Outlander stuwt verbruikscijfers phev’s
Het gemiddelde brandstofverbruik van plug-in hybride auto’s is sinds de introductie van de Mitsubishi Outlander met een kwart toegenomen. Gemiddeld verbruikt een phev nu 5 liter per 100 kilometer en de Outlander zo`n 5,96 liter. Dat blijkt uit een analyse van Fleet&Mobility van de meest recente praktijkcijfers van Travelcard en TNO. Daarin is het werkelijk verbruik van zo’n 270 duizend auto’s gemonitord.
Plug-in hybrides zijn minder zuinig bij koude temperaturen, maar er zijn grote verschillen tussen de prestaties van verschillende modellen. Zo schommelt het brandstofverbruik van de Chevrolet Volt gedurende het jaar meer dan dat van de Volvo V60, die veel minder gevoelig is voor temperatuurverschillen.
Drie phev-modellen verbruiken bovengemiddeld veel brandstof. Naast de Outlander zijn dat de relatief nieuwe en kleinere modellen Volkswagen Golf GTE en Audi e-Tron.
Oudere auto’s worden zuiniger
Een opvallende uitkomst van de cijfers is verder dat oudere auto’s zuiniger lijken te worden in de praktijk. Zo had één en dezelfde dieselauto in 2012 een meerverbruik ten opzichte van fabrieksopgaaf van 46,9 procent, in 2013 42 procent en in 2014 35,6 procent.
Deze terugloop had volgens Travelcard waarschijnlijk te maken met veranderende omstandigheden, zoals zachtere winters en minder files.
Calculaties
Dat het brandstofverbruik van een auto in de praktijk veel hoger ligt dan volgens de fabrieksopgaaf, is inmiddels algemeen bekend, merkt Travelcard-directeur Jan-Reint Vink. “We zien ook dat steeds meer wagenparkbeheerders en leasemaatschappijen ons benaderen voor calculaties op basis van praktijkverbruik.”
Inmiddels is de kloof tussen de fabrieksopgaaf en het werkelijk verbruik van phev`s ook doorgedrongen in Den Haag. Zo werden eerder deze maand Kamervragen gesteld over de gunstige belastingvoorwaarden voor plug-in hybride suv`s zoals de nieuwe Volvo XC 90 en zou staatssecretaris Eric Wiebes overwegen phev`s zwaarder te gaan belasten.