Fleetmanager Lennert Terwel stuurt '150 procent op tevredenheid'
Inkoopmanagement

Laatste update:

Interview | Lennert Terwel: Elektrificeren gaat vanzelf

Lennert Terwel (Beeld: Oracle)

Bij techbedrijf Oracle is inmiddels 35 procent van de autovloot elektrisch. Niet dankzij een top-down strategie, maar omdat medewerkers er zelf om vroegen. “Wij sturen 150 procent op werknemerstevredenheid”, zegt fleetmanager Lennert Terwel. 

Lennert Terwel is bij techbedrijf Oracle verantwoordelijk voor ‘compensations & benefits’ en daarmee voor het autobeleid van de Nederlandse tak. De autovloot is 650 auto’s groot. Vier jaar nadat er een ‘e-driving experience’ voor de medewerkers werd gelanceerd, is 35 procent van deze vloot elektrisch. “Een geweldige prestatie”, aldus Terwel. En dan te bedenken dat het bedrijf geen heel actief EV-beleid voert. “We zijn een van oorsprong Amerikaans bedrijf. Daar is wel veel aandacht voor sustainability: Earth week is inmiddels ongeveer een Earth-maand geworden. Maar duurzaamheid en auto’s? Dat vonden ze op corporate niveau lastig te rijmen”, zegt Terwel. “Dat is niet vreemd, want in de Verenigde Staten is een bedrijfswagen geen gebruikelijke arbeidsvoorwaarde.” Ook in Europa wordt er heel verschillend naar elektrische auto’s gekeken. “Dat maakt het voor ons soms lastig om ons autobeleid uit te leggen aan collega’s in andere landen. We zien daar nu wel een kentering in komen. Tevens hebben we een corporate Sustainability Award gewonnen met dit initiatief. Dat wil zeggen dat het Nederlandse succes toch is opgevallen in de VS.”

Restwaarde

Oracle heeft een strikt merkenbeleid: er is keuze uit de merken VW, Audi, Mercedes, BMW, Volvo en Toyota. In Nederland was er al een uitzondering, voor Citroën en Peugeot. “Die merken waren in Nederland meer vertegenwoordigd dan in andere landen en ze waren nodig om bij de merkenbeperking in 2012 te zorgen voor voldoende dekking van de gekozen mix. In 2016 zette de OR zich actief in voor inzet van elektrische auto’s. Dat was internationaal best een ding: ga maar eens uitleggen dat een auto van 100 duizend euro cataloguswaarde interessant is om op te nemen in je vloot – en dan ook nog elektrisch”, zegt Terwel. Toch kreeg hij het voor elkaar, en de op dit moment hoge restwaarde van EV’s geven hem met terugwerkende kracht gelijk. “De restwaarde op een Tesla is na vier jaar nog tegen de 50 procent; dat is substantieel hoger dan vergelijkbare brandstofauto’s. Er zijn er ook minder van op de markt, dus het aanbod zal de vraag niet snel overstijgen, zoals dat nu met diesels wel veel gebeurt. ”

Over Oracle

Oracle is een techbedrijf van Amerikaanse oorsprong. Het bedrijf heeft 135 duizend medewerkers, waarvan 38 duizend ontwikkelaars en engineers. Oracle heeft 430 duizend klanten in 175 landen; de omzet over 2020 lag rond de 39 miljard Amerikaanse dollar. De totale autovloot is ongeveer 8.000 auto’s, waarvan er 650 in Nederland rijden. Het bedrijf heeft wereldwijd de doelstelling om de energieconsumptie met 55% verminderd te hebben in 2025 (t.o.v. 2015).

Eén aandrijflijn

Los van de merkenrestricties hanteert Oracle geen heel strak autobeleid. “Een auto is een cadeautje. Voor veel mensen geldt dat ze een auto rijden die ze zelf nooit kunnen kopen. Dat geeft een boost aan je werknemerstevredenheid. Je wil het die mensen toch niet aandoen dat ze elke keer als ze in die auto stappen, ontevreden zijn met de auto? We kijken waar de medewerkers om vragen.”

