Leasing en verhuur

Laatste update:

‘Privéleaseproducten te verschillend’

Privéleaseconcepten zijn inhoudelijk te verschillend om een goede vergelijking te kunnen maken. Zo wordt in sommige gevallen onderhoud, reparatie en banden (ROB) wel in de leaseprijs meegenomen en in andere gevallen niet. Ook de manier waarop met restwaarderisico`s en hercalculaties wordt omgegaan is zeer verschillend. Dat blijkt uit een onderzoek van het platform Trends in Autoleasing en Lease Consult. Zo blijkt uit een onderzoek onder twaalf aanbieders van privélease dat bij 30 procent ROB niet zijn inbegrepen, bij 38 procent is er geen vervangende auto, bij 15 procent is er geen WA+ casco inbegrepen en bij bijna 70 procent geen inzittendenverzekering.

Dat zijn de belangrijke conclusies uit een onderzoek van het nieuwe platform Trends in Autoleasing in opdracht van Lease Consult naar de invulling van verschillende privéleaseconcepten. “Opvallend is dat bijna niemand een brandstofpas aanbiedt. Blijkbaar ziet men daar geen heil in”, aldus Roel Hindriks van Lease Consult.

Lease versus huurkoop
Privéleaseconcepten schieten als paddenstoelen uit de grond en Hindriks ziet hierbij ook de gevaren voor consumenten toenemen. Vooral de dienstverlening aan de klant verschilt per concept. “Particulieren kennen vaak het verschil niet tussen operationele lease en huurkoop. Het wordt immers allebei lease genoemd, en dat mag ook van de wet. In de praktijk zijn het juridisch echter twee totaal verschillende overeenkomsten. Zo is huurkoop een kredietverstrekkiung waarbij je een BKR-toetsing mag doen, maar bij operational lease mag dat niet.”

Alphabet (Toplease), XLLease, Bright Lease, Fox Lease, Leasevisie, MultiLease, Privé Plan (VAG), Directlease, Opel, Fiat (FGA), BMW & Mini, Greenib hebben meegewerkt aan de enquête. Negen van deze aanbieders gebruiken een operationele leasevorm bij privélease en de drie anderen gebruiken huurkoop.

Roel Hindriks ontwikkelt op dit moment samen met Martin Huisman van de Vereniging Auto van de Zaak (VAvdZ) een keurmerk voor autoleasemaatschappijen. In dat keurmerk wordt ook privélease opgenomen.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Privéleaseproducten te verschillend’ | Fleet&Mobility

‘Privéleaseproducten te verschillend’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat zijn de belangrijke conclusies uit een onderzoek van het nieuwe platform Trends in Autoleasing in opdracht van Lease Consult naar de invulling van verschillende privéleaseconcepten. “Opvallend is dat bijna niemand een brandstofpas aanbiedt. Blijkbaar ziet men daar geen heil in”, aldus Roel Hindriks van Lease Consult.

Lease versus huurkoop
Privéleaseconcepten schieten als paddenstoelen uit de grond en Hindriks ziet hierbij ook de gevaren voor consumenten toenemen. Vooral de dienstverlening aan de klant verschilt per concept. “Particulieren kennen vaak het verschil niet tussen operationele lease en huurkoop. Het wordt immers allebei lease genoemd, en dat mag ook van de wet. In de praktijk zijn het juridisch echter twee totaal verschillende overeenkomsten. Zo is huurkoop een kredietverstrekkiung waarbij je een BKR-toetsing mag doen, maar bij operational lease mag dat niet.”

Alphabet (Toplease), XLLease, Bright Lease, Fox Lease, Leasevisie, MultiLease, Privé Plan (VAG), Directlease, Opel, Fiat (FGA), BMW & Mini, Greenib hebben meegewerkt aan de enquête. Negen van deze aanbieders gebruiken een operationele leasevorm bij privélease en de drie anderen gebruiken huurkoop.

Roel Hindriks ontwikkelt op dit moment samen met Martin Huisman van de Vereniging Auto van de Zaak (VAvdZ) een keurmerk voor autoleasemaatschappijen. In dat keurmerk wordt ook privélease opgenomen.