Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

ANWB: EV-subsidie voor particuliere markt blijft hard nodig

ANWB vindt dat de EV-subsidie voor particulieren hard nodig is. (Foto: Shutterstock)

Om heel Nederland mee te krijgen in elektrisch rijden is het behoud van aanschafsubsidies voor nieuwe en gebruikte EV’s van belang, zo blijkt uit de jaarlijkse Elektrisch Rijden Monitor die de ANWB vandaag presenteert.

Het gaat goed met elektrisch rijden, volgens de organisatie, maar voor een grote groep mensen (51%) is het nog ver weg vanwege de hoge aanschafprijs en het beperkte aanbod op de tweedehandsmarkt. Uit de monitor blijkt dat de interesse voor elektrisch rijden redelijk stabiel blijft onder ruim 1 op de 3 Nederlanders. De aankoopbereidheid binnen nu en 5 jaar is het afgelopen jaar toegenomen, maar voor velen is de aanschafprijs nog veel te hoog. Zo’n 62 procent van de particulieren vindt het aanbod op de occasionmarkt nog te beperkt. Het aantal volledig elektrische auto’s op de weg is toegenomen van 145 duizend in 2020 naar 216 duizend dit jaar. 

Eigen oprit

De belangrijkste reden om een EV te kopen is het milieu (41%), maar ook nooit meer tanken (32%) en voordelig in gebruik (32%) worden genoemd. De hoge aanschafprijs is voor 51 procent een belangrijk argument om niet te kiezen voor een EV. Ook redenen, zoals de huidige auto is nog niet aan vervanging toe (31%) en onvoldoende actieradius (29%) worden genoemd.  Van de mensen die niet voor een EV kiezen, geeft 50 procent de hoge aanschafprijs daarvoor als belangrijkste reden. 

Uit de monitor van de ANWB blijkt ook dat uitbreiding van de laadinfrastructuur heel belangrijk wordt gevonden. Bijna een kwart (23%) van de mensen zegt geen laadmogelijkheid in de omgeving te hebben. Voor mensen met een eigen oprit of partkeerplek (41%) is elektrische rijden een goede optie, omdat zij op elk moment over een laadpunt kunnen beschikken. Ook Acea waarschuwde al voor een onbalans in EV’s en laadinfrastructuur.

Goedkoper

In de monitor is ook gekeken naar de total cost of ownership (TCO), –alle autokosten zoals afschrijving, onderhoud en verbruikskosten–, dan is de gemiddelde elektrische auto dit jaar voor het eerst goedkoper dan een gemiddelde benzineauto. De gemiddelde aanschafprijs van elektrische auto’s is afgelopen jaar licht gedaald en de restwaarde verbeterd. Daarnaast zien we een gemiddeld hogere aanschafprijs van benzineauto’s, hogere brandstofprijzen en een hoger gemiddeld verbruik waardoor de TCO van elektrische auto’s dit jaar voor het eerst lager is dan van de gemiddelde benzineauto. 

Daarmee is elektrisch rijden, volgens de ANWB, financieel steeds interessanter geworden. In de Elektrisch Rijden Monitor van vijf jaar geleden was het verschil nog groot. Kocht je in 2017 een elektrische auto, dan was de TCO ruim 10 procent hoger dan die van een vergelijkbare benzineauto.

De organisatie deed voor het vijfde achtereenvolgende jaar het onderzoek onder 2095 respondenten in de leeftijd van 18 tot 70 jaar. 

ANWB: EV-subsidie voor particuliere markt blijft hard nodig | Fleet&Mobility

ANWB: EV-subsidie voor particuliere markt blijft hard nodig

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
ANWB vindt dat de EV-subsidie voor particulieren hard nodig is. (Foto: Shutterstock)

Het gaat goed met elektrisch rijden, volgens de organisatie, maar voor een grote groep mensen (51%) is het nog ver weg vanwege de hoge aanschafprijs en het beperkte aanbod op de tweedehandsmarkt. Uit de monitor blijkt dat de interesse voor elektrisch rijden redelijk stabiel blijft onder ruim 1 op de 3 Nederlanders. De aankoopbereidheid binnen nu en 5 jaar is het afgelopen jaar toegenomen, maar voor velen is de aanschafprijs nog veel te hoog. Zo’n 62 procent van de particulieren vindt het aanbod op de occasionmarkt nog te beperkt. Het aantal volledig elektrische auto’s op de weg is toegenomen van 145 duizend in 2020 naar 216 duizend dit jaar. 

Eigen oprit

De belangrijkste reden om een EV te kopen is het milieu (41%), maar ook nooit meer tanken (32%) en voordelig in gebruik (32%) worden genoemd. De hoge aanschafprijs is voor 51 procent een belangrijk argument om niet te kiezen voor een EV. Ook redenen, zoals de huidige auto is nog niet aan vervanging toe (31%) en onvoldoende actieradius (29%) worden genoemd.  Van de mensen die niet voor een EV kiezen, geeft 50 procent de hoge aanschafprijs daarvoor als belangrijkste reden. 

Uit de monitor van de ANWB blijkt ook dat uitbreiding van de laadinfrastructuur heel belangrijk wordt gevonden. Bijna een kwart (23%) van de mensen zegt geen laadmogelijkheid in de omgeving te hebben. Voor mensen met een eigen oprit of partkeerplek (41%) is elektrische rijden een goede optie, omdat zij op elk moment over een laadpunt kunnen beschikken. Ook Acea waarschuwde al voor een onbalans in EV’s en laadinfrastructuur.

Goedkoper

In de monitor is ook gekeken naar de total cost of ownership (TCO), –alle autokosten zoals afschrijving, onderhoud en verbruikskosten–, dan is de gemiddelde elektrische auto dit jaar voor het eerst goedkoper dan een gemiddelde benzineauto. De gemiddelde aanschafprijs van elektrische auto’s is afgelopen jaar licht gedaald en de restwaarde verbeterd. Daarnaast zien we een gemiddeld hogere aanschafprijs van benzineauto’s, hogere brandstofprijzen en een hoger gemiddeld verbruik waardoor de TCO van elektrische auto’s dit jaar voor het eerst lager is dan van de gemiddelde benzineauto. 

Daarmee is elektrisch rijden, volgens de ANWB, financieel steeds interessanter geworden. In de Elektrisch Rijden Monitor van vijf jaar geleden was het verschil nog groot. Kocht je in 2017 een elektrische auto, dan was de TCO ruim 10 procent hoger dan die van een vergelijkbare benzineauto.

De organisatie deed voor het vijfde achtereenvolgende jaar het onderzoek onder 2095 respondenten in de leeftijd van 18 tot 70 jaar.