Leasing en verhuur

Laatste update:

Kopen of leasen? Aantal privékilometers doorslaggevend

Het aantal privékilometers is doorslaggevend bij de keuze om een auto te kopen – privé of zakelijk – of te leasen. Dat bleek vandaag uit het webinar ‘Leasen of kopen’ van Leaseplan. Daar blijken volgens Leaseplan-consultant Arjo Ridder de meeste vragen over te komen van mkb-ondernemers die zich oriënteren op een nieuwe auto of bestelauto.

De leasemaatschappij richtte zich met het seminar op het mkb. Van de webinar-deelnemers had 14 procent 1 auto in het wagenpark, 22 procent heeft een park van 2 tot 5 auto’s.

Volgens Leaseplan is leasing interessant als er meer 10 duizend kilometer per jaar wordt gereden. Maar er zijn meer zaken waar ondernemers of fleetmanagers op moeten letten bij de keuze voor koop of lease.

Wie een auto koopt, heeft de auto ook op de balans staan. “En dat kan impact hebben op de ruimte die je hebt om te investeren in andere bedrijfsdoelen”, legt Ridder uit. “Ga je zelf kopen, heb je ook de onzekerheden wat betreft de restwaarde van de auto en het onderhoud. De traditionele operationele lease wordt interessant voor langer dan 24 maanden, twee jaar dus. Maar wie koopt is flexibeler.”

Privélease
Een van de doorslaggevende factoren is echter het aantal privékilometers. “Wie zakelijk een auto koopt, moet de privékilometers bijtellen als het er meer dan 500 per jaar zijn. Wie privé een auto koopt, hoeft geen bijtelling te betalen, maar kan ook geen zakelijke kosten opvoeren.” Ridder adviseert daarom om goed te kijken naar de verhouding zakelijke en privékilometers.

Daarnaast is er vanuit zakelijk oogpunt steeds meer interesse in privélease, stelt Ridder. “Een privéleaseauto kan ook zakelijk worden ingezet. Er kan dan een onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer worden ingezet.”

Tot slot had Ridder nog een ongebruikelijke tip: het kan goedkoop uitpakken om een auto ouder dan vijftien jaar te kopen. “Dan betaal je 35 procent bijtelling over de dagwaarde van de auto. Dat is beduidend minder dan de cataloguswaarde. Wat weer nadelig uit kan pakken bij een oudere auto zijn de onverwachte, vaak hoge onderhoudskosten.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Kopen of leasen? Aantal privékilometers doorslaggevend | Fleet&Mobility

Kopen of leasen? Aantal privékilometers doorslaggevend

Redactie Redactie
• Laatste update:

De leasemaatschappij richtte zich met het seminar op het mkb. Van de webinar-deelnemers had 14 procent 1 auto in het wagenpark, 22 procent heeft een park van 2 tot 5 auto’s.

Volgens Leaseplan is leasing interessant als er meer 10 duizend kilometer per jaar wordt gereden. Maar er zijn meer zaken waar ondernemers of fleetmanagers op moeten letten bij de keuze voor koop of lease.

Wie een auto koopt, heeft de auto ook op de balans staan. “En dat kan impact hebben op de ruimte die je hebt om te investeren in andere bedrijfsdoelen”, legt Ridder uit. “Ga je zelf kopen, heb je ook de onzekerheden wat betreft de restwaarde van de auto en het onderhoud. De traditionele operationele lease wordt interessant voor langer dan 24 maanden, twee jaar dus. Maar wie koopt is flexibeler.”

Privélease
Een van de doorslaggevende factoren is echter het aantal privékilometers. “Wie zakelijk een auto koopt, moet de privékilometers bijtellen als het er meer dan 500 per jaar zijn. Wie privé een auto koopt, hoeft geen bijtelling te betalen, maar kan ook geen zakelijke kosten opvoeren.” Ridder adviseert daarom om goed te kijken naar de verhouding zakelijke en privékilometers.

Daarnaast is er vanuit zakelijk oogpunt steeds meer interesse in privélease, stelt Ridder. “Een privéleaseauto kan ook zakelijk worden ingezet. Er kan dan een onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer worden ingezet.”

Tot slot had Ridder nog een ongebruikelijke tip: het kan goedkoop uitpakken om een auto ouder dan vijftien jaar te kopen. “Dan betaal je 35 procent bijtelling over de dagwaarde van de auto. Dat is beduidend minder dan de cataloguswaarde. Wat weer nadelig uit kan pakken bij een oudere auto zijn de onverwachte, vaak hoge onderhoudskosten.”