Leasing en verhuur

Laatste update:

Eind 2015 wisselhausse verwacht bij leasemaatschappijen

De leasebranche speelt massaal in op de veranderende bijtellingregels die volgend jaar in gaan, door berijders in staat te stellen hun contract voortijdig te beëindigen. Veel berijders willen graag eerder van hun contract af, zodat hun nieuwe leaseauto nog onder het huidige bijtellingregime valt, met 7 of 14 procent bijtelling. Diverse leasemaatschappijen bieden speciale regelingen waarbij contracten die in in het eerste halfjaar van 2016 aflopen, zonder afkoopsom al eind dit jaar worden omgezet in een nieuw contract. De maatschappijen zelf bestellen op voorhand al extra lage-bijtellingauto`s bij.

Dat blijkt uit een inventarisatie van Fleet&Mobility onder enkele vooraanstaande leasemaatschappijen.

Dalende koopkracht
Marktleider Leaseplan kondigde deze week de ‘fiscale wisselweken’ aan, waarbij leaserijders tot eind september hun huidige leaseauto kunnen omruilen voor een nieuwe met lage bijtelling. “In het nieuwe bijtellingregime van 21 procent worden berijders geconfronteerd met een dalende koopkracht van honderd euro netto per maand of meer”, zegt Martijn Versteegen, marketingdirecteur van Leaseplan Nederland. “Daarom mogen berijders van wie het contract in het eerste halfjaar van 2016 afloopt, dit contract kosteloos nog dit jaar beëindigen.” Leaseplan hoopt op deze manier bestaande klanten vast te houden – het betekent immers ook dat er volgend jaar niet met het contract wordt geshopt – en nieuwe klanten binnen te halen. “Als de huidige leaseauto op contract staat bij een andere leasemaatschappij, betalen wij een tegemoetkoming van duizend euro voor de afkoop.”

Per klant
Ook bij Multilease en Strix Lease komen klanten in aanmerking voor een gunstige deal. Marc Oudshoorn, directeur bij Multilease, is met zijn team bezig een plan op te zetten. “We organiseren geen grote wisselweken-actie, maar bekijken de situatie per klant. We hebben inmiddels duidelijk in beeld wie in aanmerking komen voor zo’n aanbieding. We willen maatwerk bieden door te berekenen wat voor beide partijen financieel het meest interessant is. We hebben verschillende scenario’s en gaan met de klant om tafel om te kijken welke het beste aansluit.” Niet voor ieder bedrijf met contracten die in H1 van 2016 aflopen is het interessant om voortijdig te wisselen, meent Oudshoorn. “Grote bedrijven hebben veel berijders tevreden te houden. Ga maar eens uitleggen dat de een wel en de ander niet een nieuwe auto mag uitzoeken. Bovendien gaat een bedrijf opnieuw een meerjarig contract aan, dat kan ook niet overal zomaar meer door een fleetmanager alleen besloten worden.”

Norbert Karthaus, directeur van Strix Lease, heeft op voorhand zo’n 150 extra auto’s ingekocht die dit jaar nog in de gunstige bijtellingtarieven vallen. “De auto’s waarvan het leasecontract in de eerste helft van 2016 verloopt, halen we naar voren. Die klanten kunnen zonder afkoopsom een nieuw leasecontract afsluiten om nog maximaal vijf jaar te profiteren van lage bijtelling.” Om ook auto’s die in de tweede helft van 2016 uit de lease komen nog dit jaar te wisselen, is financieel minder aantrekkelijk legt Karthaus uit. “Dan ga je een contract in het meest ongunstige geval een jaar naar voren halen, dat is 25 procent.” Ook bij Multilease en Multirent samen zijn er zo’n 200 extra auto’s besteld die nu nog gunstige bijtelling genieten.

Edsge Jan Westerhof van de International Car Lease Holding (ICLH) zegt geen specifieke plannen te hebben, maar business as usual en pro-actief de klant informeren en benaderen, “net als alle anderen.”

