Leasing en verhuur

Laatste update:

‘Deelauto wordt belangrijkste spil in mobiliteit’

De total cost of mobility (TCM) kan in de komende jaren fors omlaag, onder andere door de invoering van deelautoconcepten. Dat betoogden diverse experts tijdens het Fleet Europe Forum. Ze gaan er zelfs vanuit dat dankzij het delen van auto’s en parkeerplekken bedrijven geld kunnen verdienen aan mobiliteit.

Tijdens het Fleet Europe Forum 2016 in Barcelona, het Europese event voor de fleet-, lease- & mobiliteitsbranche, werd er nauwelijks nog over auto`s gesproken. “Het gaat in de branche al lang niet meer om wie de grootste vloot heeft, maar wie het beste mobiliteitsbeleid voor zijn medewerkers neerzet”, zei Frans Janssen bijvoorbeeld, ceo van Athlon International. In een paneldiscussie met zeven internationale directeuren uit de fleet- en leasebranche werd duidelijk hoe internationale leasemaatschappijen inspelen op de transitie van autobezit naar gebruik van mobiliteit.

Leaseauto delen
Vooral voor autodelen zien de panelleden een belangrijke rol weggelegd in de ontwikkeling van mobiliteit. Berno Kleinherenbrink, sinds kort senior vice president commercial bij Leaseplan Corporation: “In de leasepolicy stond altijd dat alleen familie van de leaserijder gebruik mag maken van de auto. Dat hebben we aangepast: leaserijders mogen voortaan hun auto delen.”

Volgens Graeme Banister, consulting director bij Frost & Sullivan UK, worden auto’s nu nog beperkt zakelijk gedeeld, maar zal dit veranderen. “De traditionele leaseauto wordt steeds vaker vervangen door een private leaseauto of een deelauto. Vooral het delen tussen consumenten onderling wordt huge. Maar pas op, autodelen wordt pas rendabel als je minimaal 40 procent van de ritten kunt delen.” Het is volgens Banister voor bedrijven wel eenvoudig om car sharing in het mobiliteitsbeleid te implementeren. De auto’s zijn er vaak al, er zijn nog wat opleiding en commitment van het bedrijf nodig en de voordelen voor gebruikers moeten duidelijk worden.”

Fit-programma
Janssen gaat nog een stap verder. “Mensen worden steeds belangrijker. Onze business gaat van auto’s naar mobiliteit, naar travel, naar mensen. Onlangs vroeg een klant of wij ook een fit-programma voor zijn medewerkers konden aanbieden. Bovendien, mensen hebben straks naar verwachting niet meer één werkgever, maar vier. Dan moeten we ook een passende oplossing kunnen bieden.”

Toch denken de meeste professionals in het panel dat de auto ook in 2020 nog de core business is in zakelijke mobiliteit. Autodelen wordt volgens Tim Albertsen, vice-ceo ALD International, het meest populaire alternatief voor de traditionele leaseauto. En de commercieel directeur van Arval, Bart Beckers, verwacht dat private lease en Uber-achtige oplossingen een deel van de daling van de zakelijke vloten opvangen. Volgens Kleinherenbrink had de helft van de consumenten die bij een van de private leaseacties van Leaseplan Nederland een contract afsloot, op dat moment geen eigen auto. “En was daar ook niet per se voor in de markt. Ze zien in private lease vooral een alternatief voor het openbaar vervoer dat vooral als te duur en inefficiënt wordt ervaren.”

Aan het eind van de dag werden er ook nog de Fleet Europe Awards uitgereikt aan bedrijven en mensen die voorloplopen in zakelijke mobiliteit. Nederland staat er goed op, zo bleek: Daan Bieleveld werd verkozen tot Smart Mobility Manager 2016 en Xximo won de International Fleet Industry Award.Meer lezen over Total Cost of Mobility?
Koop het boekje hierover dat Roel Hindriks voor Fleet&Mobility schreef. 

