Infrastructuur

Laatste update:

Acea: Europese laadinfrastructuur in onbalans

(Foto: Shutterstock)

De uitrol van de Europese laadinfrastructuur is in onbalans. Die conclusie trekt Acea, de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten, na een analyse van het aantal laadpunten in de EU.

Van alle oplaadpunten in de EU is 70 Procent geconcentreerd in Nederland (66 duizend), Frankrijk (45 duizend) en Duitsland (44 duizend).

Volgens de koepelorganisatie is er een duidelijk scheidslijn te zien tussen de rijkere EU-lidstaten in West-Europa en Oost-, Centraal en Zuid-Europa. De landen met de minste oplaadpunten voor elektrische auto’s en plug-in hybride zijn Cyprus (70 stuks), Malta (96), Litouwen (174), Bulgarije (194) en Griekenland (275). Dit staat in schril contrast met de top 5 van landen met de meeste laadpunten. In dat rijtje staan Nederland, Frankrijk en Duitsland op behoorlijke afstand van Italië, dat 13 duizend oplaadpunten heeft en Zweden dat 10 duizend laadpunten telt.

Onvoldoende

Acea waarschuwt al langer dat de huidige Europese laadinfrastructuur niet voldoende is om de CO2-emissienorm van de Europese Unie in 2030 te halen. Eerder pleitte de koepelorganisatie ervoor om in 2030 2,8 miljoen Europese oplaadpunten gerealiseerd te hebben, maar dat aantal is nu bijgesteld naar 6 miljoen. Om dit te bereiken zijn volgens de belangenvereniging bindende afspraken nodig, niet alleen voor oplaadpunten maar ook voor de bouw van waterstofstations. “Kopers van elektrische of brandstofcelauto’s zijn afhankelijk van een betrouwbare oplaad- of tankinfrastructuur “, aldus Acea-directeur-generaal Eric-Mark Huitema. “Regeringen in Europa moeten vaart maken met de race naar groenere mobiliteit”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Acea: Europese laadinfrastructuur in onbalans | Fleet&Mobility

Acea: Europese laadinfrastructuur in onbalans

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Van alle oplaadpunten in de EU is 70 Procent geconcentreerd in Nederland (66 duizend), Frankrijk (45 duizend) en Duitsland (44 duizend).

Volgens de koepelorganisatie is er een duidelijk scheidslijn te zien tussen de rijkere EU-lidstaten in West-Europa en Oost-, Centraal en Zuid-Europa. De landen met de minste oplaadpunten voor elektrische auto’s en plug-in hybride zijn Cyprus (70 stuks), Malta (96), Litouwen (174), Bulgarije (194) en Griekenland (275). Dit staat in schril contrast met de top 5 van landen met de meeste laadpunten. In dat rijtje staan Nederland, Frankrijk en Duitsland op behoorlijke afstand van Italië, dat 13 duizend oplaadpunten heeft en Zweden dat 10 duizend laadpunten telt.

Onvoldoende

Acea waarschuwt al langer dat de huidige Europese laadinfrastructuur niet voldoende is om de CO2-emissienorm van de Europese Unie in 2030 te halen. Eerder pleitte de koepelorganisatie ervoor om in 2030 2,8 miljoen Europese oplaadpunten gerealiseerd te hebben, maar dat aantal is nu bijgesteld naar 6 miljoen. Om dit te bereiken zijn volgens de belangenvereniging bindende afspraken nodig, niet alleen voor oplaadpunten maar ook voor de bouw van waterstofstations. “Kopers van elektrische of brandstofcelauto’s zijn afhankelijk van een betrouwbare oplaad- of tankinfrastructuur “, aldus Acea-directeur-generaal Eric-Mark Huitema. “Regeringen in Europa moeten vaart maken met de race naar groenere mobiliteit”