Personenauto's

Laatste update:

1,3 miljoen Nederlanders willen autodelen

Van de ongeveer acht miljoen autobezitters in Nederland zijn er 1,3 miljoen bereid hun auto te verhuren. Dat blijkt uit onderzoek van stichting Natuur & Milieu uitgevoerd door Panelwizard.

Het zijn vooral hoopgeleide twintigers, dertigers en veertigers die hun auto te huur aanbieden, blijkt uit een analyse van Snappcar. Mannen zijn zowel bij huur als verhuur in de meerderheid.

Het potentieel van 1,3 miljoen wil de auto alleen delen mits dit eenvoudig te regelen is en de auto goed verzekerd is. De stichting Natuur & Milieu start vandaag met een grootschalige autodeelcampagne samen met verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer, de gemeentes Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Breda en Nijmegen, en autodeelplatforms Snappcar en Mywheels.

Ford Focus, Renault Mégane en de Peugeot 206 populairst
Een gemiddelde auto in Nederland staat 23 uur per dag stil. Bijna de helft van alle Nederlanders (45 procent) leent zijn auto nu al uit aan bekenden. Uit gegevens van Mywheels en Snappcar blijkt verder dat voor huurders de belangrijkste motivaties om een auto te huren zijn: goedkoop (82%), het gemak van een auto uit de buurt (68%) en 43% vindt het goed voor het milieu.

Verhuurders noemen, naast het financiële aspect (74%), het sociale (70%) en het milieuaspect (56%). De middenklassers Ford Focus, Renault Mégane en de Peugeot 206 worden het vaakst verhuurd, tonen gegevens van Mywheels aan. Kleine stadsauto’s zijn ook populair in de verhuur.

Olof van der Gaag is directeur van Natuur & Milieu en wil met de campagne ervoor zorgen dat autodelen ‘normaal’ wordt. “We hopen dat autodelen over tien jaar net zo vanzelfsprekend is als autobezit. Het potentieel van 1,3 miljoen laat zien hoe reëel deze gedachte is.”

Kortingsbonnen
Tijdens de campagnelooptijd krijgen verhuurders die zich aanmelden bij een van de autodeelplatforms via ikbenhopper.nl/autodelen van Natuur & Milieu, vijf kortingsbonnen. Met deze kortingsbonnen mogen zij aan de eerste vijf huurders tien euro korting geven.

De autodeelcampagne sluit aan bij het SER Energieakkoord. In 2018 wil de stichting dat er 100 duizend goed gedeelde deelauto’s zijn in Nederland. Volgens adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants groeit de deelautomarkt tot 2020 zo`n dertig procent per jaar.

Deze maand lanceerden Xximo en Mobility Mixx een nieuw deelautoconcept. En ook de ANWB is gaan proefdraaien met deelauto`s op het Myhweels-platform.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
1,3 miljoen Nederlanders willen autodelen | Fleet&Mobility

1,3 miljoen Nederlanders willen autodelen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het zijn vooral hoopgeleide twintigers, dertigers en veertigers die hun auto te huur aanbieden, blijkt uit een analyse van Snappcar. Mannen zijn zowel bij huur als verhuur in de meerderheid.

Het potentieel van 1,3 miljoen wil de auto alleen delen mits dit eenvoudig te regelen is en de auto goed verzekerd is. De stichting Natuur & Milieu start vandaag met een grootschalige autodeelcampagne samen met verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer, de gemeentes Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Breda en Nijmegen, en autodeelplatforms Snappcar en Mywheels.

Ford Focus, Renault Mégane en de Peugeot 206 populairst
Een gemiddelde auto in Nederland staat 23 uur per dag stil. Bijna de helft van alle Nederlanders (45 procent) leent zijn auto nu al uit aan bekenden. Uit gegevens van Mywheels en Snappcar blijkt verder dat voor huurders de belangrijkste motivaties om een auto te huren zijn: goedkoop (82%), het gemak van een auto uit de buurt (68%) en 43% vindt het goed voor het milieu.

Verhuurders noemen, naast het financiële aspect (74%), het sociale (70%) en het milieuaspect (56%). De middenklassers Ford Focus, Renault Mégane en de Peugeot 206 worden het vaakst verhuurd, tonen gegevens van Mywheels aan. Kleine stadsauto’s zijn ook populair in de verhuur.

Olof van der Gaag is directeur van Natuur & Milieu en wil met de campagne ervoor zorgen dat autodelen ‘normaal’ wordt. “We hopen dat autodelen over tien jaar net zo vanzelfsprekend is als autobezit. Het potentieel van 1,3 miljoen laat zien hoe reëel deze gedachte is.”

Kortingsbonnen
Tijdens de campagnelooptijd krijgen verhuurders die zich aanmelden bij een van de autodeelplatforms via ikbenhopper.nl/autodelen van Natuur & Milieu, vijf kortingsbonnen. Met deze kortingsbonnen mogen zij aan de eerste vijf huurders tien euro korting geven.

De autodeelcampagne sluit aan bij het SER Energieakkoord. In 2018 wil de stichting dat er 100 duizend goed gedeelde deelauto’s zijn in Nederland. Volgens adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants groeit de deelautomarkt tot 2020 zo`n dertig procent per jaar.

Deze maand lanceerden Xximo en Mobility Mixx een nieuw deelautoconcept. En ook de ANWB is gaan proefdraaien met deelauto`s op het Myhweels-platform.