ICT

Laatste update:

Deloitte: Consument wantrouwt dataverzameling via connected car

Foto: Shutterstock

Dertig procent geeft aan niemand te vertrouwen met data die volgt uit een connected car. En zestig procent zegt bezorgd te zijn over het hacken van auto’s.

Veel consumenten staan wantrouwend tegenover het verzamelen van data van een connected car. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van Deloitte. Op de vraag wie het meest wordt vertrouwd met deze data, antwoordt dertig procent geen enkele ontvanger van de data te vertrouwen. Twintig procent vertrouwt de OEM, gevolgd door de dealer (16%) en overheid (12%). 22 procent zegt een andere partij te vertrouwen.

Volgens Deloitte blijkt hieruit dat er nog veel stappen te zetten zijn wat betreft datatransparantie en het winnen van vertrouwen.

Bezorgd 

Uit het onderzoek blijkt verder dat 38 procent van de mensen voordelen ziet van de verhoogde connectiviteit. Opvallend is volgens Deloitte dat 60 procent zegt bezorgd te zijn over het hacken van auto’s, zij vrezen dat hun veiligheid op het spel staat.

Ruim driekwart van de ondervraagden is geïnteresseerd in de connected features die de veiligheid ten goede komen en tijd besparen. Dat geldt ook voor updates die de verkeersveiligheid verbeteren en ongelukken voorkomen. Maar meer dan de helft van de mensen (52%) zegt niet extra te willen betalen voor deze connected diensten.

Deloitte voerde dit onderzoek uit onder 25 duizend mensen wereldwijd, waarvan 1.200 Nederlanders.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Maarten
Deloitte: Consument wantrouwt dataverzameling via connected car | Fleet&Mobility

Deloitte: Consument wantrouwt dataverzameling via connected car

Maarten Maarten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Veel consumenten staan wantrouwend tegenover het verzamelen van data van een connected car. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van Deloitte. Op de vraag wie het meest wordt vertrouwd met deze data, antwoordt dertig procent geen enkele ontvanger van de data te vertrouwen. Twintig procent vertrouwt de OEM, gevolgd door de dealer (16%) en overheid (12%). 22 procent zegt een andere partij te vertrouwen.

Volgens Deloitte blijkt hieruit dat er nog veel stappen te zetten zijn wat betreft datatransparantie en het winnen van vertrouwen.

Bezorgd 

Uit het onderzoek blijkt verder dat 38 procent van de mensen voordelen ziet van de verhoogde connectiviteit. Opvallend is volgens Deloitte dat 60 procent zegt bezorgd te zijn over het hacken van auto’s, zij vrezen dat hun veiligheid op het spel staat.

Ruim driekwart van de ondervraagden is geïnteresseerd in de connected features die de veiligheid ten goede komen en tijd besparen. Dat geldt ook voor updates die de verkeersveiligheid verbeteren en ongelukken voorkomen. Maar meer dan de helft van de mensen (52%) zegt niet extra te willen betalen voor deze connected diensten.

Deloitte voerde dit onderzoek uit onder 25 duizend mensen wereldwijd, waarvan 1.200 Nederlanders.