere niet zeggen. Zinsneden als dat je ‘het verschil tussen boekwaarde en handelswaarde betaalt’, dat kan echt niet. Dan ben je overgeleverd aan wat de leasemaatschappij je op dat moment wil berekenen.”

Huisman verwijst hierbij naar een bepaling die in de zakelijke markt ook regelmatig wordt gebruikt. Maar in een contract met een consument is het volgens hem niet ethisch verantwoord. “Dat er een boete volgt is begrijpelijk, maar die kosten moeten wel reëel zijn en in verhouding staan tot de werkelijk geleden kosten door de aanbieder”, meent hij. “De zakelijke mores wordt op de consument toegepast en daar gaat het fout. De consumentenmarkt is een volstrekt andere markt, hier horen andere voorwaarden bij. Consumenten mogen transparantie verwachten.”

De Vavdz heeft een Checklist Private Lease opgesteld, zodat consumenten zich beter kunnen voorbereiden voordat zij een contract afsluiten. VNA-directrice Renate Hemerik verwacht dat de privélease-voorwaarden die de vereniging met de Consumentenbond momenteel opstelt, de consument wel zullen beschermen. “Wij verwachten veel meer van de aanpak waarbij de aanbieders van privélease schouder aan schouder met consumentenorganisaties optrekken, dan de nogal rammelende set eenzijdige ‘eisen’ opgesteld door een commercieel initiatief.”

Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek eerder al dat contractbreuk vooral erg duur is en daarom als grootste nadeel van privélease wordt gezien door consumenten.

Vakblad Fleet&Mobility organiseert in samenwerking met KPI Training (voorheen IVA Training) een workshop privélease. Meer informatie hierover vindt u hier. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Vavdz: afkoopsommen private lease onacceptabel | Fleet&Mobility

Vavdz: afkoopsommen private lease onacceptabel

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de steekproef wordt uitgegaan van een contract voor een B-segment-auto die 200 euro per maand kost, met een looptijd van 48 maanden. Halverwege het eerste jaar wordt de afkoop aangevraagd.

Volgens Vavdz-directeur Martin Huisman omhullen de privélease-aanbieders vaak de voorwaarden met extra bepalingen en clausules. “Zo verhalen ze diverse onduidelijke kosten op de consument. Een aantal aanbieders schrijft bijvoorbeeld dat de boete het verschil tussen boekwaarde en handelswaarde bedraagt. Dat is een vrijbrief om enorme kosten door te belasten.”

Onjuiste toetsing
Martijn Versteegen, marketingdirecteur van Leaseplan, legt uit dat consumenten vooraf precies weten waar ze aan toe zijn. “Onze privélease-contracten bestaan uit een bepaalde looptijd en een kilometerbundel. Wie kiest voor een 5-jarig contract en dat na 1 jaar wil beëindigen, betaalt het verschil in prijs tussen de twee contracten. De afkoopsom bedraagt in dit geval dus het prijsverschil van een jaar tussen een éénjarig en vijfjarig contract.”

Leaseplan komt met een rekenvoorbeeld: Een contract voor 48 maanden kost een consument nu voor een auto uit het B-segment 219 euro per maand bij 10 duizend kilometer per jaar. Voor wie na een jaar al wil stoppen met het contract, geldt het tarief van 279 euro per maand. “Dat verschil van 720 euro (60 euro x 12 maanden) wordt dan in rekening gebracht. Dat is bijna een tiende van wat de Vereniging Auto van de Zaak meldt in haar toetsing”, aldus Versteegen. “Daarnaast weet een consument van tevoren wat de eventuele kosten bij voortijdige contractbeëindiging zijn. Als iemand langer doorrijdt, krijgt hij ook geld terug. Wij vinden het belangrijk dat iemand precies weet waar hij of zij aan toe is. We werken niet met hercalculaties, maar met een vooraf gecommuniceerde rekenmatrix.”

Volgens Huisman heeft Leaseplan met hem gecommuniceerd dat de afkoopsom een optelling is van alle resterende maandbedragen. Leaseplan spreekt dit tegen en zegt dat het gaat om het betalen van het verschil in prijs tussen de leaseprijzen bij verschillende looptijden.

In de Algemene Voorwaarden van de leasemaatschappij is te lezen: `Als klant de Auto inlevert terwijl de afgesproken Looptijd nog niet is verstreken, is klant aan Leaseplan de leasetarieven verschuldigd die bij een normale uitwerking van de leaseovereenkomst zouden resteren.`

`Onacceptabel hoog`
Martin Huisman vindt de afkoopsom bij Leaseplan ‘onacceptabel hoog’. “Maar Leaseplan is in ieder geval wel transparant, en dat kun je van veel andere niet zeggen. Zinsneden als dat je ‘het verschil tussen boekwaarde en handelswaarde betaalt’, dat kan echt niet. Dan ben je overgeleverd aan wat de leasemaatschappij je op dat moment wil berekenen.”

Huisman verwijst hierbij naar een bepaling die in de zakelijke markt ook regelmatig wordt gebruikt. Maar in een contract met een consument is het volgens hem niet ethisch verantwoord. “Dat er een boete volgt is begrijpelijk, maar die kosten moeten wel reëel zijn en in verhouding staan tot de werkelijk geleden kosten door de aanbieder”, meent hij. “De zakelijke mores wordt op de consument toegepast en daar gaat het fout. De consumentenmarkt is een volstrekt andere markt, hier horen andere voorwaarden bij. Consumenten mogen transparantie verwachten.”

De Vavdz heeft een Checklist Private Lease opgesteld, zodat consumenten zich beter kunnen voorbereiden voordat zij een contract afsluiten. VNA-directrice Renate Hemerik verwacht dat de privélease-voorwaarden die de vereniging met de Consumentenbond momenteel opstelt, de consument wel zullen beschermen. “Wij verwachten veel meer van de aanpak waarbij de aanbieders van privélease schouder aan schouder met consumentenorganisaties optrekken, dan de nogal rammelende set eenzijdige ‘eisen’ opgesteld door een commercieel initiatief.”

Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek eerder al dat contractbreuk vooral erg duur is en daarom als grootste nadeel van privélease wordt gezien door consumenten.

Vakblad Fleet&Mobility organiseert in samenwerking met KPI Training (voorheen IVA Training) een workshop privélease. Meer informatie hierover vindt u hier.