Overig

Laatste update:

‘Standaarden vereist voor connected cars’

Er zijn standaarden nodig voor technologie, softwareontwikkeling en dienstverlening voor connected cars. Om connected cars zo goed mogelijk in de samenleving te integreren, zijn er nog een paar uitdagingen aan te gaan volgens consultancybureaus PAC en Cognizant. Het opstellen en adopteren van standaarden is een van die uitdagingen.

PAC en Cognizant hebben in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk onderzocht wat de strategieën van Europese autofabrikanten zijn om connected car-technologieën en -diensten te ontwikkelen en in te zetten door gebruik te maken van cloud computing, big data en Internet of Things.

Bang voor nieuwkomers
De meningen over de inhoud van die standaarden en hoe dit moet worden toegepast, verschillen enorm. Van de respondenten is daarnaast 36 procent bezorgd over nieuwkomers op de markt en 35 procent is bezorgd over de integratie van verschillende technologieën van dienstverleners. Ook is adequate facturatie volgens 70 procent nog een punt van aandacht.

In 2019 zal volgens het Engelse onderzoeksbureau Juniper Research twintig procent van wereldwijde automarkt bestaan uit connected cars.

Beveiliging 
Ondanks bezorgdheid om de beveiliging van connected cars biedt 42 procent van de autofabrikanten al beveiligingsdiensten aan, zoals het volgen van een gestolen voertuig. Twintig procent van de respondenten is van plan deze dienst in de nabije toekomst te introduceren.

De meeste fabrikanten (69%) zijn ervan overtuigd zelf goed te zijn in het ontwikkelen van oplossingen voor connected cars, maar dat de implementatie ervan het beste gedaan kan worden door samen te werken met externe dienstverleners. Er wordt vooral externe kennis ingeschakeld voor softwareontwikkeling (95%), beveiliging (90%) en testdiensten (87%).

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Standaarden vereist voor connected cars’ | Fleet&Mobility

‘Standaarden vereist voor connected cars’

Redactie Redactie
• Laatste update:

PAC en Cognizant hebben in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk onderzocht wat de strategieën van Europese autofabrikanten zijn om connected car-technologieën en -diensten te ontwikkelen en in te zetten door gebruik te maken van cloud computing, big data en Internet of Things.

Bang voor nieuwkomers
De meningen over de inhoud van die standaarden en hoe dit moet worden toegepast, verschillen enorm. Van de respondenten is daarnaast 36 procent bezorgd over nieuwkomers op de markt en 35 procent is bezorgd over de integratie van verschillende technologieën van dienstverleners. Ook is adequate facturatie volgens 70 procent nog een punt van aandacht.

In 2019 zal volgens het Engelse onderzoeksbureau Juniper Research twintig procent van wereldwijde automarkt bestaan uit connected cars.

Beveiliging 
Ondanks bezorgdheid om de beveiliging van connected cars biedt 42 procent van de autofabrikanten al beveiligingsdiensten aan, zoals het volgen van een gestolen voertuig. Twintig procent van de respondenten is van plan deze dienst in de nabije toekomst te introduceren.

De meeste fabrikanten (69%) zijn ervan overtuigd zelf goed te zijn in het ontwikkelen van oplossingen voor connected cars, maar dat de implementatie ervan het beste gedaan kan worden door samen te werken met externe dienstverleners. Er wordt vooral externe kennis ingeschakeld voor softwareontwikkeling (95%), beveiliging (90%) en testdiensten (87%).