Personenauto's

Laatste update:

Fleetowners in onzekerheid over sjoemeldiesels

Veel fleetmanagers tasten nog in het duister over de gevolgen van het Volkswagen dieselschandaal op hun wagenparkbeleid en de restwaarde van hun vloot. Volkswagen-importeur Pon maakte gisteren bekend dat de verkoop van 4.100 personenauto’s die zijn voorzien van de ‘sjoemelsoftware’ wordt opgeschort. Deze auto’s (4.000 bedrijfswagens en 100 personenauto`s, aldus bronnen rond de importeur) hebben een Euro 5-motor en krijgen een gratis upgrade naar Euro 6. Om welke merken en modellen het precies gaat, kan Pon nog niet zeggen. Ook wat er gebeurt met auto’s die al op de weg zijn, is nog onduidelijk. Fleet&Mobility sprak een aantal wagenparkbeheerders over hun ervaringen. Een aantal wil niet of niet met (bedrijfs)naam genoemd worden in dit bericht, omdat er nog te weinig informatie beschikbaar is.

De fleetmanagers zeggen wel allemaal te proberen om bij hun leasemaatschappij en bij Pon zoveel mogelijk informatie los te krijgen over de gevolgen voor hun vloot. Meestal tevergeefs. “We hebben een aantal bestellingen uitstaan en proberen te inventariseren of en welke modellen er getroffen zijn. We willen weten hoe de vork in de steel zit”, zegt een grote wagenparkbeheerder die niet met naam genoemd wil worden. “Eerst moeten we kijken wat de stand van zaken is, dan kunnen we daar pas op inspelen met ons beleid. Het is in ieder geval geen positieve zaak.”

Brief van Ford
Ondanks het intensieve contact met hun leveranciers, krijgen de wagenparkbeheerders weinig duidelijkheid over de situatie. Zegt ook Hans den Hollander, manager car fleet voor Cisco in Europa, die ook over de grens geen of weinig informatie los krijgt. “In Nederland hebben we in ieder geval één dieselauto met Euro 5-motor in bestelling staan. Maar ik weet niet of die ook bij de 4.100 zit, Pon kan dat ook nog niet zeggen en ik heb nog niks vernomen van Volkswagen. In België hebben we meer diesels rijden en werd al eerder een verkoopstop afgekondigd dan in Nederland, maar ook daar heeft de importeur nog niks gemeld.”

Ford heeft het VW-schandaal aangegrepen om zijn eigen merk onder de aandacht te brengen van fleetowners en stuurde ze een brief. Hierin staat te lezen dat Ford geen ‘defeat device’ gebruikt en niet “opzettelijk het publiek, regelgevers of onderzoekers misleidt.” De Europese fleetsalesafdeling van het merk meldt daarin verder: “Er is niets waardevoller voor Ford dan onze reputatie van ethisch en legaal opereren.”

Moedwillig
Overigens zeggen de wagenparkbeheerders die Fleet&Mobility heeft gesproken dat ze weinig of geen vragen van verontruste berijders krijgen. En als er vragen waren, dat die dan vooral gaan over uitstaande bestellingen, “maar daarop moet ik ze het antwoord schuldig blijven”, aldus een van hen, die een vloot van enkele honderden auto`s beheert.

Leasemaatschappijen vonden het vorige week te vroeg om iets te zeggen over de verwachte gevolgen voor restwaarde. Dat geldt ook voor de fleetmanagers, voor zover ze daarmee te maken hebben. Den Hollander: “Het blijft koffiedik kijken, maar ik maak me wel zorgen over de restwaarde.” Volkswagen heeft dan ook een knauw opgelopen, maar dat geldt in zekere zin voor de auto-industrie in zijn geheel. Zo verwachten fleetmanagers dat er bij meer fabrikanten gesjoemeld wordt met de tests.

Den Hollander noemt het schandaal onvoorstelbaar. “Een fout maken kan, maar dit is moedwillig geweest. Onbegrijpelijk dat Volkswagen zo’n risico heeft willen lopen.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Fleetowners in onzekerheid over sjoemeldiesels | Fleet&Mobility

Fleetowners in onzekerheid over sjoemeldiesels

Redactie Redactie
• Laatste update:

De fleetmanagers zeggen wel allemaal te proberen om bij hun leasemaatschappij en bij Pon zoveel mogelijk informatie los te krijgen over de gevolgen voor hun vloot. Meestal tevergeefs. “We hebben een aantal bestellingen uitstaan en proberen te inventariseren of en welke modellen er getroffen zijn. We willen weten hoe de vork in de steel zit”, zegt een grote wagenparkbeheerder die niet met naam genoemd wil worden. “Eerst moeten we kijken wat de stand van zaken is, dan kunnen we daar pas op inspelen met ons beleid. Het is in ieder geval geen positieve zaak.”

Brief van Ford
Ondanks het intensieve contact met hun leveranciers, krijgen de wagenparkbeheerders weinig duidelijkheid over de situatie. Zegt ook Hans den Hollander, manager car fleet voor Cisco in Europa, die ook over de grens geen of weinig informatie los krijgt. “In Nederland hebben we in ieder geval één dieselauto met Euro 5-motor in bestelling staan. Maar ik weet niet of die ook bij de 4.100 zit, Pon kan dat ook nog niet zeggen en ik heb nog niks vernomen van Volkswagen. In België hebben we meer diesels rijden en werd al eerder een verkoopstop afgekondigd dan in Nederland, maar ook daar heeft de importeur nog niks gemeld.”

Ford heeft het VW-schandaal aangegrepen om zijn eigen merk onder de aandacht te brengen van fleetowners en stuurde ze een brief. Hierin staat te lezen dat Ford geen ‘defeat device’ gebruikt en niet “opzettelijk het publiek, regelgevers of onderzoekers misleidt.” De Europese fleetsalesafdeling van het merk meldt daarin verder: “Er is niets waardevoller voor Ford dan onze reputatie van ethisch en legaal opereren.”

Moedwillig
Overigens zeggen de wagenparkbeheerders die Fleet&Mobility heeft gesproken dat ze weinig of geen vragen van verontruste berijders krijgen. En als er vragen waren, dat die dan vooral gaan over uitstaande bestellingen, “maar daarop moet ik ze het antwoord schuldig blijven”, aldus een van hen, die een vloot van enkele honderden auto`s beheert.

Leasemaatschappijen vonden het vorige week te vroeg om iets te zeggen over de verwachte gevolgen voor restwaarde. Dat geldt ook voor de fleetmanagers, voor zover ze daarmee te maken hebben. Den Hollander: “Het blijft koffiedik kijken, maar ik maak me wel zorgen over de restwaarde.” Volkswagen heeft dan ook een knauw opgelopen, maar dat geldt in zekere zin voor de auto-industrie in zijn geheel. Zo verwachten fleetmanagers dat er bij meer fabrikanten gesjoemeld wordt met de tests.

Den Hollander noemt het schandaal onvoorstelbaar. “Een fout maken kan, maar dit is moedwillig geweest. Onbegrijpelijk dat Volkswagen zo’n risico heeft willen lopen.”