Er zijn wel auto’s waar Terwel een broertje dood aan heeft: CNG en plug-ins. “We hebben ooit 8 CNG-auto’s gehad, maar de helft tankte daadwerkelijk gas en de anderen hielden het – lekker makkelijk – bij benzine. Dat zag je ook met de eerste generatie plug-ins, zoals de Outlander gebeuren: ze worden nauwelijks opgeladen. Ze zijn dus niet per se milieuvriendelijk. Een auto moet één aandrijfsysteem hebben, dus of brandstof of elektrisch.”Lees ook: Knock-out als norm voor brandstofauto’s

Het hoofdkantoor ging ook niet zomaar overstag met het toestaan van EV’s in de vloot. “Er zaten wel wat haken en ogen aan, zoals het enorme verschil in reikwijdte van het toenmalige EV-aanbod  van 150 tot en met 450 kilometer. Dus kwamen er vervelende clausules in het contract waar we nu om lachen: bijvoorbeeld dat stilstaan je eigen verantwoordelijkheid is en je het slepen zelf moet betalen. Er is nog nooit iemand weggesleept.”

De oplossing? Geen oplossing

Medewerkers zonder leaseauto kunnen via Oracle ook een auto bestellen voor privégebruik en woon-werkverkeer. Maar het bedrijf maakt geen gebruik van mobiliteitsoplossingen, zoals een kaart waarmee van verschillende vervoersmiddelen gebruik kan worden gemaakt. “Flexibele mobiliteitsoplossingen leveren extra leveranciers op, die weer gemanaged moeten worden”, zegt fleetmanager Lennert Terwel. “De kosten en tijdsdruk wegen niet op tegen de inspanning. We zien wel dat het aantal mogelijkheden toeneemt, bijvoorbeeld een leaseauto plus pedelec of fiets, maar ik denk dat mensen daar weinig gebruik van maken. Bij medewerkers zonder auto is zo’n variabel afrekenmodel lastig. Als je met een budget werkt, dan kom je in de problemen als dat op is en mensen toch nog een reis voor de zaak moeten maken. Dat heb je niet als je per reis declareert. En de kosten zijn ook niet lager. Met onze leasemaatschappij Arval studeren we wel op toekomstige mobiliteitsoplossingen die passend en efficiënt zijn voor Oracle en zijn medewerkers.”

Aan de paal hangen

Wel was het gewenst om thuis een laadmogelijkheid te hebben, en op kantoor werd er een ‘Laadplaza’ ingericht met 12 oplaadpunten. Na de feestelijke opening tijdens Earth Week werd samen met leasemaatschappij Arval een drivers experience opgezet, waarbij er in alle op dat moment (2017) beschikbare EV-modellen gereden kon worden. “Iedereen wilde natuurlijk in een Tesla, dus we hebben wel gekeken naar welke auto’s in welk leasetarief pasten”, lacht Terwel. “De introductie van de EV was dus wel met wat feestgedruis omgeven. 80 medewerkers hebben in 5 weken tijd een EV kunnen rijden. Problemen worden ook provisorisch opgelost: we hebben een appgroepje waarin iemand kan vragen of hij of zij van een laadpaal gebruik kan maken. Inmiddels is iedereen er wel aan gewend en men helpt elkaar graag. Nu het EV rijden zo’n vlucht neemt is ook de laadcapaciteit fors uitgebreid van 12 naar 38 laadpunten.”

Ook op het gebied van de laadpalen op het werk is Oracle wijzer geworden. “We hadden dat in eerste instantie door EVBox laten regelen. Er wordt dan verplicht gebruik gemaakt van een roamingnetwerk, waarvoor je natuurlijk ook betaalt. Op kantoor is dat echter onzin: het opladen wordt betaald door de werkgever die ook al voor de elektriciteit in het pand zelf betaalt. Er hoeft dus geen verrekening plaats te vinden. Dan hoef je dus alleen maar een stekker in het stopcontact te steken en te laden. Alle laadstations zijn nu van Alfen. Thuis is dat anders: daar betaalt de berijder voor de stroom, en moet het thuisladen dus worden verrekend. Dan heeft zo’n roamingnetwerk wel nut.”

Tevredenheid

Of de vloot ooit uit 100 procent EV’s komt te bestaan, durft Terwel niet te zeggen. “Nederland is wel het voorbeeld dat mensen blij worden van een EV. En de overheid zet er ook vol op in: wie weet of je over vijf jaar nog wel met een diesel de stad in mag? De laadinfrastructuur neemt in heel Europa fors toe, en zolang leaserijders worden gestimuleerd om elektrisch te rijden zullen ze dat ook wel doen.”

In Nederland is, zoals gezegd, 35 procent van de vloot elektrisch, en meer dan de helft van alle nieuw ingezette auto’s. Zo langzaamaan wordt brandstof dus uitgefaseerd. “Dat gaat vanzelf. Het gaat erom dat je het mogelijk maakt. Dat hebben wij gedaan. Als iemand een dag of een paar weken een brandstofauto nodig heeft, voor vakantie of om een trailer te trekken, dan regelen we dat intern. Dat is tot nu toe altijd goed gegaan.”

