Inkoopmanagement

Laatste update:

Groningse straten geveegd op waterstof

Volgens bouwer Holthausen uit Hoogezand presteert de machine aanmerkelijk beter dan een conventionele veegmachine op diesel.

Holthausen bouwt in opdracht van de gemeente Groningen een conventionele straatveegwagen om tot waterstofaangedreven voertuig. Rond 21 mei zal Groningen de veegmachine officieel in gebruik nemen.

Volgens Carl Holthausen, dga van het gelijknamige bedrijf, is dit de eerste grote veegmachine in Europa die volledig waterstofelektrisch aangedreven is. Het apparaat kan ongeveer zes kuub straatvuil vervoeren, veel meer dan de Europese primeur op dit gebied, een Zwitsers model op batterijen met range extender op waterstof. Die machine kan slechts een halve kuub vuil opzuigen en vervoeren.

Besparing

Ten opzichte van een conventionele veegmachine presteert de waterstofversie aanzienlijk beter op enkele belangrijke punten, aldus Holthausen. In plaats van 60 liter dieselolie per dag kan de waterstofvariant toe met 12 tot 14 kilo waterstof. “Een elektromotor levert meteen maximaal koppel, terwijl een dieselmotor een fors toerental moet draaien. Ons model heeft aan 1.400 toeren per minuut genoeg om te rijden, te zuigen en de borstels te laten draaien.” Dat levert dus forse energiebesparing op. De machine kan anderhalve dag toe met een tank.

Straalmotor

Ook is de machine een stuk stiller dan haar zusje op diesel: 120 decibel tegenover 60 dB, het verschil tussen een straalmotor op 100 meter afstand en het geluid van een tv op huiskamerniveau. Holthausen ziet mogelijkheden om de geluidsproductie nog verder terug te brengen, tot 40 dB, oftewel een normaal gesprek op een meter afstand. Volgens Holthausen beantwoordt de machine daarmee aan de behoefte van veel grote steden, waar de straten ’s nachts geveegd worden en geluid op straalmotorsterkte dus ongewenst is.

Waterstofeconomie

Diverse Nederlandse steden en ook het Vaticaan hebben belangstelling getoond voor het concept. Volgens Holthausen gaat het bedrijf samenwerken met producent van veegmachines Ravo om het concept in heel Europa uit te rollen. Holthausen werkt daarvoor aan een inbouwpakket. Het streven van Holthausen en de gemeente Groningen is, dat die pakketten worden gefabriceerd en mogelijk ook ingebouwd in de provincie. De gemeente Groningen heeft nog enkele waterstofvoertuigen besteld bij diverse leveranciers; gemeente en provincie willen van Groningen een hotspot maken op het gebied van de waterstofeconomie en op die manier onder meer nieuwe werkgelegenheid creëren.

De veegwagen en andere Groningse waterstofvoertuigen zullen aanvankelijk worden bevoorraad met een mobiel tankstation dat Holthausen eveneens ontwikkelt. Daarnaast gaat Holthausen een tankstation voor CNG, LNG en waterstof bouwen aan de A7, net buiten de stad. Het is de bedoeling dat dat later dit jaar geopend wordt.

Eerder werd bekend dat tankstationexploitant Pitpoint een waterstoftankstation bouwt in Delfzijl, dat bussen van Qbuzz gaat bedienen.

Groningse straten geveegd op waterstof | Fleet&Mobility

Groningse straten geveegd op waterstof

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Holthausen bouwt in opdracht van de gemeente Groningen een conventionele straatveegwagen om tot waterstofaangedreven voertuig. Rond 21 mei zal Groningen de veegmachine officieel in gebruik nemen.

Volgens Carl Holthausen, dga van het gelijknamige bedrijf, is dit de eerste grote veegmachine in Europa die volledig waterstofelektrisch aangedreven is. Het apparaat kan ongeveer zes kuub straatvuil vervoeren, veel meer dan de Europese primeur op dit gebied, een Zwitsers model op batterijen met range extender op waterstof. Die machine kan slechts een halve kuub vuil opzuigen en vervoeren.

Besparing

Ten opzichte van een conventionele veegmachine presteert de waterstofversie aanzienlijk beter op enkele belangrijke punten, aldus Holthausen. In plaats van 60 liter dieselolie per dag kan de waterstofvariant toe met 12 tot 14 kilo waterstof. “Een elektromotor levert meteen maximaal koppel, terwijl een dieselmotor een fors toerental moet draaien. Ons model heeft aan 1.400 toeren per minuut genoeg om te rijden, te zuigen en de borstels te laten draaien.” Dat levert dus forse energiebesparing op. De machine kan anderhalve dag toe met een tank.

Straalmotor

Ook is de machine een stuk stiller dan haar zusje op diesel: 120 decibel tegenover 60 dB, het verschil tussen een straalmotor op 100 meter afstand en het geluid van een tv op huiskamerniveau. Holthausen ziet mogelijkheden om de geluidsproductie nog verder terug te brengen, tot 40 dB, oftewel een normaal gesprek op een meter afstand. Volgens Holthausen beantwoordt de machine daarmee aan de behoefte van veel grote steden, waar de straten ’s nachts geveegd worden en geluid op straalmotorsterkte dus ongewenst is.

Waterstofeconomie

Diverse Nederlandse steden en ook het Vaticaan hebben belangstelling getoond voor het concept. Volgens Holthausen gaat het bedrijf samenwerken met producent van veegmachines Ravo om het concept in heel Europa uit te rollen. Holthausen werkt daarvoor aan een inbouwpakket. Het streven van Holthausen en de gemeente Groningen is, dat die pakketten worden gefabriceerd en mogelijk ook ingebouwd in de provincie. De gemeente Groningen heeft nog enkele waterstofvoertuigen besteld bij diverse leveranciers; gemeente en provincie willen van Groningen een hotspot maken op het gebied van de waterstofeconomie en op die manier onder meer nieuwe werkgelegenheid creëren.

De veegwagen en andere Groningse waterstofvoertuigen zullen aanvankelijk worden bevoorraad met een mobiel tankstation dat Holthausen eveneens ontwikkelt. Daarnaast gaat Holthausen een tankstation voor CNG, LNG en waterstof bouwen aan de A7, net buiten de stad. Het is de bedoeling dat dat later dit jaar geopend wordt.

Eerder werd bekend dat tankstationexploitant Pitpoint een waterstoftankstation bouwt in Delfzijl, dat bussen van Qbuzz gaat bedienen.