Toch weten wie het grootste wagenpark heeft?
Bekijk hier de Top 20 Wagenparkbeheerders. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Deelauto wordt belangrijkste spil in mobiliteit’ | Fleet&Mobility

‘Deelauto wordt belangrijkste spil in mobiliteit’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tijdens het Fleet Europe Forum 2016 in Barcelona, het Europese event voor de fleet-, lease- & mobiliteitsbranche, werd er nauwelijks nog over auto`s gesproken. “Het gaat in de branche al lang niet meer om wie de grootste vloot heeft, maar wie het beste mobiliteitsbeleid voor zijn medewerkers neerzet”, zei Frans Janssen bijvoorbeeld, ceo van Athlon International. In een paneldiscussie met zeven internationale directeuren uit de fleet- en leasebranche werd duidelijk hoe internationale leasemaatschappijen inspelen op de transitie van autobezit naar gebruik van mobiliteit.

Leaseauto delen
Vooral voor autodelen zien de panelleden een belangrijke rol weggelegd in de ontwikkeling van mobiliteit. Berno Kleinherenbrink, sinds kort senior vice president commercial bij Leaseplan Corporation: “In de leasepolicy stond altijd dat alleen familie van de leaserijder gebruik mag maken van de auto. Dat hebben we aangepast: leaserijders mogen voortaan hun auto delen.”

Volgens Graeme Banister, consulting director bij Frost & Sullivan UK, worden auto’s nu nog beperkt zakelijk gedeeld, maar zal dit veranderen. “De traditionele leaseauto wordt steeds vaker vervangen door een private leaseauto of een deelauto. Vooral het delen tussen consumenten onderling wordt huge. Maar pas op, autodelen wordt pas rendabel als je minimaal 40 procent van de ritten kunt delen.” Het is volgens Banister voor bedrijven wel eenvoudig om car sharing in het mobiliteitsbeleid te implementeren. De auto’s zijn er vaak al, er zijn nog wat opleiding en commitment van het bedrijf nodig en de voordelen voor gebruikers moeten duidelijk worden.”

Fit-programma
Janssen gaat nog een stap verder. “Mensen worden steeds belangrijker. Onze business gaat van auto’s naar mobiliteit, naar travel, naar mensen. Onlangs vroeg een klant of wij ook een fit-programma voor zijn medewerkers konden aanbieden. Bovendien, mensen hebben straks naar verwachting niet meer één werkgever, maar vier. Dan moeten we ook een passende oplossing kunnen bieden.”

Toch denken de meeste professionals in het panel dat de auto ook in 2020 nog de core business is in zakelijke mobiliteit. Autodelen wordt volgens Tim Albertsen, vice-ceo ALD International, het meest populaire alternatief voor de traditionele leaseauto. En de commercieel directeur van Arval, Bart Beckers, verwacht dat private lease en Uber-achtige oplossingen een deel van de daling van de zakelijke vloten opvangen. Volgens Kleinherenbrink had de helft van de consumenten die bij een van de private leaseacties van Leaseplan Nederland een contract afsloot, op dat moment geen eigen auto. “En was daar ook niet per se voor in de markt. Ze zien in private lease vooral een alternatief voor het openbaar vervoer dat vooral als te duur en inefficiënt wordt ervaren.”

Aan het eind van de dag werden er ook nog de Fleet Europe Awards uitgereikt aan bedrijven en mensen die voorloplopen in zakelijke mobiliteit. Nederland staat er goed op, zo bleek: Daan Bieleveld werd verkozen tot Smart Mobility Manager 2016 en Xximo won de International Fleet Industry Award.Meer lezen over Total Cost of Mobility?
Koop het boekje hierover dat Roel Hindriks voor Fleet&Mobility schreef. 

Toch weten wie het grootste wagenpark heeft?
Bekijk hier de Top 20 Wagenparkbeheerders.