Het autobeleid draait uiteindelijk om wat de werknemers willen, zegt Terwel. “Wij sturen voor 150 procent op werknemerstevredenheid. Ook met de elektrische auto’s stellen we geen restricties op bijvoorbeeld fastchargers langs de snelweg. Daar laad je namelijk niet voor je plezier, maar alleen als het echt nodig is. En dankzij Fastned konden wij de leaseregeling aan onze corporation verkopen: lage kosten in vergelijking met brandstof en een prima dekkend netwerk.” 

Vernislaagje

Oracles Fleetmanager Lennert Terwel is kritisch op de manier waarop de overheid elektrisch rijden stimuleert. “Ik denk dat het bijtellingsvoordeel te snel wordt afgebouwd. Als de leaseprijs hetzelfde is, kiezen mensen voor een brandstofauto omdat dit toch nog makkelijker is. Om in een EV te stappen, moet je bepaalde drempels over. Dat doe je alleen als daar iets tegenover staat. De drempel op de cataloguswaarde vind ik ook niet passen. Het bijtellingvoordeel is omdat je CO2 wil besparen en lokale uitstoot wilt voorkomen. Dan maakt het niet uit wat de prijs van de auto is. Ook dan geldt: als mensen voor hetzelfde geld van een Tesla Model X ook een BMW X5 kunnen leasen, dan doen ze dat laatste. Dus waarom zou je de catalogusprijs laten meewegen in een beleid dat het milieu moet ontlasten? Vergeet niet dat er nog altijd een groot gevestigd belang is voor brandstofauto’s. Daar leeft niet alleen de auto-industrie van, inclusief het retailnetwerk, maar ook oliemaatschappijen en landen. Logisch dat die blijven proberen te verkopen. Aan de ene kant moet je dus het voordeel om voor een EV te kiezen in stand houden, anderzijds moet je de keuze voor brandstof ontmoedigen; bijvoorbeeld door brandstofauto’s uit de steden te weren. En het stimuleringsbeleid moet alleen gelden voor 100 procent EV, dus geen hybrides. Dat zijn brandstofauto’s met een groen vernislaagje.”

Interview | Lennert Terwel: Elektrificeren gaat vanzelf | Fleet&Mobility
Fleetmanager Lennert Terwel stuurt '150 procent op tevredenheid'

Interview | Lennert Terwel: Elektrificeren gaat vanzelf

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Lennert Terwel (Beeld: Oracle)

Lennert Terwel is bij techbedrijf Oracle verantwoordelijk voor ‘compensations & benefits’ en daarmee voor het autobeleid van de Nederlandse tak. De autovloot is 650 auto’s groot. Vier jaar nadat er een ‘e-driving experience’ voor de medewerkers werd gelanceerd, is 35 procent van deze vloot elektrisch. “Een geweldige prestatie”, aldus Terwel. En dan te bedenken dat het bedrijf geen heel actief EV-beleid voert. “We zijn een van oorsprong Amerikaans bedrijf. Daar is wel veel aandacht voor sustainability: Earth week is inmiddels ongeveer een Earth-maand geworden. Maar duurzaamheid en auto’s? Dat vonden ze op corporate niveau lastig te rijmen”, zegt Terwel. “Dat is niet vreemd, want in de Verenigde Staten is een bedrijfswagen geen gebruikelijke arbeidsvoorwaarde.” Ook in Europa wordt er heel verschillend naar elektrische auto’s gekeken. “Dat maakt het voor ons soms lastig om ons autobeleid uit te leggen aan collega’s in andere landen. We zien daar nu wel een kentering in komen. Tevens hebben we een corporate Sustainability Award gewonnen met dit initiatief. Dat wil zeggen dat het Nederlandse succes toch is opgevallen in de VS.”

