Leasing en verhuur

Laatste update:

Vibe: in 1,5 jaar 500 elektrische leaseauto`s aansluiten

François Driessen, algemeen directeur van Driessen Autogroep, heeft gisteren de eerste 6 autosleutels overhandigd aan deelnemers van het project ‘Vehicle for Innovation Brabant elektrisch’ (Vibe). Het gaat om vijf Mitsubishi Outlanders en een Opel Ampera. Het is de bedoeling dat er in 1,5 jaar tijd 500 elektrische auto’s als leaseauto binnen het innovatieplatform worden ingezet.

Jaap Willems van Vibe vertelt dat het project zich in eerste instantie richt op de drie hightech regio’s in Oost-Brabant: de Hightech Campus in Eindhoven, de campus van de TU Eindhoven en de Automotive Campus in Helmond. Samen vormen zij de Brainportregio, een regio voor technisch georiënteerde bedrijven. “In 1,5 jaar willen we 500 elektrische auto’s aansluiten bij het project. Het moet een ‘living lab’ worden, waarin we zoveel mogelijk innovatieprojecten gaan draaien. We starten met een smart charging project op de High Tech Campus.” Een slim elektriciteitsnetwerk moet ervoor zorgen dat vraag en aanbod van elektriciteit op elkaar af wordt gestemd. “Als iedereen na een werkdag tegelijkertijd de elektrische auto, fiets of scooter op laadt, kan dat capaciteitsproblemen opleveren in het elektriciteitsnetwerk. Slimme elektriciteitsnetwerken kunnen dit reguleren”, legt Willems uit.

Vibe is een samenwerking tussen Driessen Autolease, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, TU Eindhoven, NXP Semiconductors, Sustainable Growth Capital en AutomotiveNL.

Gebruikersdata welkom
Alle leaseauto’s worden geleverd door Driessen Autolease en het ontwikkelen van vervoerstelematica is voor François Driessen een belangrijke reden voor zijn deelname aan het project. “Leasemaatschappijen zijn vaak onvoldoende op de hoogte van gedragingen van de rijdende vloot. Terwijl gebruikersdata ontzettend welkom is. Met vervoerstelematica kun je in contact blijven met de berijder en bijvoorbeeld attenderen op nodig onderhoud, of helpen met het aanbieden van parkeerfaciliteiten, de mogelijkheden zijn eindeloos. Bij onze dealerbedrijven en Driessen Autolease hebben we in samenwerking met enkele klanten nu ook een project draaien rondom vervoerstelematica en dat sluit mooi aan bij het VIBe-project. We zijn in ons eigen project realtime op de hoogte van het rijgedrag van onze klanten en integreren dat met ons klantcontactcenter.”

Standaardiseren
Jaap Willems voegt eraan toe dat de wijze waarop gebruiksdata in de auto vrijkomt nog niet gestandaardiseerd is. “Per merk verschilt deze methode. Er is behoefte aan meer standaardisatie, zodat bedrijven merkonafhankelijk kunnen innoveren.”

Vibe geeft daarmee bedrijven de mogelijkheid om diverse nieuwe applicaties ontwikkelen zoals apps en te testen in de vloot. De auto’s worden onderdeel van een samenhangende ict-infrastructuur en de apps moeten bijvoorbeeld helpen bij het eenvoudig terugvinden van de auto, het openen van deuren als de sleutel kwijt is, het eenvoudig delen van auto`s, het vinden van laadplekken en het laden van duurzame stroom.

 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Vibe: in 1,5 jaar 500 elektrische leaseauto`s aansluiten | Fleet&Mobility

Vibe: in 1,5 jaar 500 elektrische leaseauto`s aansluiten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Jaap Willems van Vibe vertelt dat het project zich in eerste instantie richt op de drie hightech regio’s in Oost-Brabant: de Hightech Campus in Eindhoven, de campus van de TU Eindhoven en de Automotive Campus in Helmond. Samen vormen zij de Brainportregio, een regio voor technisch georiënteerde bedrijven. “In 1,5 jaar willen we 500 elektrische auto’s aansluiten bij het project. Het moet een ‘living lab’ worden, waarin we zoveel mogelijk innovatieprojecten gaan draaien. We starten met een smart charging project op de High Tech Campus.” Een slim elektriciteitsnetwerk moet ervoor zorgen dat vraag en aanbod van elektriciteit op elkaar af wordt gestemd. “Als iedereen na een werkdag tegelijkertijd de elektrische auto, fiets of scooter op laadt, kan dat capaciteitsproblemen opleveren in het elektriciteitsnetwerk. Slimme elektriciteitsnetwerken kunnen dit reguleren”, legt Willems uit.

Vibe is een samenwerking tussen Driessen Autolease, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, TU Eindhoven, NXP Semiconductors, Sustainable Growth Capital en AutomotiveNL.

Gebruikersdata welkom
Alle leaseauto’s worden geleverd door Driessen Autolease en het ontwikkelen van vervoerstelematica is voor François Driessen een belangrijke reden voor zijn deelname aan het project. “Leasemaatschappijen zijn vaak onvoldoende op de hoogte van gedragingen van de rijdende vloot. Terwijl gebruikersdata ontzettend welkom is. Met vervoerstelematica kun je in contact blijven met de berijder en bijvoorbeeld attenderen op nodig onderhoud, of helpen met het aanbieden van parkeerfaciliteiten, de mogelijkheden zijn eindeloos. Bij onze dealerbedrijven en Driessen Autolease hebben we in samenwerking met enkele klanten nu ook een project draaien rondom vervoerstelematica en dat sluit mooi aan bij het VIBe-project. We zijn in ons eigen project realtime op de hoogte van het rijgedrag van onze klanten en integreren dat met ons klantcontactcenter.”

Standaardiseren
Jaap Willems voegt eraan toe dat de wijze waarop gebruiksdata in de auto vrijkomt nog niet gestandaardiseerd is. “Per merk verschilt deze methode. Er is behoefte aan meer standaardisatie, zodat bedrijven merkonafhankelijk kunnen innoveren.”

Vibe geeft daarmee bedrijven de mogelijkheid om diverse nieuwe applicaties ontwikkelen zoals apps en te testen in de vloot. De auto’s worden onderdeel van een samenhangende ict-infrastructuur en de apps moeten bijvoorbeeld helpen bij het eenvoudig terugvinden van de auto, het openen van deuren als de sleutel kwijt is, het eenvoudig delen van auto`s, het vinden van laadplekken en het laden van duurzame stroom.