Personenauto's

Laatste update:

Automatisch OV-karretje goedkoper in de stad

Er is een automatisch ‘zelfrijdend’ OV-voertuig gelanceerd dat een goedkoper alternatief voor het huidige binnenstedelijke vervoer kan worden. Het voertuig is volledig bi-directioneel, wat inhoudt dat er geen keerlus aan het einde van het traject meer noodzakelijk is. Het systeem kan vijfduizend personen per uur per richting te vervoeren. Het voertuig is inmiddels aangeboden voor projecten in Azië, het Midden-Oosten en Europa.

Volgens de partners 2getthere en Benteler Engineering Services is het voertuig ideaal voor stadse mobiliteit. 2getthere is een bedrijf dat automatische personenvervoer systemen ontwikkelt en verkoopt. Voorbeelden van eerdere projecten zijn de Parkshuttle bij bedrijventerrein Rivium in Nederland en het PRT-systeem bij Masdar City in Abu Dhabi. Benteler heeft het chassis en de carrosserie ontworpen en gebouwd.

Alle wielen van het voertuig zijn gestuurd, waardoor het volgens de bouwers mogelijk is om nauwkeuriger te rijden en krappere bochten te maken. Ook is het mogelijk te ‘krabben’ (zijwaarts rijden), waardoor de opstelplek bij de stations verkleind kunnen worden. Het vormt volgens de partners een betaalbaar alternatief voor de huidige en zwaardere Automated People Mover-systemen. Er wordt gewerkt aan een nieuwe generatie om in de toekomst ook een hogere maximale snelheid te kunnen rijden.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Automatisch OV-karretje goedkoper in de stad | Fleet&Mobility

Automatisch OV-karretje goedkoper in de stad

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de partners 2getthere en Benteler Engineering Services is het voertuig ideaal voor stadse mobiliteit. 2getthere is een bedrijf dat automatische personenvervoer systemen ontwikkelt en verkoopt. Voorbeelden van eerdere projecten zijn de Parkshuttle bij bedrijventerrein Rivium in Nederland en het PRT-systeem bij Masdar City in Abu Dhabi. Benteler heeft het chassis en de carrosserie ontworpen en gebouwd.

Alle wielen van het voertuig zijn gestuurd, waardoor het volgens de bouwers mogelijk is om nauwkeuriger te rijden en krappere bochten te maken. Ook is het mogelijk te ‘krabben’ (zijwaarts rijden), waardoor de opstelplek bij de stations verkleind kunnen worden. Het vormt volgens de partners een betaalbaar alternatief voor de huidige en zwaardere Automated People Mover-systemen. Er wordt gewerkt aan een nieuwe generatie om in de toekomst ook een hogere maximale snelheid te kunnen rijden.