Restwaarde

Oracle heeft een strikt merkenbeleid: er is keuze uit de merken VW, Audi, Mercedes, BMW, Volvo en Toyota. In Nederland was er al een uitzondering, voor Citroën en Peugeot. “Die merken waren in Nederland meer vertegenwoordigd dan in andere landen en ze waren nodig om bij de merkenbeperking in 2012 te zorgen voor voldoende dekking van de gekozen mix. In 2016 zette de OR zich actief in voor inzet van elektrische auto’s. Dat was internationaal best een ding: ga maar eens uitleggen dat een auto van 100 duizend euro cataloguswaarde interessant is om op te nemen in je vloot – en dan ook nog elektrisch”, zegt Terwel. Toch kreeg hij het voor elkaar, en de op dit moment hoge restwaarde van EV’s geven hem met terugwerkende kracht gelijk. “De restwaarde op een Tesla is na vier jaar nog tegen de 50 procent; dat is substantieel hoger dan vergelijkbare brandstofauto’s. Er zijn er ook minder van op de markt, dus het aanbod zal de vraag niet snel overstijgen, zoals dat nu met diesels wel veel gebeurt. ”

Over Oracle

Oracle is een techbedrijf van Amerikaanse oorsprong. Het bedrijf heeft 135 duizend medewerkers, waarvan 38 duizend ontwikkelaars en engineers. Oracle heeft 430 duizend klanten in 175 landen; de omzet over 2020 lag rond de 39 miljard Amerikaanse dollar. De totale autovloot is ongeveer 8.000 auto’s, waarvan er 650 in Nederland rijden. Het bedrijf heeft wereldwijd de doelstelling om de energieconsumptie met 55% verminderd te hebben in 2025 (t.o.v. 2015).

Eén aandrijflijn

Los van de merkenrestricties hanteert Oracle geen heel strak autobeleid. “Een auto is een cadeautje. Voor veel mensen geldt dat ze een auto rijden die ze zelf nooit kunnen kopen. Dat geeft een boost aan je werknemerstevredenheid. Je wil het die mensen toch niet aandoen dat ze elke keer als ze in die auto stappen, ontevreden zijn met de auto? We kijken waar de medewerkers om vragen.”

Er zijn wel auto’s waar Terwel een broertje dood aan heeft: CNG en plug-ins. “We hebben ooit 8 CNG-auto’s gehad, maar de helft tankte daadwerkelijk gas en de anderen hielden het – lekker makkelijk – bij benzine. Dat zag je ook met de eerste generatie plug-ins, zoals de Outlander gebeuren: ze worden nauwelijks opgeladen. Ze zijn dus niet per se milieuvriendelijk. Een auto moet één aandrijfsysteem hebben, dus of brandstof of elektrisch.”Lees ook: Knock-out als norm voor brandstofauto’s

Het hoofdkantoor ging ook niet zomaar overstag met het toestaan van EV’s in de vloot. “Er zaten wel wat haken en ogen aan, zoals het enorme verschil in reikwijdte van het toenmalige EV-aanbod  van 150 tot en met 450 kilometer. Dus kwamen er vervelende clausules in het contract waar we nu om lachen: bijvoorbeeld dat stilstaan je eigen verantwoordelijkheid is en je het slepen zelf moet betalen. Er is nog nooit iemand weggesleept.”

De oplossing? Geen oplossing

Medewerkers zonder leaseauto kunnen via Oracle ook een auto bestellen voor privégebruik en woon-werkverkeer. Maar het bedrijf maakt geen gebruik van mobiliteitsoplossingen, zoals een kaart waarmee van verschillende vervoersmiddelen gebruik kan worden gemaakt. “Flexibele mobiliteitsoplossingen leveren extra leveranciers op, die weer gemanaged moeten worden”, zegt fleetmanager Lennert Terwel. “De kosten en tijdsdruk wegen niet op tegen de inspanning. We zien wel dat het aantal mogelijkheden toeneemt, bijvoorbeeld een leaseauto plus pedelec of fiets, maar ik denk dat mensen daar weinig gebruik van maken. Bij medewerkers zonder auto is zo’n variabel afrekenmodel lastig. Als je met een budget werkt, dan kom je in de problemen als dat op is en mensen toch nog een reis voor de zaak moeten maken. Dat heb je niet als je per reis declareert. En de kosten zijn ook niet lager. Met onze leasemaatschappij Arval studeren we wel op toekomstige mobiliteitsoplossingen die passend en efficiënt zijn voor Oracle en zijn medewerkers.”

