Lyft verbindt klimaatdoelen aan deelauto’s
Dat melden Logan Green en John Zimmer, oprichters van Lyft, in een blogbericht.
Lyft verbindt zich aan drie zogenoemde climate impact goals, die moeten bijdragen aan het maximeren van de milieuvoordelen van het platform. Zo zal de zelfrijdende vloot die Lyft momenteel ontwikkelt in samenwerking met Nutonomy “vanaf dag 1” rijden op stroom uit hernieuwbare energiebronnen.
Investering
Daarnaast streeft Lyft ernaar om vanaf 2025 via het deelautoplatform jaarlijks minstens een miljard ritten in autonome elektrische voertuigen te leveren. Lyft ziet deelauto’s als de drijvende kracht achter de opkomst van elektrisch rijden en voorziet dat elektrische auto’s binnen 20 jaar “een significante meerderheid” van het wagenpark zullen vormen. De aanschafkosten van elektrische auto’s zijn nu nog hoog, zeker in vergelijking met de mate van gebruik in particulier bezit (4% van de tijd in de VS). In de Amerikaanse situatie kost het zo tien jaar om het prijsverschil met een conventionele auto terug te verdienen. Een autonome elektrische deelauto wordt meer dan 50 procent van de tijd ingezet, zo verwachten de oprichters, waardoor de investering zich veel sneller terugverdient. Dat zal de uitrol van elektrische modellen dramatisch bespoedigen.
In Nederland worden brandstof en autobezit en -gebruik anders belast, waardoor deze redenering in ons land niet opgaat. De Green Deal Autodelen bracht onlangs een rapport uit over de toekomst van elektrisch rijden en autodelen in Nederland.
Bedreiging
Als derde klimaatdoel noemt Lyft het verminderen van de CO2-uitstoot van de Amerikaanse transportsector met 5 miljoen ton per jaar in 2025. Volgens de Environmental Protection Agency (EPA) bedroeg de uitstoot van die sector in 2015 krap 1,8 miljard ton.
Volgens de Uber-concurrent is klimaatverandering “een van de grootste wereldwijde bedreigingen van onze tijd”. Daarom heeft het Amerikaanse bedrijf steun uitgesproken voor het klimaatverdrag van Parijs, dat door de federale overheid van de VS is opgezegd.