Hoofdredactioneel | Evangelie

Hoofdredacteur Luberto van Buiten

Het is opvallend hoe vaak de bedrijven die actief zijn in elektrische mobiliteit naar anderen wijzen als het gaat om de uitdagingen in elektrisch vervoer. Zoals onlangs tijdens een evenement over de toekomst van mobiliteit.

Slotsom van de discussie met vertegenwoordigers van onder andere Fastned, Ionity en Allego: de overheid moet meer doen om een goede laadinfrastructuur mogelijk te maken en consumenten moet worden gestimuleerd om meer elektrische auto’s te kopen. Pas dán komt de elektrische mobiliteit echt op gang. In de kerk van Elektrische Mobiliteit is het kennelijk niet de bedoeling om kritisch naar je eigen evangelie kijken. Door het bijvoorbeeld te hebben over hoe het kan dat het uitvallen van een laadnetwerk van één operator in Frankrijk leidt tot onrust. Het bracht de ANWB tot het volgende advies: “je kiest een andere vakantiebestemming, je leent of huurt een brandstofauto of je stippelt heel nauwkeurig je elektrische route uit.” Ook goed om te bespreken: het eindeloze gehakketak over het gebrek aan transparantie van laadprijzen (wat inmiddels heeft geleid tot een onderzoek van ACM) en de wildgroei aan laad-apps. Op social media roepen de evangelisten hierop dat het allemaal best meevalt: dat je als berijder “gewoon wat vooronderzoek moet doen”, en dat “de overheid aan zet is”. Zolang de EV-branche zo in zijn eigen gelijk blijft geloven zonder kritisch te kijken naar het eigen falen, is er nog een lange weg te gaan. En zou ik als wagenparkbeheerder nog niet alle brandstofauto’s de deur uit doen.

Hoofdredactioneel | Evangelie | Fleet&Mobility

Hoofdredactioneel | Evangelie

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Hoofdredacteur Luberto van Buiten

Slotsom van de discussie met vertegenwoordigers van onder andere Fastned, Ionity en Allego: de overheid moet meer doen om een goede laadinfrastructuur mogelijk te maken en consumenten moet worden gestimuleerd om meer elektrische auto’s te kopen. Pas dán komt de elektrische mobiliteit echt op gang. In de kerk van Elektrische Mobiliteit is het kennelijk niet de bedoeling om kritisch naar je eigen evangelie kijken. Door het bijvoorbeeld te hebben over hoe het kan dat het uitvallen van een laadnetwerk van één operator in Frankrijk leidt tot onrust. Het bracht de ANWB tot het volgende advies: “je kiest een andere vakantiebestemming, je leent of huurt een brandstofauto of je stippelt heel nauwkeurig je elektrische route uit.” Ook goed om te bespreken: het eindeloze gehakketak over het gebrek aan transparantie van laadprijzen (wat inmiddels heeft geleid tot een onderzoek van ACM) en de wildgroei aan laad-apps. Op social media roepen de evangelisten hierop dat het allemaal best meevalt: dat je als berijder “gewoon wat vooronderzoek moet doen”, en dat “de overheid aan zet is”. Zolang de EV-branche zo in zijn eigen gelijk blijft geloven zonder kritisch te kijken naar het eigen falen, is er nog een lange weg te gaan. En zou ik als wagenparkbeheerder nog niet alle brandstofauto’s de deur uit doen.