Lagere restwaarde
Maar, waarschuwt Oudshoorn, door de massale inruil van lage-bijtellingauto`s eind dit jaar, zal de opbrengst van deze auto’s waarschijnlijk ook lager liggen. “Daar moet in de berekeningen ook rekening mee gehouden worden. Er komen zomaar 10 tot 15 procent meer auto’s uit die categorieën in de handelskanalen terecht en hoe meer aanbod, hoe groter de kans op een lagere prijs. De laatste twee maanden komt er een wisselhausse, die overigens in de laatste maanden van 2016 nog veel groter zal zijn.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Eind 2015 wisselhausse verwacht bij leasemaatschappijen | Fleet&Mobility

Eind 2015 wisselhausse verwacht bij leasemaatschappijen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit een inventarisatie van Fleet&Mobility onder enkele vooraanstaande leasemaatschappijen.

Dalende koopkracht
Marktleider Leaseplan kondigde deze week de ‘fiscale wisselweken’ aan, waarbij leaserijders tot eind september hun huidige leaseauto kunnen omruilen voor een nieuwe met lage bijtelling. “In het nieuwe bijtellingregime van 21 procent worden berijders geconfronteerd met een dalende koopkracht van honderd euro netto per maand of meer”, zegt Martijn Versteegen, marketingdirecteur van Leaseplan Nederland. “Daarom mogen berijders van wie het contract in het eerste halfjaar van 2016 afloopt, dit contract kosteloos nog dit jaar beëindigen.” Leaseplan hoopt op deze manier bestaande klanten vast te houden – het betekent immers ook dat er volgend jaar niet met het contract wordt geshopt – en nieuwe klanten binnen te halen. “Als de huidige leaseauto op contract staat bij een andere leasemaatschappij, betalen wij een tegemoetkoming van duizend euro voor de afkoop.”

Per klant
Ook bij Multilease en Strix Lease komen klanten in aanmerking voor een gunstige deal. Marc Oudshoorn, directeur bij Multilease, is met zijn team bezig een plan op te zetten. “We organiseren geen grote wisselweken-actie, maar bekijken de situatie per klant. We hebben inmiddels duidelijk in beeld wie in aanmerking komen voor zo’n aanbieding. We willen maatwerk bieden door te berekenen wat voor beide partijen financieel het meest interessant is. We hebben verschillende scenario’s en gaan met de klant om tafel om te kijken welke het beste aansluit.” Niet voor ieder bedrijf met contracten die in H1 van 2016 aflopen is het interessant om voortijdig te wisselen, meent Oudshoorn. “Grote bedrijven hebben veel berijders tevreden te houden. Ga maar eens uitleggen dat de een wel en de ander niet een nieuwe auto mag uitzoeken. Bovendien gaat een bedrijf opnieuw een meerjarig contract aan, dat kan ook niet overal zomaar meer door een fleetmanager alleen besloten worden.”

Norbert Karthaus, directeur van Strix Lease, heeft op voorhand zo’n 150 extra auto’s ingekocht die dit jaar nog in de gunstige bijtellingtarieven vallen. “De auto’s waarvan het leasecontract in de eerste helft van 2016 verloopt, halen we naar voren. Die klanten kunnen zonder afkoopsom een nieuw leasecontract afsluiten om nog maximaal vijf jaar te profiteren van lage bijtelling.” Om ook auto’s die in de tweede helft van 2016 uit de lease komen nog dit jaar te wisselen, is financieel minder aantrekkelijk legt Karthaus uit. “Dan ga je een contract in het meest ongunstige geval een jaar naar voren halen, dat is 25 procent.” Ook bij Multilease en Multirent samen zijn er zo’n 200 extra auto’s besteld die nu nog gunstige bijtelling genieten.

Edsge Jan Westerhof van de International Car Lease Holding (ICLH) zegt geen specifieke plannen te hebben, maar business as usual en pro-actief de klant informeren en benaderen, “net als alle anderen.”

Lagere restwaarde
Maar, waarschuwt Oudshoorn, door de massale inruil van lage-bijtellingauto`s eind dit jaar, zal de opbrengst van deze auto’s waarschijnlijk ook lager liggen. “Daar moet in de berekeningen ook rekening mee gehouden worden. Er komen zomaar 10 tot 15 procent meer auto’s uit die categorieën in de handelskanalen terecht en hoe meer aanbod, hoe groter de kans op een lagere prijs. De laatste twee maanden komt er een wisselhausse, die overigens in de laatste maanden van 2016 nog veel groter zal zijn.”