Aan de paal hangen

Wel was het gewenst om thuis een laadmogelijkheid te hebben, en op kantoor werd er een ‘Laadplaza’ ingericht met 12 oplaadpunten. Na de feestelijke opening tijdens Earth Week werd samen met leasemaatschappij Arval een drivers experience opgezet, waarbij er in alle op dat moment (2017) beschikbare EV-modellen gereden kon worden. “Iedereen wilde natuurlijk in een Tesla, dus we hebben wel gekeken naar welke auto’s in welk leasetarief pasten”, lacht Terwel. “De introductie van de EV was dus wel met wat feestgedruis omgeven. 80 medewerkers hebben in 5 weken tijd een EV kunnen rijden. Problemen worden ook provisorisch opgelost: we hebben een appgroepje waarin iemand kan vragen of hij of zij van een laadpaal gebruik kan maken. Inmiddels is iedereen er wel aan gewend en men helpt elkaar graag. Nu het EV rijden zo’n vlucht neemt is ook de laadcapaciteit fors uitgebreid van 12 naar 38 laadpunten.”

Ook op het gebied van de laadpalen op het werk is Oracle wijzer geworden. “We hadden dat in eerste instantie door EVBox laten regelen. Er wordt dan verplicht gebruik gemaakt van een roamingnetwerk, waarvoor je natuurlijk ook betaalt. Op kantoor is dat echter onzin: het opladen wordt betaald door de werkgever die ook al voor de elektriciteit in het pand zelf betaalt. Er hoeft dus geen verrekening plaats te vinden. Dan hoef je dus alleen maar een stekker in het stopcontact te steken en te laden. Alle laadstations zijn nu van Alfen. Thuis is dat anders: daar betaalt de berijder voor de stroom, en moet het thuisladen dus worden verrekend. Dan heeft zo’n roamingnetwerk wel nut.”

Tevredenheid

Of de vloot ooit uit 100 procent EV’s komt te bestaan, durft Terwel niet te zeggen. “Nederland is wel het voorbeeld dat mensen blij worden van een EV. En de overheid zet er ook vol op in: wie weet of je over vijf jaar nog wel met een diesel de stad in mag? De laadinfrastructuur neemt in heel Europa fors toe, en zolang leaserijders worden gestimuleerd om elektrisch te rijden zullen ze dat ook wel doen.”

In Nederland is, zoals gezegd, 35 procent van de vloot elektrisch, en meer dan de helft van alle nieuw ingezette auto’s. Zo langzaamaan wordt brandstof dus uitgefaseerd. “Dat gaat vanzelf. Het gaat erom dat je het mogelijk maakt. Dat hebben wij gedaan. Als iemand een dag of een paar weken een brandstofauto nodig heeft, voor vakantie of om een trailer te trekken, dan regelen we dat intern. Dat is tot nu toe altijd goed gegaan.”

Het autobeleid draait uiteindelijk om wat de werknemers willen, zegt Terwel. “Wij sturen voor 150 procent op werknemerstevredenheid. Ook met de elektrische auto’s stellen we geen restricties op bijvoorbeeld fastchargers langs de snelweg. Daar laad je namelijk niet voor je plezier, maar alleen als het echt nodig is. En dankzij Fastned konden wij de leaseregeling aan onze corporation verkopen: lage kosten in vergelijking met brandstof en een prima dekkend netwerk.” 

Vernislaagje

Oracles Fleetmanager Lennert Terwel is kritisch op de manier waarop de overheid elektrisch rijden stimuleert. “Ik denk dat het bijtellingsvoordeel te snel wordt afgebouwd. Als de leaseprijs hetzelfde is, kiezen mensen voor een brandstofauto omdat dit toch nog makkelijker is. Om in een EV te stappen, moet je bepaalde drempels over. Dat doe je alleen als daar iets tegenover staat. De drempel op de cataloguswaarde vind ik ook niet passen. Het bijtellingvoordeel is omdat je CO2 wil besparen en lokale uitstoot wilt voorkomen. Dan maakt het niet uit wat de prijs van de auto is. Ook dan geldt: als mensen voor hetzelfde geld van een Tesla Model X ook een BMW X5 kunnen leasen, dan doen ze dat laatste. Dus waarom zou je de catalogusprijs laten meewegen in een beleid dat het milieu moet ontlasten? Vergeet niet dat er nog altijd een groot gevestigd belang is voor brandstofauto’s. Daar leeft niet alleen de auto-industrie van, inclusief het retailnetwerk, maar ook oliemaatschappijen en landen. Logisch dat die blijven proberen te verkopen. Aan de ene kant moet je dus het voordeel om voor een EV te kiezen in stand houden, anderzijds moet je de keuze voor brandstof ontmoedigen; bijvoorbeeld door brandstofauto’s uit de steden te weren. En het stimuleringsbeleid moet alleen gelden voor 100 procent EV, dus geen hybrides. Dat zijn brandstofauto’s met een groen vernislaagje.”