Overig

Laatste update:

Schultz zet zelfrijdende auto op EU-agenda

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu zet in de eerste helft van 2016 de zelfrijdende auto op de Europese agenda. Zij wil de Europese samenwerking bevorderen en het Verdrag van Wenen aanpassen. In dit Europese verdrag staat nu nog dat een bestuurder de handen aan het stuur moet hebben.

Dat meldt het ministerie afgelopen naar aanleiding van een bezoek dat de minister aan Californië bracht. Daar sprak zij met diverse autofabrikanten (onder andere Tesla, Mercedes en Nissan) en met Google over de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. De RDW keurde onlangs nog de nieuwe update van Tesla goed.

In het eerste half jaar van 2016 is Nederland EU-voorzitter en zal Schultz het onderwerp agenderen in de Europese transportraad.

In de VS inventariseerde zij wat marktpartijen nodig hebben van de overheid, zoals nieuwe wetgeving en ook deregulering om de introductie van zelfrijdende voertuigen internationaal mogelijk te maken. In Californië is ook gesproken over de impact van de zelfrijdende auto op andere verkeersdeelnemers, bijvoorbeeld fietsers. In Nederland wordt overigens een fiets ontwikkeld met sensoren die waarschuwen voor naderend verkeer.

Onlangs riep VVD-Kamerlid Barbara Visser Schultz nog op meer geld te reserveren voor de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Schultz zet zelfrijdende auto op EU-agenda | Fleet&Mobility

Schultz zet zelfrijdende auto op EU-agenda

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt het ministerie afgelopen naar aanleiding van een bezoek dat de minister aan Californië bracht. Daar sprak zij met diverse autofabrikanten (onder andere Tesla, Mercedes en Nissan) en met Google over de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. De RDW keurde onlangs nog de nieuwe update van Tesla goed.

In het eerste half jaar van 2016 is Nederland EU-voorzitter en zal Schultz het onderwerp agenderen in de Europese transportraad.

In de VS inventariseerde zij wat marktpartijen nodig hebben van de overheid, zoals nieuwe wetgeving en ook deregulering om de introductie van zelfrijdende voertuigen internationaal mogelijk te maken. In Californië is ook gesproken over de impact van de zelfrijdende auto op andere verkeersdeelnemers, bijvoorbeeld fietsers. In Nederland wordt overigens een fiets ontwikkeld met sensoren die waarschuwen voor naderend verkeer.

Onlangs riep VVD-Kamerlid Barbara Visser Schultz nog op meer geld te reserveren voor de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.