Infrastructuur

Laatste update:

Pitpoint neemt Antwerps waterstoftankstation over

De Nederlandse leverancier van alternatieve brandstoffen Pitpoint neemt een niet-openbaar tankstation voor waterstof over in Antwerpen.

Het tankstation was eigendom van het Belgische chemiebedrijf Solvay en bedient vijf stadsbussen van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn die rijden op waterstof. Solvay en De Lijn namen het tankstation in 2014 in gebruik in het kader van het Europese project High V.Lo City. Daarin worden tussen 2012 en 2019 op drie plekken in Europa proeven gehouden met busvervoer op waterstof, in vloten van tien tot twintig bussen. Doel van het project is de integratie van busvervoer op waterstof in steden te versnellen. Vanuit het project wordt zowel bijgedragen in de investering in de bouw van tankstations als het prijsverschil van waterstof ten opzichte van conventionele brandstoffen gecompenseerd.

Top-drie

Volgens Oskar Voorsmit, business development manager bij Pitpoint, past de overname in de ambitie van het bedrijf om een grote speler te worden in de waterstofmarkt. Vervoerspartijen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben afgesproken dat in 2025 alleen nog emissievrije bussen worden aangekocht; in de visie van Pitpoint zijn elektrische bussen met brandstofcellen op waterstof daarvoor de aangewezen technologie. Het bedrijf streeft naar een toekomstige top-driepositie in de Nederlandse markt voor waterstof.

Pitpoint bouwt momenteel zelf een waterstofstation in Groningen, dat twee waterstofbussen van Qbuzz zal gaan bedienen, met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Groningse en Drentse provinciale overheden. Het bedrijf exploiteert bovendien een flink aantal stations waar CNG (aardgas) getankt kan worden. Ook plaatst en beheert Pitpoint laadpalen.

Pitpoint neemt Antwerps waterstoftankstation over | Fleet&Mobility

Pitpoint neemt Antwerps waterstoftankstation over

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Het tankstation was eigendom van het Belgische chemiebedrijf Solvay en bedient vijf stadsbussen van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn die rijden op waterstof. Solvay en De Lijn namen het tankstation in 2014 in gebruik in het kader van het Europese project High V.Lo City. Daarin worden tussen 2012 en 2019 op drie plekken in Europa proeven gehouden met busvervoer op waterstof, in vloten van tien tot twintig bussen. Doel van het project is de integratie van busvervoer op waterstof in steden te versnellen. Vanuit het project wordt zowel bijgedragen in de investering in de bouw van tankstations als het prijsverschil van waterstof ten opzichte van conventionele brandstoffen gecompenseerd.

Top-drie

Volgens Oskar Voorsmit, business development manager bij Pitpoint, past de overname in de ambitie van het bedrijf om een grote speler te worden in de waterstofmarkt. Vervoerspartijen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben afgesproken dat in 2025 alleen nog emissievrije bussen worden aangekocht; in de visie van Pitpoint zijn elektrische bussen met brandstofcellen op waterstof daarvoor de aangewezen technologie. Het bedrijf streeft naar een toekomstige top-driepositie in de Nederlandse markt voor waterstof.

Pitpoint bouwt momenteel zelf een waterstofstation in Groningen, dat twee waterstofbussen van Qbuzz zal gaan bedienen, met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Groningse en Drentse provinciale overheden. Het bedrijf exploiteert bovendien een flink aantal stations waar CNG (aardgas) getankt kan worden. Ook plaatst en beheert Pitpoint laadpalen.