Personenauto's

Laatste update:

Helft leaserijders bezoekt meerdere dealers

Bijna de helft (47,4 procent) van de leaserijders bezoekt twee of drie dealers als ze een nieuwe leaseauto uitkiezen. En 49,1 procent zegt van twee tot drie merken dealers te hebben bezocht. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging Auto van de Zaak onder 400 zakelijk rijders.

Een derde (31,3 procent) van de zakelijk rijders bezoekt maar van één merk een dealer.

Dealer belangrijkste bron
Als belangrijkste reden om naar een dealer te gaan noemen de berijders om de auto in het echt te zien. Ook het bekijken en selecteren van kleur, opties en accessoires is een belangrijk motief. De zakelijk rijders gaan volgens het onderzoek niet naar de dealer om te onderhandelen, het meerdendeel vindt dat niet belangrijk.

De dealer wordt wel als belangrijkste informatiebron genoemd in het beslissingsproces, gevolgd door de leasemaatschappij en collega’s. De partner wordt genoemd als de belangrijkste meebeslisser, gevolgd door de werkgever.

Merkkeuze
Van de respondenten zegt 14,6 procent de voorkeur te geven aan het merk Volvo. Skoda is met 14,3 procent het tweede voorkeursmerk, gevolgd door Peugeot (10,1 procent) en Volkswagen (8,7 procent). 

Bijna driekwart van de leaserijders neemt twee tot drie merken in overweging. Tien procent denkt maar aan één merk en nog eens tien procent overweegt wel vier tot zes merken.  

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Helft leaserijders bezoekt meerdere dealers | Fleet&Mobility

Helft leaserijders bezoekt meerdere dealers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een derde (31,3 procent) van de zakelijk rijders bezoekt maar van één merk een dealer.

Dealer belangrijkste bron
Als belangrijkste reden om naar een dealer te gaan noemen de berijders om de auto in het echt te zien. Ook het bekijken en selecteren van kleur, opties en accessoires is een belangrijk motief. De zakelijk rijders gaan volgens het onderzoek niet naar de dealer om te onderhandelen, het meerdendeel vindt dat niet belangrijk.

De dealer wordt wel als belangrijkste informatiebron genoemd in het beslissingsproces, gevolgd door de leasemaatschappij en collega’s. De partner wordt genoemd als de belangrijkste meebeslisser, gevolgd door de werkgever.

Merkkeuze
Van de respondenten zegt 14,6 procent de voorkeur te geven aan het merk Volvo. Skoda is met 14,3 procent het tweede voorkeursmerk, gevolgd door Peugeot (10,1 procent) en Volkswagen (8,7 procent). 

Bijna driekwart van de leaserijders neemt twee tot drie merken in overweging. Tien procent denkt maar aan één merk en nog eens tien procent overweegt wel vier tot zes merken.