Personenauto's

Laatste update:

Valet parking-dienst Weparc van start in Amsterdam

De parkeerdienst Weparc is deze week in Amsterdam van start gegaan. Het gaat om valet parking, te reserveren via de smartphone. Het team richt zich in eerste instantie op zakelijk reizigers, toeristen en dagjesmensen. Dat vertelt medeoprichter Tim Wanders aan Fleet&Mobility.

“In Amsterdam zijn automobilisten vaak veel tijd kwijt aan het zoeken naar een parkeerplek. Toch blijkt de gemiddelde bezetting van een parkeergarage slechts 25 procent. En de prijs om te parkeren in de stad is hoog en wordt alleen maar hoger. Mijn conclusie was dat vraag en aanbod beter op elkaar aan kunnen sluiten”, legt Wanders uit.

Weparc heeft afspraken gemaakt met commerciële parkeergarages. Deze garages krijgen een percentage van de opbrengst; Weparc wil niet zeggen hoe hoog dat percentage is. Een gebruiker van Weparc betaalt per dag 35 euro, elke volgende dag kost 20 euro. Parkeren in het centrum van Amsterdam kost normaliter 6 euro per uur. “Ons tarief is lager dan wat je zelf per dag zou betalen”, aldus Wanders.
Het is nog niet mogelijk op basis van dagdelen of uren gebruik te maken van de dienst, maar dat is mogelijk iets voor de toekomst, vertelt Wanders. “Dit tarief is inclusief ophalen, terugbrengen en parkeren. Onze medewerkers wachten de automobilist op hun plek van bestemming op en dragen een herkenbaar Weparc-jasje.”

Opklapbare steps
Inmiddels heeft Weparc een flexibele schil van zeventig chauffeurs in dienst en acht vaste medewerkers. “We richten ons daarvoor op jongeren tussen de 22 en 30 jaar. Studenten en net-afgestudeerden dus. Zij verplaatsen zich door de stad op opklapbare steps, die zij achterin de auto kunnen leggen. We vragen dus ook fysiek veel van mensen, vandaar dat we vooral jongeren in dienst hebben.”

Op de Amsterdamse Zuidas biedt het bedrijf ook abonnementen aan. “Dan kunnen werknemers die daar vijf dagen per week gebruik van willen maken voor een vast bedrag per maand valet parken. Toeristen en mensen die het centrum van de stad een dag bezoeken kunnen een valet vooraf reserveren via de app.

Weparc werkt ongeveer hetzelfde als Uber. Zo kun je in sommige gebieden on demand een reservering maken, je kunt de route van de chaffeur volgen, zie je een foto van de persoon die je auto in ontvangst neemt en gaat de betaling via je creditcard die gekoppeld is aan je account.

Vooralsnog is de app alleen beschikbaar in de Apple-store, eind deze zomer moet ook een Android-versie verkrijgbaar zijn. Amsterdam is de pilotstad van Weparc, de ambitie is om in meer Europese steden het bedrijf te lanceren. “Steden waar eenzelfde parkeerproblematiek heerst als in Amsterdam. Zurich, Brussel, Rome en Madrid bijvoorbeeld”, sluit Wanders af.

Parkeerplaatsdeelsysteem Mobypark won in 2015 de Automotive Innovation Award. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Valet parking-dienst Weparc van start in Amsterdam | Fleet&Mobility

Valet parking-dienst Weparc van start in Amsterdam

Redactie Redactie
• Laatste update:

“In Amsterdam zijn automobilisten vaak veel tijd kwijt aan het zoeken naar een parkeerplek. Toch blijkt de gemiddelde bezetting van een parkeergarage slechts 25 procent. En de prijs om te parkeren in de stad is hoog en wordt alleen maar hoger. Mijn conclusie was dat vraag en aanbod beter op elkaar aan kunnen sluiten”, legt Wanders uit.

Weparc heeft afspraken gemaakt met commerciële parkeergarages. Deze garages krijgen een percentage van de opbrengst; Weparc wil niet zeggen hoe hoog dat percentage is. Een gebruiker van Weparc betaalt per dag 35 euro, elke volgende dag kost 20 euro. Parkeren in het centrum van Amsterdam kost normaliter 6 euro per uur. “Ons tarief is lager dan wat je zelf per dag zou betalen”, aldus Wanders.
Het is nog niet mogelijk op basis van dagdelen of uren gebruik te maken van de dienst, maar dat is mogelijk iets voor de toekomst, vertelt Wanders. “Dit tarief is inclusief ophalen, terugbrengen en parkeren. Onze medewerkers wachten de automobilist op hun plek van bestemming op en dragen een herkenbaar Weparc-jasje.”

Opklapbare steps
Inmiddels heeft Weparc een flexibele schil van zeventig chauffeurs in dienst en acht vaste medewerkers. “We richten ons daarvoor op jongeren tussen de 22 en 30 jaar. Studenten en net-afgestudeerden dus. Zij verplaatsen zich door de stad op opklapbare steps, die zij achterin de auto kunnen leggen. We vragen dus ook fysiek veel van mensen, vandaar dat we vooral jongeren in dienst hebben.”

Op de Amsterdamse Zuidas biedt het bedrijf ook abonnementen aan. “Dan kunnen werknemers die daar vijf dagen per week gebruik van willen maken voor een vast bedrag per maand valet parken. Toeristen en mensen die het centrum van de stad een dag bezoeken kunnen een valet vooraf reserveren via de app.

Weparc werkt ongeveer hetzelfde als Uber. Zo kun je in sommige gebieden on demand een reservering maken, je kunt de route van de chaffeur volgen, zie je een foto van de persoon die je auto in ontvangst neemt en gaat de betaling via je creditcard die gekoppeld is aan je account.

Vooralsnog is de app alleen beschikbaar in de Apple-store, eind deze zomer moet ook een Android-versie verkrijgbaar zijn. Amsterdam is de pilotstad van Weparc, de ambitie is om in meer Europese steden het bedrijf te lanceren. “Steden waar eenzelfde parkeerproblematiek heerst als in Amsterdam. Zurich, Brussel, Rome en Madrid bijvoorbeeld”, sluit Wanders af.

Parkeerplaatsdeelsysteem Mobypark won in 2015 de Automotive Innovation Award.